משבר הדיור בקליפורניה: המדינה בצמיחה, אך לא בונה מספיק יחידות דיור
נתונים שנחשפו השבוע מצביעים על כך שישנה יחידת דיור אחת על כל 2.77 תושבים במדינת הזהב, הרבה פחות מהנתון הלאומי שעומד על 2.36. למרות שיאים שנשרשמו בהתחלות הבנייה בשמונה השנים האחרונות, העלייה החדה בכמות התושבים רק מחריפה את המשבר

קליפורניה נמצאת בצמיחה במספר תחומים, אך אי-ההתאמה בין כמות הבתים החדשים שנבנו לבין כמות התושבים החדשים שהגיעו למדינת הזהב, גורמת להחמרה במשבר הדיור שפוקד את המדינה.

 

בנייה של בתים במחוז ריברסייד שבדרום קליפורניה, מוקדם יותר השנה (צילום: Shutterstock)

 

103 אלף יחידות דיור נוספו בקליפורניה במהלך שנת 2018, המספר הגדול ביותר מאז המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב בשלהי העשור הראשון של המאה ה-21. סך הכל, מאז 2010 נבנו כ-589 אלף יחידות דיור - נתון שמציב את קליפורניה במקום השני במהלך תקופה זו של שמונה שנים (טקסס במקום הראשון עם 1.1 מיליון יחידות דיור, פלורידה במקום השלישי עם 552 אלף).

הנתונים הללו אולי היו מרשימים אילולא היה מדובר במדינה המאוכלסת בארה"ב עם קרוב ל-40 מיליון תושבים. למעשה, כאשר מביטים על הנתונים של שמונה השנים האחרונות מבחינת גידול באחוזים, קליפורניה ניצבת במקום ה-31 עם 4.3%. לשם השוואה, הנתון הלאומי עומד על 5.1%, ואילו מדינת צפון דקוטה ניצבת במקום הראשון עם 18.6%.

יתרה מכך, קליפורניה ממשיכה להוסיף תושבים, וזאת למרות שרבים טענו שישנה נהירה המונית ממנה. מאז 2010, למדינת הזהב נוספו 2.24 מיליון תושבים - כמות שמציבה אותה במקום השלישי במהלך תקופה זו כאשר טקסס (3.46 מיליון) ופלורידה (2.45 מיליון) נמצאות מעליה. מבחינת אחוזים, מדובר בתוספת של 6% לאוכלוסייה של קליפורניה, מספיק כדי למצב את המדינה במקום ה-19 למרות שגברה על הממוצע הלאומי של 5.8%. הקפיצות הגדולות ביותר שנרשמו היו ביוטה (13.9%), טקסס (13.7%) ופלורידה (13%).

כאמור, מדובר בפער גדול בין הגידול בכמות התושבים לבין כמות הבתים במדינה. קליפורניה דורגה במקום השני (והלא מחמיא) ברשימת הצפיפות (חישוב של כמות התושבים על כל יחידת דיור). בנתון זה, לקליפורניה 2.77 תושבים על כל יחידת דיור. רק יוטה מעליה עם 2.85, והוואי נמצאת במקום השלישי עם 2.6 תושבים על כל יחידת דיור. לשם השוואה, ברמה הלאומית הנתון עומד על 2.36 תושבים על כל יחידת דיור.

אז מה בפועל אפשר לעשות כדי לפתור את הבעיה, מלבד נהירה המונית של מיליוני תושבי אל מחוץ לגבולות המדינה? ובכן, קליפורניה זקוקה ל-2.5 מיליון יחידות דיור (תוספת של יחידה אחת על כל שש קיימות) על מנת להגיע לממוצע הלאומי, בדומה למדינות כגון אריזונה, אילנוי ומסצ'וסטס.

YOU MIGHT ALSO LIKE