מהפך בשוק השכירות: סן פרנסיסקו כבר לא העיר היקרה ביותר בארה"ב
חברת נדל"ן מובילה פרסמה דו"ח שבו נבדק מחירו החציוני של דירה עם חדר שינה אחד בערים הגדולות בארה"ב. לאחר שנים ארוכות שבהן סן פרנסיסקו הובילה את הדירוג, כעת דווקא ניו יורק היא העיר עם מחירי השכירות הגבוהים במדינה

ניו יורק היא העיר עם מחירי השכירות הכי גבוהים בארצות הברית, וזאת לאחר שנים ארוכות שבהן סן פרנסיסקו החזיקה בתואר. כך נטען בדו"ח חדש שפורסם השבוע ע"י חברת הנדל"ן המקוונת Zumper.

 

סן פרנסיסקו (מימין) וניו יורק (צילום: Shutterstock)

 

משבר הקורונה גרם לשיבושים קשים בשוק הנדל"ן של התפוח הגדול, וכפי שדיווחנו מוקדם יותר השנה מחירי הדירות בשוק השכירות של ניו יורק דווקא צנחו לשפל של עשור. אולם מסתבר שמאז החלה התאוששות מרשימה, וכעת המחירים חוזרים לרמות שנרשמו לפני המגפה העולמית.

כאמור, לפי האתר זאמפר, שעוקב אחר הנתונים מזה שבע שנים, כיום מחירי שכר הדירה בניו יורק גבוהים יותר מאשר אלו בסן פרנסיסקו.

כך למשל, לפני כשנתיים - חודשים ספורים לפני שמשבר הקורונה נכנס לחיינו - מחירו החציוני של דירה עם חדר שינה בודד (one bedroom) בסן פרנסיסקו היה גבוה ב-800 דולר בהשוואה ליחידת דיור מקבילה בניו יורק. כיום, מחירו החציוני של דירה עם חדר שינה אחד בניו יורק עומד על 2,810 דולר, וזאת לעומת 2,800 דולר בסן פרנסיסקו.

לצד ניו יורק וסן פרנסיסקו, שלוש הערים הנוספות שדורגו בחמישייה הראשונה הן בוסטון (מחירו החציוני של דירה עם חדר שינה אחד עומד על 2,300 דולר), סן חוזה שבקליפורניה (2,200 דולר) ו-וושינגטון די.סי. (2,160 דולר). לוס אנג'לס נותרה במקום השישי עם מחיר חציוני של 2,050 דולר לדירה עם חדר שינה בודד.

 

עשר הערים היקרות בארה"ב, לפי מחירו החציוני של דירה עם חדר שינה אחד (צילום: זאמפר)

 

הדו"ח של זאמפר חושף נתונים מעניינים אודות סן פרנסיסקו וניו יורק, שתיים מהערים הגדולות שנפגעו בצורה הקשה ביותר עם פרוץ משבר הקורונה אשתקד. שתי הערים סבלו מתחלואה גבוהה במיוחד שהובילה לסגירת משרדים ובתי עסק נוספים, ובתגובה לכך רבים בחרו לנטוש את אותן ערים גדולות ויקרות.

את גודל הפגיעה ניתן להבין מהנתון הבא: בתחילת השנה הנוכחית מחירי השכירות בסן פרנסיסקו היו בירידה של 24% בהשוואה למרץ 2020 (תחילת המשבר), וירידה של 18% בניו יורק. אגב, למרות הירידות הללו, מחירו החציוני של דירה עם חדר שינה בסן פרנסיסקו עדיין הייתה יקרה ב-330 דולר לעומת יחידת דיור מקבילה בניו יורק.

מאז המחירים בשוק השכירות בניו יורק זינקו בקרוב ל-20%, אולם בסן פרנסיסקו המחירים עלו ב-5% בלבד.

"בסן פרנסיסקו יש הרבה עובדים בהייטק, וחברות רבות בתעשייה הזו אימצו את הקונספט של 'עבודה מהבית'", מסביר ג'ף אנדרוס, אחד ממחברי הדו"ח של זאמפר, "מדיניות זו מאפשרת לאותם עובדים לגור איפה שהם רוצים, ורבים מהם החליטו שהם לא מעוניינים להישאר בסן פרנסיסקו".

 

סן פרנסיסקו (צילום: Shutterstock)

 

כאמור, מדובר במגמה הפוכה מזו שנרשמה בתחילת השנה הנוכחית. כפי שדיווחנו בזמנו, דו"ח של חברת הנדל"ן StreetEasy חשף שהמחיר החציוני של דירה עם חדר שינה בודד עומד על 2,700 דולר - הנמוך ביותר מאז שחברת הנדל"ן החלה לעקוב אחר הנתונים ב-2010. לשם השוואה, עם פרוץ משבר הקורונה אשתקד, המחיר החציוני של דירות אלו עמד על 3,417 דולר (ירידה של למעלה מ-700 דולר).

מנהטן נותר כרובע היקר ביותר, וזאת למרות שבשלושת החודשים הראשונים של 2021 נרשמה ירידה של 15% במחיר החציוני של דירות במידטאון ובאפר ווסט סייד.

מגמות דומות נרשמו גם ביתר הרובעים. כך למשל, במחוז קינגס (ברוקלין) המחיר החציוני של דירה עם חדר שינה אחד עומד על 2,390 - הנמוך ביותר מאז 2011. בקווינס המחיר החציוני של דירות בגודל הזה ירד מתחת לאלפיים דולר בפעם הראשונה מאז 2014.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

באופן מעניין ביותר, הדו"ח גם חושף עד כמה בעלי הנכסים מחזרים אחר הדיירים הפוטנציאליים ומציעים להם שלל הטבות.

כך למשל, סקר שבוצע כחלק מהדו"ח מצביע על כך ש-44% מבעלי הנכסים במנהטן מציעים לדיירים לקבל חודש בחינם. בברוקלין וקווינס הנתון נמוך באופן משמעותי ועומד על כ-25%.

במקרה אחד - ויש לומר שמדובר במקרה די קיצוני - בני זוג נכנסו לדירת חדר בשכונת פלטבוש בברוקלין, ששכר הדירה שלה עומד על 3,000 דולר בחודש. בפועל, בעל הנכס הסכים לוותר על לא פחות משלושה וחצי חודשים של שכר דירה, כך שבחישוב שנתי בני הזוג ישלמו 'רק' 2,125 דולר על הדירה.

YOU MIGHT ALSO LIKE