'סערה מושלמת' בשוק הנדל"ן בארה"ב: מלאי הבתים נמוך, הרוכשים מסתערים על הנכסים
נתוני איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי מראים שמחירי הבתים עולים בכל ארצות הברית, כאשר מדינות החוף המערבי ממשיכות "להוביל" בדירוג. במהלך חודש ספטמבר נמכרו יותר משישה מיליון בתים קיימים, וכלכלני האיגוד סבורים שרק המלאי הנמוך מנע מהנתון לעלות עוד יותר

על אף שמשבר הקורונה גרם לפגיעה כלכלית משמעותית, נתוני המכירות של בתים ברחבי ארצות הברית מצביעים על זינוק חד שנרשם במהלך חודש ספטמבר, כך עולה מדו"ח שפורסם ע"י איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי (National Association of Realtors, או NAR).

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

מהדו"ח עולה כי במהלך החודש הקודם נמכרו 6.54 בתים קיימים (הנתון לא מתייחס לבניות חדשות), עלייה של 9.4% בשיעור המותאם עונתית.

נתוני המכירות בוודאי מעלים חיוך על פניהם של סוכני הנדל"ן בארה"ב, אך מסתבר שהעלייה הייתה יכולה להיות גדולה עוד יותר. הדו"ח של NAR חושף שמלאי הבתים המוצעים למכירה ירד ב-19.2% ל-1.47 מיליון בלבד, נכון לסוף חודש ספטמבר.

"הבתים נמכרים בקצב שמעולם לא ראינו": משבר כלכלי? עשירי ארה"ב מסתערים על האחוזות המפוארות במדינה

באופן טבעי, כאשר ישנו ביקוש גבוה והיצע נמוך, המחירים מזנקים, וכך בדיוק קרה בספטמבר. מהדו"ח עולה שהמחיר החציוני של בית שנמכר בחודש שעבר עומד על 311,800 דולר, עלייה של 14.8% בהשוואה לחודש ספטמבר 2019.

"אנחנו רואים את התופעה ברחבי ארצות הברית, רוכשים הבתים מוכנים להציע יותר כסף כדי להשיג את הנכס שהם רוצים, ומחירים מזנקים בהתאם", מסביר לורנס יון, הכלכלן הראשי של איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לדעתו של יון, משפחות צעירות המבקשות לרכוש בית בפעם הראשונה הן אלו שייפגעו מכך באופן מיידי. עם זאת, 31% מהבתים שנרכשו בחודש ספטמבר היו בקרב אותם "רוכשים חדשים", ירידה קלה לעומת 33% שנרשמו בחודש אוגוסט. יון אף הסביר שמלאי הבתים גדל ככל שהמחיר עולה, סיבה נוספת שלדעתו משפחות צעירות הן הנפגעות העיקריות מן המגמה.

אז איך בכל זאת ניתן להסביר את העלייה במכירות הבתים בזמן שכלכלת ארצות הברית נמצאת במיתון? ובכן, אחד הגורמים המרכזיים לתופעה הוא הריבית הנמוכה במשכנתאות. על אף שהריבית עלתה במעט בין אוגוסט לספטמבר, בכל זאת מדובר בשיעורים נמוכים ביותר, כאחוז פחות מהתקופה המקבילה אשתקד.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

בדו"ח של איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי, ארה"ב חולקה לארבעה אזוריים. בצפון מזרח ארה"ב נרשמה עלייה של 16.2% במספר הבתים הקיימים שנמכרו, והמחיר החציוני עלה בשנה החולפת ב-17.8%, ל-354 אלף דולר.

בדרום ארה"ב נרשמה עלייה של 8.5% בנתוני המכירות, והמחיר החציוני כיום עומד על 266,900 דולר, עלייה של 13% בהשוואה לספטמבר 2019. גם בלב ארה"ב, אזור המיד-ווסט, המחירים זינקו ב-14.8% ל-243,100 דולר, ונתוני המכירות עלו ב-7.1%.

מדינות מערב ארצות הברית ממשיכות להיות היקרות ביותר, והמחיר החציוני של בית באזור זה עומד כיום על 470,800 דולר - עלייה של 17.1% בהשוואה לספטמבר 2019. נתוני המכירות זינקו ב-9.6%.

YOU MIGHT ALSO LIKE