מנפלאות הקורונה: יותר אנשים עובדים מהבית, אלו הערים הקטנות בארה"ב שהפכו לפופולריות ביותר בשוק הנדל"ן
משבר הדיור בניו יורק וקליפורניה אינו חדש, אך מגיפת הקורונה גרמה לרבבות להבין שניתן לעבוד וללמוד מהבית. בין היעדים המבוקשים ביותר: טולסה, באפלו, אל פאסו ואפילו סנטה ברברה היוקרתית. גם ערי פלורידה הפכו ליעד מבוקש, הן עבור הרוכשים והן עבור הגרים בשכירות

משבר הקורונה שינה באופן משמעותי את האופן שבו אנחנו חיים, ובעיקר ביטל את הצורך בשהות פיזית במקומות העבודה ובמסגרות הלימודים. ברחבי ארצות הברית ישנם רבים שמנצלים את המגמה הזו, ונוטשים את הערים הגדולות לטובתן של ערים קטנות וזולות יותר.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

מחקר שפורסם ע"י חברת הנדל"ן המקוונת Redfin בחן את היעדים הפופולריים ביותר בקרב תושבי ארצות הברית. כדי להבין את המצב בצורה הטובה ביותר, האתר יצר נתון הנקרא "זרימת נדל"נית נטו" - כלומר, לקחת את מספר האנשים שעברו להתגורר בעיר כזו או אחרת, ולהחסיר ממנו את כמות התושבים שעזבו את המקום.

כאשר בוחנים את הנתונים לפי המשוואה הזו, ניתן לראות שסנטה ברברה - עיר בחופי דרום קליפורניה הנמצאת כ-140 ק"מ צפון-מערבית ללוס אנג'לס - רשמה זינוק של 124% בכמות האנשים שעברו להתגורר בעיר במהלך הרבעון השלישי של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

לואיוויל שבצפון קנטקי דורגה במקום השני עם זינוק של 113% בשנה האחרונה, ובאפלו שבצפון ניו יורק סוגרת את השלישייה הראשונה עם עלייה של 107% בכמות התושבים בשנה החולפת.

'סערה מושלמת' בשוק הנדל"ן בארה"ב: מלאי הבתים נמוך, הרוכשים מסתערים על הנכסים

ערים נוספות ברשימה הן אל פאסו שבטקסס, ברלינגטון שבוורמונט וטולסה, העיר השנייה בגודלה באוקלהומה. באופן מעניין ביותר, בעיר זו הושקה תוכנית ייחודית בשם "Tulsa Remote" לפני כשנתיים, במסגרתה היא מציעה מענק כספי בגובה 10 אלף דולר למשפחות שעוברות לגור בה.

על אף שמדובר בפרויקט שאפתני, מספר המשתתפים בו מוגבל (בשם שיקולי תקציב). כך למשל, בשנה הראשונה (2018) רק 100 משפחות התקבלו לתוכנית, מתוך כ-11 אלף בקשות שהוגשו מכל 50 מדינות ארה"ב ו-150 מדינות ברחבי העולם. בשנה שעברה הפרויקט הורחב ו-250 משפחות התקבלו אליו.

באופן מעניין ביותר, לכמעט כל הערים ברשימה יש כמה תכונות משותפות: מדובר בערים לכל דבר (ולא, למשל, עיירות נידחות), ושוק הנדל"ן המקומי נחשב להרבה יותר זול לעומת הערים הגדולות. עם זאת, סנטה ברברה היא המקרה החריג, שכן היא עיר יחסית קטנה ויקרה.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

באופן טבעי, הערים שנמצאות בקצה השני של הדירוג - כלומר אלו שמהן התושבים מנסים לברוח - הן הערים הגדולות והיקרות ביותר, לרבות ניו יורק, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו ושיקגו.

"העבודה והלימודים מרחוק, כלומר מהבית, פתחו אפשרויות חדשות בתחום הנדל"ן, הן עבור האנשים שחיפשו לרכוש בית, והן עבור אלו שגרים בשכירות", מסביר דארל פיירוות'ר, הכלכלן הראשי של Redfin ומחבר המחקר, "הרבה אנשים שגרו בשכירות במקומות כמו לוס אנג'לס וניו יורק, שניים מהשווקים היקרים בארה"ב, לא הצליחו לעמוד בשכר הדירה ובמקביל לחסוך לקראת רכישת בית. אז מה הפלא שאותם אנשים עוזבים למקומות כמו טולסה ולואיוויל?".

כאשר בוחנים את הנתונים ברמת המדינות השונות, ניתן לראות מגמות דומות: קליפורניה וניו יורק "מובילות" במספר התושבים שנטשו אותן, ואילו פלורידה, טקסס, טנסי, צפון קרוליינה ונבאדה זכו מן ההפקר.

YOU MIGHT ALSO LIKE