התחלות הבנייה בארה"ב בשפל של שנתיים
מספר התחלות הבנייה ירד למספר שלאחרונה נראה בספטמבר 2016. עם זאת, מספר האישורים לבניית בתים רב-משפחתיים עלה, והמומחים צופים שהאטת העלייה במחירי הבתים והירידה במחירי המשכנתאות יביאו להתאוששות בענף בסוף 2019

התחלות הבנייה בארה"ב צנחו לשפל של שנתיים בדצמבר עם ירידות בהתחלת בתים חד-משפחתיים ובנייני דירות כאחד. זהו רק הסימן האחרון לכך שכלכלת ארה"ב איבדה מידה משמעותית של מומנטוס ברבעון האחרון.

 

התחלות הבנייה צנחו ב-11.2% (צילום: Shutterstock)

 

אמנם היו גם חדשות טובות לכלכלה, עם דיווח על עלייה באמון הצרכנים לאחר שלושה חודשים רצופים של ירידות, אולם הצפי הכללי לכלכלה ממשיך להיות נתון תחת חשש להאטה בצמיחה הגלובלית, התפוגגות השפעת התמריצים הפיננסיים, מתיחויות סחר וחוסר ודאות בנוגע לעזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי.

סיכונים אלה הודגשו על ידי יו"ר ההבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, כשחזר ואישר בפני הקונגרס אתמול את עמדתו "הסבלנית" של הבנק המרכזי בנוגע להעלאה נוספת של שיעורי הריבית השנה. התחלות הבנייה צנחו ב-11.2% לשיעור שנתי מותאם-עונה של 1.078 יחידות בדצמבר - השיעור הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2016. נתוני חודש נובמבר עודכנו כלפי מטה ל-1.214 מיליון יחידות, במקום ה-1.256 מיליון שדווחו תחילה.

פרטים אחרים בדו"ח החדש אף הם היו מדכדכים, ורמזו כי שוק הבנייה למגורים עשוי להישאר איטי למשך זמן-מה, למרות הקלה בשיעורי המשכנתאות. בעוד שמספר אישורי הבנייה עלה, הדבר קרה בזכות שוק הדיור הרווי ההפכפך.

 

מחירי הבתים עלו ב-4.2% בדצמבר (צילום: Shutterstock)

 

הדו"ח חובר למכירות קמעונאיות חלשות בדצמבר ותוכניות עסקיות להוצאות על ציוד להצביע על כך שהצמיחה הכלכלית נחלשה במידה משמעותית בסוף 2018. מן הדו"ח עולה שמידת ההשקעה בבנייה לדיור הצטמצמה ככל הנראה ברבעון האחרון, בהמשך למגמה שהחלה מוקדם יותר בשנה החולפת.

למרות העלייה המחודשת באמון הצרכנים, המומחים מאמינים כי קצב הצמיחה יואט ב-2019. הדולר נפל לשפל של שלושה שבועות מול סל המטבעות המובילים. שערי מדדי המניות נותרו ברובו של דבר ללא שינוי רב בתום יום מסחר סוער.

עם זאת, שביב של תקווה אפשר למצוא בעובדה שמחירי הבתים עלו ב-4.2% בדצמבר לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת. זוהי העלייה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2014. מספר האישורים לבנייה חד-משפחתית ירד ב-2.2% בדצמבר לקצב של 829 אלף יחידות.

אישורי בנייה של בתים רב-משפחתיים עלו ב-4.9% לקצב של 497 אלף יחידות, ואילו התחלות הבנייה של בתים רב-משפחתיים נפל ב-20.4% לקצב של 320 אלף יחידות בחודש דצמבר. המומחים צופים שהאטה בעליית מחירי הבתים והוזלת המשכנתאות יחברו ליצור התאוששות בתחום הבנייה - אולם לא לפני המחצית השנייה של השנה. 

YOU MIGHT ALSO LIKE