כתבה בהמשכים מגזר הנדל"ן המשרדי המרוסק מהעבודה מרחוק: המצב ממנהטן, לוס אנג'לס ויוסטון - חלק א': מנהטן
"מגפת דיירי המשנה" פעילות השכירות במשרדים צנחה בכמה ערים, אף שחברות מציעות כמויות גדולות של חללים שלפתע אין בהם צורך לשוק המשני, פייסבוק נכנסה בענק, אך האם זה יספיק

ברבעון השלישי של שנת 2020, מגזר הנדל"ן המשרדי במנהטן, יוסטון ולוס אנג'לס - כל אחת באזור אחר בארה"ב עם דינמיקות כלכליות משלו, נפגע קשות מהמעבר הפתאומי לעבודה מהבית, מההבנה של התאגידים כי לאחר שאגרו כל חלל משרדי אפשרי לשימוש עתידי, כבר אין, ולא מסתמן שיהיה בו, כל שימוש. 

בין הערים השונות ישנם  הבדלים גדולים. אך כולן נפגעות מהצונאמי של המשרדים בשכירות משנה, בו חברות שהשכירו לטווח ארוך צריכות מצד אחד להיפטר מהמשרדים העודפים, והדרך היחידה לעשות זאת מבלי לשלם קנסות על הפרת חוזה, היא דרך השוק לשכירות משנה.

דיירים אלו ישלמו פחות, וכך יורידו את השכירות המקובלת. 

כלל הזמינות - לאמור גם של משרדים בשכירות משנה וגם בחוזה ישירות מול בעל הנכס, הרקיעו שחקים בכל שלושת הערים המרכזיות, ויחד עם זאת, ירד משמעותית נפח הפעילות כמעט לאפס אפילו נוכח ההיצע המשמעותי. כמו כן התמחור אינו בהיר, ויקח לו זמן מה להתייצב.

 

משכנה העתידי של חברת פייסבוק בניו יורק, לשעבר בניין דואר מרכזי, על שם ג'יימס א' פרלי

מנהטן נאנקת תחת העודף

כמות החלל המשרדי הזמין במנהטן עומד על כ-230 אלף מטר רבוע, כולל 18 אלף מ"ר אצל קבוצת נכסי הנדל"ן סטאר, וכ-13 אלף מ"ר בידי קבוצת יוניקום לבדן. משמעות הדבר היא כי כלל זמינות הנכסים המשרדיים בעיר, ברבעון השלישי של 2020, עמדה על 13.3%.

"אפילו עם בעלי הנכסים מהססים עדיין להוריד משמעותית את השכ"ד בפרסומים, המציאות היא שהפער בין השכירות המבוקשת לבין זו המתקבלת בפועל מתרחב, והוויתורים של בעלי הנכסים יובילו לירידה בשכירויות, הראיות הולכות ומצטברות כי הדיירים הולכים לקראת מעבר רחב יותר לעבודה מהבית", מספר מומחה אחד בענף.

אם כך, הדבר יביא להפחתה מבנית של בין 10 ל-20 אחוזים מהביקוש לשטחי משרד. בשיחות הרבעוניות למשקיעים, יותר מ-80% מהחברות הנסחרות בבורסה הביעו את שביעות רצונן מהעניין.

אפילו מעבר ארוך טווח לעבודה מהבית יום או יומיים בשבוע על פני כל החברות יביא לירידה דומה בביקוש" נמסר מחברת סאוויל מחקרים.

ואומנם, המחיר המבוקש לנכס מסוג א ירד ב-5% ל-93.4 דולרים לפיט-רבוע לשנה, אך השיעור בו נחתמת עסקה, נפל ל-84 דולרים.

חברת פייסבוק הצילה מעט את מצבה של מנהטן, כשחתמה על חוזה שכירות ל-68 אלף מ"ר בבניין ג'יימס פרלי במיד טאון.

נותר רק לראות כיצד יחליטו בעלי המשרדים להתמודד עם המעבר לעבודה מרחוק ומי יהיו היזמים הראשונים שיסתגלו למצב החדש.

YOU MIGHT ALSO LIKE