סוכני נדל"ן, שימו לב: אלה שלושת הגורמים שיכריעו כיצד תיראה 2019
מחד, השכר עולה ואחוז האבטלה נותר נמוך. מצד שני, משבר הדיור לא ייפתר ביום אחד. לאחרונה פורסמו מספר דוחות רשמיים של הממשלה שמצביעים על נתונים מעודדים. הכלכלן הראשי של אגודת סוכני הנדל"ן: "ככל שיותר בתים נכנסים לשוק, נרשמת האטה בהתייקרות של הבתים"

על רקע אחוז האבטלה הנמוך והעלייה בשכר הממוצע, ישנה הערכה לפיה שוק הדיור יחווה שנה טובה למדי במהלך 2019.

 

בניית שכונה חדשה בדרום קליפורניה (צילום: Shutterstock)

 

בשבועות האחרונים פורסמו לא מעט דוחות ממשלתיים רשמיים שמצביעים על כך ששוק הדיור נמצא במגמת עלייה, בשורה חיובית לבעלי הבתים המבקשים למכור את הנכס ובשורה פחות חיובית מבחינת הרוכשים הפוטנציאליים. אלה הן שלושת הגורמים החשובים ביותר שיכריעו אם שנת 2019 תמשיך במגמה שהחלה בשנה שעברה:

התחלות בנייה

על פניו, נראה שהשוק בדרך להאטה. הרי משבר הדיור רק הולך ומחריף, שיעור הריבית עלה 4 פעמים בשנה שעברה והבנקים חוששים לאשר הלוואות ללא מקדמה גדולה. אך בו בזמן, ב-2018 נרשמה הכמות הגדולה ביותר של התחלות בנייה של בתים פרטיים ("וילות") ובתי דירות מאז המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב ב-2008. רשויות רבות ברחבי המדינה הגיעו למסקנה שהמכשול הגדול ביותר שעומד מול משבר הדיור הוא המחסור בדירות. במועצת עיריית לוס אנג'לס החליטו לנסות למצוא לכך פתרון, ועל כן לפחות חלק מהדירות בפרויקטים חדשים צריכות להיות מוקצות לטובת משפחות מעוטות יכולת, אחרת ספק אם הפרויקט יקבל את האישורים הנדרשים. "הכלכלה נמצאת במצב טוב למרות החודש האחרון, דבר שגורם לעלייה בביקוש להתחלות חדשות למרות שיעור הריבית היחסית גבוה", אמר רוברט דיץ', הכלכלן הראשי של האגודה הלאומית של בוני הבתים (NAHB).

 

בית למכירה בוואלי של לוס אנג'לס, בשנה שעברה (צילום: Shutterstock)

 

מכירת בתים קיימים

ההיצע הקיים בשוק זה רק הולך וגדל, דבר שגורם באופן טבעי ליותר רכישות. "ככל שיותר בתים נכנסים לשוק, נרשמת האטה בהתייקרות של הבתים. מה שזה מאפשר זה תנאי רכישה יותר סבירים ופחות 'מטורפים'", אמר השבוע לורנס יון, הכלכלן הראשי של האגודה הלאומית של סוכני נדל"ן (NAR). בסוף שנת 2018, מסביר יון, המלאי הזמין (בתים שהוצעו למכירה באותה עת) עמד על 1.85 מיליון בתים, עלייה לעומת הנתון שנרשם בתקופה המקבילה של 2017 (1.8 מיליון). במהלך השנה האחרונה נמכרו כ-5.34 מיליון בתים קיימים, ירידה לעומת 5.51 מיליון שנמכרו ב-2017. עם זאת, הציפייה היא שתהיה עלייה בנתון זה והוא צפוי להגיע ל-5.4 מיליון בתום שנת 2019.

 

שיפוץ ביתי עשוי לעלות את שווי הבית באופן ניכר (צילום: Shutterstock)

 

שיפוץ בתים

האתר Houzz ערך סקר משותף עם "בנק אוף אמריקה" בנוגע לצורות המימון השונות במהלך 2017. המסקנות הראו שמי שממן פרויקטים של שיפוץ ביתי באמצעות הלוואה מוציאים, באופן ממוצע, פי שלושה יותר ממי שמממן את השיפוץ במזומן מתוך החסכון האישי. הפער הכספי הממוצע בין שני סוגי המימון עומד על 19 אלף דולר (32 אלף למקבלי הלוואה, 13 אלף דולר למשלמים מכיסם). הסקר אף קבע כי רק אחד מתוך כל 7 בעלי בית מחפש מקורות מימון חיצוניים. ההערכות הן שבשנת 2019 יותר ויותר אנשים יפנו לשיפוץ הבית. "שווי הבתים רק הולך וגדל, בייחוד בערים כמו סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס", מסבירה נינו סיצ'נבה, הכלכלנית הראשית של Houzz. עוד אמרה כי "הסקר שלנו מאשר שישנה עלייה בכמות בעלי הבתים שמחפשים לבצע שיפוץ גדול, למשל התקנת מטבח חדש, כי זה מוסיף לערך הבית הרבה מעבר לעלות השיפוץ", היא אמרה.

YOU MIGHT ALSO LIKE