לתשומת לבם של קבלני הבנייה: כך מדפסות תלת מימד משפיעות על התעשייה כולה
ברחבי העולם מתחילים לאמץ את הטכנולוגיה החדשה, שמאפשרת בנייה יעילה וזולה יותר. סטודנטים בסין הדפיסו גשר להולכי רגל, באירופה פתחו את המפעל הראשון להדפסת בטון ובטקסס החלו להקים בתים זעירים. האם זהו הכיוון החדש של התעשייה?

עד לפני כמה שנים, שימוש במדפסות תלת מימד לבניית מבנים כגון בתים היה נראה כמו דבר בלתי אפשרי. אבל בשנים האחרונות חלה התקדמות מרשימה בנושא וכיום יותר ויותר חברות עושות שימוש בטכנולוגיה זו, שהיא ללא ספק זולה ויעילה יותר.

 

מדפסות תלת מימד הן הכיוון שאליו הולכת תעשיית הבנייה? (צילום: Pinterest)

 

כבר עתה ניתן למנות עשרות פרויקטים גדולים שעושים שימוש חלקי או מלא במדפסות תלת מימד. מוטב שקבלני הבנייה יכירו את המגמה החדשה גם אם אינם משתמשים בה.

סטודנטים באוניברסיטת Tsinghua בבייג'ין פיתחו גשר להולכי רגל באורך 86 רגל (כ-26 מטר) שנבנה ונפתח בשנחאי. הגשר נבנה ע"י חיבור של 44 חלקים שונים שהודפסו במדפסת תלת מימד. בנוסף, מעקה הבטיחות הודפס ב-68 חלקים וחובר יחדיו כדי ליצור את הגשר שרוחבו 12 רגל (כ-3 וחצי מטר).

כדי לבדוק את עמידותו מפני רוחות חזקים ומשקל, הוחלט לבנות דגם מוקטן של הגשר ביחס של 1:4. לאחר שהדגם המוקטן צלח את כל הבדיקות, שתי מדפסות תלת מימד הופעלו במשך 450 שעות כדי ליצור את 112 החלקים של הגשר. בהשוואה לעומת "בנייה קלאסית", מדובר בחיסכון של 33% בזמן הנדרש. כדי שיוכלו ללמוד ממנו, מפתחי הגשר להולכי רגל התקינו עשרות חיישנים שמעבירים בזמן אמת נתונים כמו משקל ורעידות.

 

הגשר להולכי רגל לאחר שהושלמה בנייתו (צילום: אוניברסיטת Tsinghua)

 

הגשר להולכי רגל בעת בנייתו (צילום: אוניברסיטת Tsinghua)

 

במקביל לכך, באירופה נמצאים בשלבים מתקדמים של אימוץ טכנולוגיה זו. הוכחה לכך ניתנה בפתיחה של מפעל חדש באיינדהובן (הולנד) שהוא למעשה המפעל האירופאי הראשון לייצור בטון באמצעות מדפסת תלת מימד. מדובר בשיתוף פעולה של חברת BAM Infra עם חוקרי אוניברסיטת איינדהובן אשר פיתחו את הגשר הראשון שנבנה באמצעות מדפסת תלת מימד בשנת 2017.

פתיחת המפעל תביא לעלייה בשימוש בחומרים הללו, וישנה הערכה לפיה יפתחו יותר ויותר מפעלים מסוג זה ברחבי העולם בשנים הקרובות. מדובר בבשורה חיובית ולמעשה הייצור באמצעות מדפסות תלת מימד הופך להיות נגיש להמונים. ככל שמגמה זו תימשך, כל תרד כמות הבעיות והטעויות שנובעות מטכנולוגיה זו, דבר שאמור לייעל את התהליך עוד יותר.

 

כך ייראו הבתים המודפסים בטקסס (צילום: We Print Houses)

 

כך ייראו הבתים המודפסים בטקסס (צילום: We Print Houses)

 

ובחזרה לארה"ב, לאחרונה דווח כי חברת בנייה מטקסס בשם Sunconomy החלה למכור רישיונות להפעלת הטכנולוגיה שבמסגרתה ניתן לבנות בית זעיר אך ורק באמצעות הדפסה. מדובר במדפסת "We Print Houses" שמציעה שלוש אפשרויות שונות לבנייה בית. על פי החברה, מדובר במבנה שעמיד בפני מזג אוויר קיצוני (גם חום וגם קור). את הבתים ניתן להדפיס ולהרכיב בתוך שבועות בודדים, דבר שחוסך מאות אלפי דולרים.

סך הכל ניתן לראות כי יותר חברות ברחבי העולם עושות שימוש במדפסות תלת מימד משלל סיבות, החל מהחיסכון הכלכלי העצום (הן מבחינת עובדים והן מבחינת חומרי הגלם), וכלה ברצון לשמר את איכות הסביבה ולבנות באמצעות חומרים "ירוקים" יותר.

YOU MIGHT ALSO LIKE