סוכני הנדל"ן מביעים חשש: ירידה של 20% במכירת בתים בדרום קליפורניה
נתונים מדאיגים מאוד מצביעים על כך שדצמבר 2018 היה חודש חלש ביותר בתחום. מדובר בירידה ניכרת גם ביחס לממוצע של החודש בשנים האחרונות. בכיר בחברת CoreLogic: "חודש דצמבר אולי מסמן לנו שישנה האטה גדולה באופק"

שיעור הריבית הגבוה וחוסר וודאות כלכלית הן שתי הסיבות העיקריות להאטה בשוק הנדל"ן ברחבי ארה"ב, והשבוע נחשף כי הן מהוות את הסיבה העיקרית לירידה של 20.3% שנרשמה במהלך חודש דצמבר האחרון במכירות בתים בדרום קליפורניה, וזאת בהשוואה לדצמבר 2017.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

חברת CoreLogic אשר מנתחת את הנתונים של תחום הנדל"ן פרסמה את הממצא המדאיג. לדבריה, מדובר בירידה הגדולה ביותר שנרשמה ב-12 חודשים מאז 2011, אז השוק עדיין היה בשלבי התאוששות מהמשבר הכלכלי שפקד את המדינה כמה שנים קודם כלן. כתוצאה מנתוני המכירות העגומים, מחירי הבתים התייקרו במעט מאוד. למעשה, CoreLogic טוענת שמדובר בשינוי מחיר הקטן ביותר שנרשם מאז 2012.

"מוקדם מדי להגיד בוודאות, אבל חודש דצמבר אולי מסמן לנו שישנה האטה גדולה באופק", אמר ראלף מקלאופין, בכיר ב-CoreLogic. עוד אמר מקלאופין כי סוכני הנדל"ן בדרום קליפורניה מבחינים במגמה חדשה לפיה נדרש זמן רב יותר למכור בית. "זה מתסכל לבעלי הבתים, זה כמו לארח מסיבה ואיש לא מגיע", סיפר נואל פלמיירי, סוכן נדל"ן ב-Century21.

סך הכל נמכרו 15,781 בתים ודירות במהלך דצמבר 2018, כשליש פחות מהממוצע של חודש דצמבר בשנים האחרונות (כ-23,445 בתים). מומחים מסבירים כי שיעור הריבית הגבוה גרם לירידה ניכרת בביקוש במהלך חודש דצמבר: "שיעור הריבית הגיע לשיאים חדשים בנובמבר וזה השפיע באופן ישיר על חודש דצמבר", אמר אנדרו לה-פייג' מ-CoreLogic.

כאמור, המחיר החציוני של בתים בדרום קליפורניה עלה ב-5,000 דולר, התוספת הקטנה ביותר שנרשמה מאז מרץ 2012. עוד נחשף כי הזמן הממוצע שנדרש כדי למכור בית בדרום קליפורניה עומד על 78 ימים, עלייה לעומת שנת 2017 אז הנתון עמד על 72 ימים.

YOU MIGHT ALSO LIKE