בשורה לשוכרים: האטה משמעותית בהתייקרות שכר הדירה בלוס אנג'לס
בדומה לשוק הנדל"ן כולו, גם בשוק השכירות מתחילים להרגיש את מגמת ההאטה. אם לא יקרה דבר חריג, בסוף החודש יהפוך הרבעון לראשון מזה 5 שנים שבו המחירים מתייקרים בפחות משלושה אחוזים. אנליסט בחברת נדל"ן טוען: "במבט קדימה, יתכן מאוד שעליית המחירים תוגבל בגידול ההכנסה הממוצעת"

אחרי שמוקדם יותר השנה דיווחנו לכם על האטה בשוק הנדל"ן שגרמה לירידה של 20% במכירת הבתים בדרום קליפורניה, השבוע נודע כי ההאטה הגיעה גם לשוק השכירות באזור.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

מחירי השכירות במחוז לוס אנג'לס עלו בקצב הגבוה ביותר מזה חמש שנים, כך על פי הנתונים שנאספו ע"י חברת הנדל"ן CoStar. בנתונים הללו הוסבר שהמחיר הממוצע של דירה עם חדר שינה אחד עומד על 1,720 דולר, עלייה של 2.6% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. דירה בעלת שני חדרי שינה עולה, בממוצע, 2,190 דולר, סכום הגבוה ב-2.3% לעומת מרץ 2018.

שלא תטעו, מחירי השכירות עדיין נמצאים בעלייה, אך מדובר בהאטה משמעותית ביותר. למעשה, מאז תחילת השנה נרשמה עלייה של 2.9%, בממוצע, במחירי הדירות השכורות ברמה הלאומית. אם לא נחווה זינוק פתאומי בשבועות הקרובים, הרבעון הראשון של השנה (ינואר עד מרץ) יהפוך לרבעון הראשון מאז 2014 שבו קצב עליית המחירים נמוך מ-3%. לשם השוואה, בין הרבעון הראשון של 2015 לתקופה המקבילה בשנת 2016 נרשמה עלייה של 5.5% במחירי השכירות.

כדי להמחיש בכמה כסף מדובר לאדם הממוצע, נתייחס למחיר הממוצע של דירה בעלת חדר שינה אחד (1,720 דולר). עלייה של 3% תייקר את השכירות בכ-50 דולר בחודש (600 דולר בשנה). לעומת זאת, עלייה של 5.5% תייקר את השכירות בכ-95 דולר בחודש (1,140 דולר בשנה).

סטיפן באשם, אנליסט בכיר בחברת CoStar אשר פרסמה את הנתונים, טוען שמדובר במגמה מפתיעה: "הכלכלה נמצאת במצב די טוב, סוף סוף יש עלייה בשכר הממוצע ויש פחות משרות פנויות. כל זה אמור להביא למצב של עלייה יציבה בשכירות, אבל זה לא מה שקורה", הוא אמר. לדעתו, ההסבר לתופעה היא ששוק השכירות פשוט הגיע למעין תקרה מבחינת השכר דירה: "בשנים הקודמות, קצב ההתייקרות היה מסחרחר וזה כנראה זירז את ההגעה לתקרה. במבט קדימה, יתכן מאוד שעליית המחירים תוגבל בגידול ההכנסה הממוצעת", הוא סיכם.

הנתונים הללו מאששים דוח שפורסם ע"י מרכז לוסק לנדל"ן (השייך לאוניברסיטת דרום קליפורניה), בו נטען שבשנתיים הקרובות תהיה האטה משמעותית במחירי השכירות. עם זאת, מחברי הדוח טוענים שהשכירות תמשיך לעלות. עד שנת 2020, שוכרי הדירות ישלמו 91 דולר יותר, בממוצע, ממה שהם שילמו ב-2018.

YOU MIGHT ALSO LIKE