כואב בכיס ויכאב יותר: ריבית המשכנתאות מתפוצצת לגבהים חדשים ועלולה לפגוע בצמיחת שוק הנדל"ן ובכיסי המשקיעים
שיעורי הריבית הגבוהה נועדו להילחם באינפלציה - אך נראה כי הצמיחה במשק באופן כללי ובשוק הנדל"ן בפרט עשיה להפוף לקורבן העיקרי של מהלכי הממשל והבנק

שיעור המשכנתא הקבועה ל-30 שנה זינק ביום חמישי לכ-6.7%, יותר מכפול מהמספר שבו היה רק לפני שנה.‏

על פי ‏נתוני‏ 'פרדי-מק', שיעור המשכנתא הקבועה ל-30 שנה זינק בעוד כ-0.41% מלפני שבוע.

לפני שנה עמד השיעור על כ-3.01% אך עתה הוא נמצא ברמה הגבוהה ביותר שהיה מאז יולי 2007 כאשר משבר משכנתאות הסאבפריים היה בשלביו הראשונים.‏

במקביל, הפדרל ריזרב העלה לאחרונה את ריבית הבנצ'מארק לרמה הגבוהה ביותר שהיתה מאז 2008, אך כידוע שיעור ריבית המשכנתאות אינו קשור בהכרח לפד אלא לתשואת אג"ח האוצר האמריקאי לעשר שנים.

כפי שמסביר עורך הכלכלה של ברייטברט ניו, ג'ון קרני:

"הפדרל ריזרב אינו שולט ישירות על שיעורי המשכנתאות. במקום זאת, הוא מכוון את ריבית ההלוואות לבנקים ומשלם ריבית על רמות הרזרבות. ריביות לטווח ארוך יותר משקפות את התוואי הצפוי של הריביות לטווח הקצר לאורך זמן. שיעורי המשכנתא, בתורם, נוטים לשקף את כיוון הריבית לטווח ארוך, במיוחד את התשואה על אג"ח האוצר ל-10 שנים".

"תשואת האג"ח לעשור ביום חמישי ירדה לכ-3.75% לאחר שעמדה על כמעט ארבעה אחוזים ביום רביעי - השיעור הגבוה ביותר בו הייתה מזה למעלה מעשור, לפי וול סטריט ג'ורנל".

"העלייה בריבית המשכנתאות מגיעה בזמן ששוק הדיור בארה"ב כבר נמצא בהאטה.  באוגוסט, מכירות הבתים ירדו בכ-12.7% מהחודש הקודם, ובאופן כולל השוק רשם ירידה של כ-29.6% לעומת אשתקד".

כידוע, ריבית מוגברת על המשכנתא עלולה להפחיד בעלי דירות קיימים ממכירה מכיוון שהם יקבלו על עצמם שיעורים גבוהים יותר בבואם למחזר את המשכנתא שלהם.

לפי Bankrate.com, אם אדם ירכוש בית בשווי 500,000$ עם מקדמה של כ-20% היום, הוא יצפה לשלם ריבית של כ-259,000$ במשך 30 שנה.

עם זאת, אם רכש בית באותו המחיר, ועם אותה מקדמה, כאשר הנשיא ג'ו ביידן נכנס לתפקידו בינואר 2021, הוא היה משלם רק 189,400$ בריבית למשך 30 שנה.

 

YOU MIGHT ALSO LIKE