"עסקאות נסגרות בתוך כשלושה שבועות": שיא של 14 שנה בנתוני מכירות הבתים בארה"ב
בניגוד גמור לכמעט כל תעשייה אחרת, שוק הנדל"ן האמריקאי המשיך לשגשג במהלך תקופה הקורונה, ונתוני המכירות של בתים קיימים הגיעו למספרים שלא נראו מאז 2006. הכלכלן הראשי של איגוד סוכני הנדל"ן: "מיליוני בתים נוספים היו נמכרים במהלך השנה החולפת אם היה מלאי מתאים לכך"

מגפת הקורונה גרמה למשבר כלכלי חסר תקדים ברחבי ארצות הברית, אך מסתבר שישנו לפחות תחום אחד שכלל לא הושפע מכך: שוק הנדל"ן, שכן במהלך 2020 רמת הביקוש לבתים עלתה לשיא של 14 שנה. ולמרות זאת, המכשול העיקרי שמונע מרמת הביקוש לעלות עוד יותר הוא הכמות הקטנה של בתים שמוצעים למכירה.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

מוקדם יותר השבוע פורסם דו"ח סיכום שנת 2020 ע"י איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי (National Association of Realtors, או NAR). מהדו"ח עולה כי במהלך חודש שעבר, כמות עסקאות הנדל"ן שנסגרו עלתה (בחישוב של התאמה עונתית) ב-0.7%, ל-6.76 מיליון.

מצד אחד, העלייה הקלה מצביעה על כך שמלאי הבתים הנמוך בשוק מונע עסקאות נוספות. אך מאידך, ניתן לראות כי מדובר בעלייה של 22% בהשוואה לנתונים העונתיים שפורסמו בדצמבר 2019.

למעשה, זו הייתה שנה משונה ביותר עבור שוק הנדל"ן האמריקאי: לאחר שנתוני המכירות צנחו בחודשים מרץ ואפריל, לפתע פתאום חלה עלייה חדה ביותר במספר רוכשי הבתים. ללא חישוב עונתי, בדצמבר נמכרו 5.64 מיליון יחידות דיור שונות - הנתון הגבוה ביותר שנרשם מאז 2006.

 

לורנס יון, הכלכלן הראשי של איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי

 

"אני סבור שניתן היה להגיע ל-8 מיליון בתים שנמכרו, ללא חישוב עונתי, אם היה מלאי מתאים לכך", מסביר לורנס יון, הכלכלן הראשי של איגוד סוכני הנדל"ן, "שיעורי הריבית למשכנתאות צפויים להישאר נמוכים במהלך 2021, אך יתכן שהם כבר ירדו לשפל ויחזרו לעלות בקרוב".

נדמה שהנתון שממחיש את תמונת המצב בשוק הנדל"ן בצורה הטובה ביותר הוא כמות הבתים המוצעים למכירה נכון לסוף חודש דצמבר - 1.07 מיליון - שהינה נמוכה ב-23% לעומת השבוע האחרון של דצמבר 2019. יתרה מכך, בקצב המכירות הנוכחי, מדובר במלאי שיספיק לפחות מחודשיים.

באופן מעניין ביותר, כאשר בוחנים את נתוני המכירות לפי סכום המכירה עצמו, ניתן לראות מגמה ברורה: בהשוואה לדצמבר 2019, נרשמה ירידה של 15% בכמות הבתים שנמכרו ב-100 אלף דולר או פחות. לעומת זאת, בבתים שמחיריהם נעים בין חצי מיליון דולר ל-750 אלף דולר נרשמה עלייה של 65%, ואילו עלייה של 94% נרשמה בבתים שנמכרו ביותר ממיליון דולר.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

תופעה מעניינת שנרשמה בדצמבר וצוינה בדו"ח של NAR היא הזמן הממוצע שנדרש על מנת להשלים את עסקת המכירה (כלומר, מהיום שבו הבית מוצע למכירה לראשונה, ועד לרגע החתימה על הסכם המכירה). נתון זה עומד כעת, בממוצע, על 21 ימים בלבד: "זה חריג ביותר, בייחוד לחודש דצמבר מכיוון שזו תקופת החגים, ובדרך כלל אנחנו רואים שבתים נשארים בשוק שבועות נוספים בתקופה זו", מסכם יון.

YOU MIGHT ALSO LIKE