בשורה לקבלנים או מכה לתושבים? הצעת חוק שנויה במחלוקת מפלגת את קליפורניה
מצד אחד טוענים הקבלנים כי ההצעה תסייע בפתרון למצוקת הדיור, אך ארגונים רבים ותושבי הערים חוששים כי הג'נטריפיקציה תשרת את העשירים ותפגע בעניים. הצעת חוק דומה הופלה לפני כחצי שנה

חצי שנה לאחר הניסיון הראשון להעביר את הצעת החוק, השבוע הוגשה בשנית הצעת החוק שנקראה בזמנו SB 827 ע"י הסנאטור המקומי סקוט ויינר, המייצג את סן פרנסיסקו. על פי הצעת החוק, ראשי העיריות בקליפורניה יחוייבו לאפשר את בנתיים של בתים ובתי דירות בקרבת תחנות תחבורה ציבורית, גם אם זה נוגד את חוקי התכנון והבנייה במקום.

 

בית דירות שקם בסטנפורד, בקרוב לתחנת רכבת (צילום: הרסט מדיה)

 

באופן כללי, התושבים במדינה תומכים בהצעה, שעשויה להביא לבנייתם של מיליוני יחידות דיור ברחבי מדינת הזהב. החוק יחייב את הרשויות המקומיות להתעלם מחוקי הבנייה שלהן, ובנייתם של בנייני דירות בגובה 4 עד 8 קומות תתאפשר בקרבה של חצי מייל מכל תחנת BART, רכבות Caltrains או כל רכבת אחרת. הצעת החוק גם תאפשר את הבנייה של בניינים בגובה זה ברדיוס של רבע מייל מתחנות אוטובוס שבהן תדירות הנסיעות עולה על אחת לרבע שעה בשעות העומס.

התומכים בהצעה טוענים שמדובר בניצחון גדול בעבור התושבים, שכן עד כה באזורים רבים הותר לבנות רק בתים פרטים ("וילות"), ולא לגובה רב. המתנגדים להצעה טוענים כי מדובר בניסיון של הרשות המדינית להשפיע באופן ישיר וגורף על הרשויות המקומיות. אחד מחברי מועצת עיריית בוורלי הילס הגיב בחריפות יתרה ואמר כי "הצעת החוק מזכירה תכנון סובייטי שנפגש עם קפיטליזם מודרני", לדבריו.

התנגדות להצעת החוק נרשמה גם בקרב ארגוני הדיור הציבורי, שטוענים כי היא מתנה בעבור מפתחי הנדל"ן, וכזו שבאה על חשבון העובד הפשוט מהמעמד הנמוך. כאמור, הצעת החוק הוגשה כבר לפני כחצי שנה, אך היא נדחתה על הסף במהירות. "פשוט אזל לנו הזמן", אמר בזמנו הסנאטור המקומי ויינר.

 

תחנת BART בעיר אנטיוך, בקרוב ייבנו בנייני דירות בסמוך? (צילום: Shutterstock)

 

הפעם, טוען ויינר, הוא פועל בדרך אחרת. עוד בטרם העלה את הצעת החוק, הוא פנה באופן אישי למתנגדים הרבים וניסה לקבל מהם הצעות יעול. כאמור, השבוע הוגשה הצעת החוק תחת שמה החדש, SB 50. אך גם הפעם, ויינר נתקל בלא מעט התנגדות. ליז קניס, ראש עיריית פאלו אלטו, אמרה השבוע לאחר הגשת הצעת החוק כי "אומנם מדובר בהצעה מעניינת, אך היא גם מעוררת דאגה. היא עלולה להשפיע באופן גורף על האזור כולו", היא אמרה.

השינויים שהוכנסו להצעת החוק אמורים להרגיע במעט את ההתנגדות, כך על פי ויינר. שלושה סעיפים מרכזים בוטלו, לרבות סעיף שמשנה את החוק המקומי בנוגע לדיור בר השגה. שינוי נוסף שהוכנס הוא גובה הבניינים שאליו ניתן לבנות, והפעם נקבע כי הגובה המקסימלי יעמוד על 5 קומות (ולא שמונה כפי שהיה בהצעת החוק הקודמת). "הלב של הצעת החוק נותרה כפי שהייתה. יש גם שינויים שנוספו", אמר ויינר לאחר שהגישה את ההצעה החדשה.

 

YOU MIGHT ALSO LIKE