בעקבות הגשמים: בולענים נפערים ברחבי קליפורניה
היות שמדובר בתופעה שאינה שכיחה בקליפורניה, רוב הביטוחים אינם מכסים אותה. אך כמויות עצומות של גשם שירדו בקליפורניה בחודשיים האחרונים הובילו ללא מעט בולענים שנפערו והסבו נזק רב

תופעת הבולענים אינה נחשבת לשכיחה בקליפורניה, אולם חורף גשום במיוחד גרם לכך שבולענים רבים נפערו ברחבי המדינה וגרמו לנזק רב. 

 

בולען שנפער במחוז אורנג' בחודש שעבר (צילום: לוס אנג'לס טיימס)

 

בולען הוא למעשה אזור באדמה שאין לו דרכים טבעיות לנזק כמויות גדולות של מים. כאשר כמות גדולה של גשם יורדת, כל המים מתנקזים אל תוך הבולען. גודלם יכול להשתנות באופן קיצוני: בולען יכול להיות קטן ביותר, ברוחב של כמה רגל ובעומק דומה; אך הם גם עשויים להגיע לרוחב של מאות רגל ועומק של 100 רגל.

ברוב המקרים, תופעת הבולענים היא טבעית לחלוטין. על פי הסקר הגיאולוגי של ארה"ב (USGS), התופעה שכיחה ביותר בטקסס, ניו מקסיקו, קנזס, מיזורי וטנסי בשל מאפיינים גיאולוגיים שייחודים לאזורים אלה. אך ישנם לא מעט מקרים, בייחוד במדינה כמו קליפורניה, בהם בולען מופיע כתוצאה ממעשה אדם. למשל, תשתיות בנייה ישנות (לדוגמה, מכרה ישנה) עלולות להינזק עם הזמן, דבר שבפועל יוצר בולען לא-טבעי.

לרוב אנו קוראים על בולענים שנפערו באמצע רחובות או מקומות ציבוריים אחרים, אך הם עלולים לצוץ גם בקרבה לבתים. על מנת לשלול אפשרות זו, מומלץ לבצע בדיקה יסודית לחלונות ודלתות הבית. דלת או חלון שאינו נסגר בצורה מלאה צריך לעורר דאגה, שכן יתכן שמדובר בתזוזה של יסוד הבית.

דרך נוספת לבחון את העניין היא בדיקה של חצר הבית לאחר גשם. חפשו מקומות שבהם המים מתייבשים בקצב איטי משאר החצר. חשוב להבהיר כי ישנן סיבות רבות לחוסר היכולת לנזק מים מהחצר, ולאו דווקא מדובר בבולען. בדיקה נוספת שאפשר לעשות היא בדיקה היקפית, כלומר לבחון גדר או חומה שמסביב לבית, אם קיים. אם חלק מהגדר (לדוגמה, עמוד) נטוי או נראה כאילו הוא שוחרר מהמקום, יתכן כי בולען נפער מתחת.

חשוב מאוד שבעלי הבתים בקליפורניה ידעו שרוב פוליסות הביטוח לבתים אינם מכסים נזק כתוצאה מבולען. בדומה לביטוח נגד רעידות אדמה, הצפות ושטפונות, גם ביטוח זה הוא תוספת ונדרש עליו, לרוב, תשלום נוסף. 

YOU MIGHT ALSO LIKE