שכר דירה ירד דרסטית בחלק מהאיזורים היקרים במדינה
שכירות נכסים צנחה ב-25% בכמה איזורים, המפה מראה היכן העלויות ירדו הכי הרבה בגלל נגיף הקורונה

שכר הדירה הפך להיות זול משמעותית ממה שהיה לפני שנה בכמה מאיזורי המטרופולין היקרים ביותר בארה"ב כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, כך לפי דו"ח חדש.  מניתוח הנתונים נראה כי בכמה מהערים היקרות ביותר במדינה - כולל סן פרנסיסקו, ניו יורק, בוסטון, סיאטל ווושינגטון דיסי - דמי השכירות הפכו לזולים יותר ב-10% עד 25% באוקטובר הקרוב מאשר היו לפני שנה.

בדרך כלל, מחירי השכירות עולים ויורדים עונתית, מסביר כריס סלוויאטי, כלכלן ברשימת הדירות: הם עולים באביב ובקיץ כי אז רוב האנשים עוברים, והם יורדים בסתיו ברגע ששיא עונת המעבר מסתיימת.

השנה, לעומת זאת, הסגר של נגיף הקורונה חתך קשות במסגרת הזמן העונתית הזו, אומר סלוויאטי. רבים מההנחיות בשלב מוקדם של המגיפה­ "כללו הכוונה ספציפית שאנשים לא היו אמורים לזוז או לעבור דירה אלא אם כן זה היה משהו שהם באמת לא יכלו להימנע ממנו", הוא מסביר. ובלי הסייקל הזה של מעברים, דמי השכירות לא יקבלו את העלייה הטיפוסית שלהם באביב ובקיץ שבעלי דירות לרוב מכניסים לחוזים.

ערים בארה"ב שבהן שכר הדירה ירד הכי הרבה

כדי למדוד את אופן ההשתנה של דמי השכירות, השתמשנו בנתונים של Apartment List עבור העלות החציונית של דירות עם חדר שינה אחד באוקטובר 2019 ובאוקטובר 2020. הניתוח מראה כי, מתוך כמעט 500 הערים בארה"ב רשימת דירות כולל במדד שלה, יותר מרבע ראה ירידה בדמי השכירות של 2% או יותר.

הנפילות הגדולות ביותר היו בכמה מהאזורים היקרים ביותר במדינה: סן פרנסיסקו נפלה ב-23%, ניו יורק ב-17%, ווושינגטון די.סי ,ב-11%. ערים קטנות יותר המקיפות את המרגזים העירוניים ראו גם הן צניחה בדמי השכירות.

המפה שלהלן מציגה את 10 הערים שבהן שכר הדירה ירד הכי הרבה בין אוקטובר 2019 ל-2020.

 

אודסה, טקסס

35.2%

מידלנד, טקסס

29.8%

ויסטיסטון, ניו-די.

27.1%

סן פרנסיסקו, קליפורניה.

23.4%

מאונטיין וויו, קאליף.

21.1%

סאניווייל, קאליף.

17.9%

ניו יורק, ניו יורק

17%

קיימברידג', מסצ'וסטס.

16.9%

קורל גייבלס, פלורידה.

16.7%

רדווד סיטי, קאליף.

16.3%

למה כמה ערים יקרות ראו את הנפילות הגדולות ביותר

שכר הדירה לא ירד באופן אחיד ברחבי ארה"ב. למעשה, בערים רבות, דמי השכירות נשארו אותו דבר או אפילו עלו. עם זאת, בכמה משווקי הנדל"ן החמים ביותר במדינה, כמו סן פרנסיסקו ועמק הסיליקון, מצב דמי השכירות הפתיע, חברות טכנולוגיה גדולות רבות שבסיסן בצפון קליפורניה אימצו עבודה מרחוק בשלב מוקדם, והצהירו שהן ימשיכו לעשות זאת גם לאחר שהמגיפה תסתיים. ככל שיותר מעסיקים משחררים את העובדים שלהם לעבוד מהבית, הירידה בביקוש באזורים יקרים אלו צפויה להמשיך להוריד את המחירים, אומר סלביאטי.

נפילות בשכר הדירה קשורות למגמות עבודה מרחוק

במבט לעתיד, מגמת הירידה בדמי השכירות לא רק תהיה מותנית בהגבלות והעוצר של תקופת המגיפה, אלא גם ביכולת של אנשים להמשיך לעבוד מרחוק. סקר שנערך לאחרונה על ידי הבנק הפדרלי של דאלאס מצא כי כמעט רבע מהמועסקים עובדים מהבית מדי יום, ו-18% נוספים עבדו מהבית חלקית.

מתוך 25 הערים שבהן שכר הדירה ירד ב-10% או יותר, 11 מהם נמצאים באזור המפרץ. עם זאת, גם דמי שכירות זולים יותר בעיר היקרה ביותר במדינה לא יספיקו כדי להוות אטרקציה למשוך חדשים, לפחות לא כל עוד עבודה מרחוק ממשיכה להיות הנורמה. בנוסף לתחרות, כמה ערים קטנות יותר, במחיר סביר יותר אפילו לתמרץ עובדים מרוחקים לעבור עם בונוסים במזומן.

"הבעיה עבור אותם אזורים היא לא רק התזרים מזומנים של אנשים שעוזבים את הערים; זה גם סוג של מחסור באנשים חדשים שנכנסים", הוא אומר. "כי אם התחלת עבודה חדשה בסן פרנסיסקו, ואתה לא גר שם כרגע, אז באמת אין סיבה לעבור עכשיו".

נשאר להמתין ולראות אם החיסונים ישנו את המצב, אם כי הצפי שחברות ימשיכו בגישת העבודה מהבית.

 

YOU MIGHT ALSO LIKE