הכלכלה חזקה, אבל ענף הדיור במשבר. ההיצע מועט והמחירים מזנקים
עלייה במחירי חומרי בניין, כמו גם מחסור בקרקעות ובכוח עבודה, גורמים לעלייה במחירי הבתים ומפחיתים את התחלות הבנייה לשפל של תשעה חודשים ביוני. מספר הבתים הקיימים שנמכרו ביוני נפל ב-2.2% לעומת החודש המקביל אשתקד

מכירות הבתים בארה"ב נפלו במפתיע בחודש יוני, והשלימו חודש שלישי רצוף של ירידות, על רקע מחסור מתמשך בנכסים למכירה בשוק שהעלו את מחירי הבתים לרמות שיא. הדו"ח של התאחדות מתווכי הנדל"ן הלאומית שפורסם היום (שני) מוסיף לשרשרת הראיות המעידות כי נתוני בנייה חלשים הגורמים למגזר הדיור לפגר מאחורי הצמיחה הכלכלית המואצת בשאר המגזרים ברבעון השני.

 

"מקרה חמור של עצבנות" במגזר הדיור (צילום: Shutterstock)

 

בעוד שמגבלות אספקה הם האשמים העיקריים בנתוני המכירות הדלים, הולכים וגדלים החששות כי מחירי הבתים המאמירים, ואיתם שיעורי המשכנתאות, יגרמו לביקוש להאט. "הכלכלה בכללותה במצב מצוין", אומר אחד המומחים ששוחחו בנושא עם סוכנות הידיעות רויטרס, "אבל מגזר הדיור סובל ממקרה חמור של עצבנות". על פי הדו"ח של התאחדות המתווכים, מכירות הבתים הקיימים ירדו ב-0.6% בחודש שעבר, לשיעור שנתי מותאם של 5.38 יחידות. גם השיעור השנתי של מאי הונמך ל-5.41 מיליון יחידות, מן המספר המקורי של 5.43 מיליון. 


הכלכלנים שהשתתפו בסקר של רויטרס חזו כי מכירות הבתים הקיימים יעלו ב-0.5% ביוני. אולם בעוד שהמכירות אכן עלו בצפון-מזרח ארה"ב ובמערב התיכון, הם ירדו במערב, שם עלו המחירים בחדות הרבה ביותר, ובדרום, שם נמכרים רוב הבתים. מכירות הבתים הקיימים, המהווים כ-90% ממכירות הבתים, ירדו ב-2.2% לעומת יוני אשתקד. המכירות ירדו בהשוואה לחודש המקביל שנה קודם זה ארבעה חודשים ברציפות, וירדו באופן כולל ב-2.2% במחצית הראשונה של 2018, יחסית לתקופה המקבילה אשתקד.

 

רוצים לבנות, אבל יש מחסור בחומרים (צילום: Shutterstock)

 

המכירות מדשדשות בשל מחסור חמור של בתים בשוק. עלייה במחיר חומרי בניין כמו גם מחסור בקרקעות ובכוח עבודה מונעים מן הקבלנים למלא את המחסור בהיצע, דבר הגורם למחירי הבתים לעלות. מחיר הבית החציוני עלה ב-5.2% יחסית לאשתקד לשיא כל הזמנים של 276,900 דולרים. יוני היה החודש ה-76 ברציפות של עליות במחירי הדיור יחסית לחודש המקביל בשנה הקודמת. שיעור המשכנתא ל-30 שנה עומד על סביבות ה-4.52%, על פי נתוני סוכנות המשכנתאות הפדרלית פרדי מאק. בהשוואה, העלייה השנתית בשכר אינה מצליחה לחצות את קו ה-3%. מדד הדיור ירד היום, בהשוואה לשוק בכללותו שנותר ברובו ללא שינוי.

 

התחלות הבנייה צללו ב-12.3% (צילום: Shutterstock)

 

ביוני נרשמו בשוק 1.95 מיליון בתים קיימים, עלייה של 0.5% יחסית לחודש המקביל אשתקד. היתה זו העלייה הראשונה מאז יוני 2015, אולם ההיצע נותר מצומצם מאד. בקצב המכירות של יוני, היו נדרשים 4.3 חודשים לחסל את המלאי הקיים, עלייה מ-4.1 חודשים במאי. בעולם הנדל"ן נחשבת אספקה של שישה עד שבעה חודשים לאיזון בריא בין היצע לביקוש. בעוד שהעלייה במאגר הבתים בשוק בחודש שעבר מרמזת כי הירידה במצאי נגמרה, בעיית ההיצע אינה צפויה להקלה בקרוב. משרד המסחר הודיע בשבוע שעבר כי התחלות הבנייה צללו ב-12.3 לרמה של 1.173 מיליון - הרמה הנמוכה ביותר זה תשעה חודשים, והרבה מתחת ל-1.5 עד 1.6 מיליון שמומחי הנדל"ן מעריכים שדרושים כדי להקל במחסור.

 

 

 

YOU MIGHT ALSO LIKE