"תשרת גם את בעל הנכס וגם את הדיירים": קליפורניה מגבשת תוכנית לייצוב שוק השכירות
במסגרת הצעות חוק שהוגשה השבוע לסנאט בקליפורניה, המדינה תעניק נקודות זיכוי ממס הכנסה לבעלי הדירות שבהן הדייר לא שילם שכר דירה. בתמורה, עליו להתחייב שלא לפנות את הדייר, שבעצמו צריך להתחייב לשלם את הסכום במהלך העשור הקרוב. לבעלי הנכס יתאפשר "למכור" את נקודות הזיכוי בחזרה למדינה

משבר הקורונה גרם לכך ששוכרים רבים בקליפורניה אינם מסוגלים לעמוד בהוצאות הדירה החודשיות, והשבוע הועלתה לדיון הצעות חוק שנועדה לייצב את שוק הנדל"ן.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

מדובר בהצעת חוק שהוגשה לסנאט המקומי בקליפורניה, כך שתהליך האישור צפוי לקחת מספר שבועות, לכל הפחות.

במסגרת התוכנית, לבעלי הבתים שלא קיבלו שכ"ד בשל המשבר יתאפשר לקבל נקודות זיכוי ממס ההכנסה, וזאת בתנאי שיתחייבו שלא לפנות את השוכר שלא עמד בתשלומים. חשוב להסביר כי גם הדייר חייב להסכים למתווה זה (לא ניתן לחייבו), שכן עליו להחזיר את הכסף בתוך עשר שנים.

למעשה, מדובר במעין הלוואה שבה המדינה "משלמת" את שכר הדירה עבור הדייר, כשהוא בתגובה מתחייב להחזיר את הסכום.

"המטרה היא לרכך את הפגיעה, הן עבור בעלי הדירות והן עבור הדיירים. זה יביא למצב שבו הדיירים נשארים בבית, ובעלי הנכס יזכה לתמורה כספית", הסביר הסנאטור המקומי סטיבן ברדפורד, יו"ר ועדת הבנקים. עוד הסביר ברדפורד כי הצעת החוק נועדה לסייע בעיקר לבעלי הדירות שאינם מחזיקים בנכסים רבים. כמו כן, ההצעה תסייע גם לדיירים בערים הגדולות כגון לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו.

בנוסף, ברדפורד הדגיש כי נקודות הזיכוי ממס הכנסה יתפרסו על פני תקופה ארוכה (2024 עד 2033), ולבעלי הדירות תינתן האפשרות "למכור" את נקודות הזיכוי למדינה (במקרים שבהם בעלי הנכס זקוק להכנסה מיידית). לפי ההערכות, תוכנית זו תעלה בין 3 מיליארד דולר ל-5 מיליארד דולר, אך הסכום צפוי לרדת בחזרה ככל שיותר דיירים ישלמו את החוב.

מעבר לסיוע המיידי לבעלי הדירות והדיירים, המחוקקים בקליפורניה מקווים כי פרסום התוכנית תפחית במעט את העימותים בין הצדדים. כזכור, בחודש שעבר דווח כי עלייה של 300% בעימותים בין שוכרים ומשכירים - ככל הנראה זכר לצו המנהלי שעליו חתם המושל, שאוסר על פינוי דיירים במהלך המשבר.

YOU MIGHT ALSO LIKE