מלכודת הדבש בבית הלקוחות הפיקטיבים ברסידה: חוקרי ה-CSLB עצרו עשרות קבלנים ללא רישיון
סוכנים סמויים ערכו את אחד המבצעים הגדולים בתולדות המועצה ופעלו בחמישה מחוזות ברחבי המדינה, לרבות לוס אנג'לס. בין העבירות: ביצוע עבודות ללא רישיון, שימוש ברישיון של אדם אחר וגביית מקדמה גבוהה מהמותר

המועצה לרישוי קבלני בנייה בקליפורניה (CSLB) ערכה מבצע רחב-היקף לאיתור קבלנים הפועלים ללא רישיונות בחמישה מחוזות במדינה, ובתום שלושה ימים החוקרים עצרו 45 חשודים.

 

אילוסטרציה (צילום: מתוך יוטיוב)

 

מבצעים מסוג זה אינם חדשים, אך מדובר באחד הגדולים ביותר שידעה ה-CSLB מאז ומעולם. ביחד עם משרדי התביעה במחוזות אל דוראדו, מונטריי, לוס אנג'לס, סן ברנרדינו וקרן, חוקרי המועצה ומשרדי השריף התמקמו בבתים ששכרו.

המבצע החל ב-10 בדצמבר והסתיים ב-12 לחודש, והוא התנהל בפלאסרוויל (מחוז אל דוראדו), כרמל (מחוז מונטריי), רסידה (מחוז לוס אנג'לס), סן ברנרדינו (מחוז סן ברנרדינו) ובייקרספילד (מחוז קרן).

בפועל, המבצע החל הרבה לפני כאשר חוקרי ה-CSLB פנו לקבלנים שפרסמו מודעות בעיתונים ובאינטרנט, ואף פנו לקבלנים שתלו מודעות בסמוך לחנויות כגון הום דיפו. הם ביקשו לקבל הצעות מחיר על עבודות שונות, החל מצביעה וגיזום עצים וכלה בריצוף, החלפת בידוד בקיר ועוד.

מאות קבלנים פנו אל החוקרים הסמויים, ואלו התקשרו בחזרה רק אל אותם קבלנים שלא מחזיקים בהיתר לעסוק בתחום. הצעות המחיר התחילו ב-700 דולר (צביעת קירות בתוך הבית) והגיעו עד ל-18 אלף דולר (הרחבת שביל הגישה לבית).

היות שהחוק במדינה מתיר לבצע עבודות ללא רישיון רק כאשר הסכום הכולל (הן של חומרי הגלם והן של העבודה עצמה) אינו עולה על 500 דולרים, כלל הקבלנים שהגישו הצעות מחיר עברו על החוק.

 

אילוסטרציה (צילום: CSLB)

 

כל 45 הקבלנים נעצרו, וכולם יועמדו לדין בגין ביצוע עבודות בנייה ללא רישיון. העוברים על חוק זה בפעם הראשונה עלולים להישלח לעד שישה חודשי מאסר בפועל, כמו גם להידרש לשלם קנס כספי בסך 5,000 דולר.

43 מתוכם אף יועמדו לדין בגין פרסום לא חוקי לאחר שלא כתבו את מספר הרישיון שלהם במודעתם כפי שנדרש. העונש על עבירה זו הינו קנס כספי של 700 עד אלף דולרים.

אם לא די בכך, 11 מהקבלנים מואשמים כי לא החזיקו בביטוח למקרה שבו עובד ייפצע (Workers' Comp), וב-CSLB ציינו כי לו עובד נפצע בביתכם כאשר אינו מכוסה, בעל הבית עלול להימצא כאחראי על כך ולהידרש לשלם סכומי עתק. חשוב לציין כי אם קבלן פועל לבדו, ללא עובדים נוספים כלל, הוא יכול לבקש לקבל פטור מביטוח זה, אך הבקשה חייבת להישלח ל-CSLB.

3 מן הקבלנים אף מואשמים כי גבו מקדמה גבוהה מהמותר בחוק, שכן בקליפורניה מותר לדרוש 1,000 דולר או 10% מעלות העבודה - הנמוך מביניהם. בנוסף, אחד הקבלנים מואשם כי השתמש במספר רישיון שאינו שייך לו, ועל כן הוא יועמד לדין גם בשל כך.

כלל הקבלנים שוחררו לבתיהם וייאלצו לשוב לבית המשפט בפברואר הקרוב.

YOU MIGHT ALSO LIKE