ביהמ"ש בהחלטה תקדימית: קבלן בנייה אחראי על מעשיהם של קבלני המשנה
ההחלטה למעשה מבטלת קביעה של וועדה של OSHA, לפיה אין לקבלן הראשי אחריות על קבלני המשנה. ההחלטה מגיעה על רקע עובד שנמחץ למוות ע"י דחפור שהופעל ע"י עובד שלא הוכשר כראוי. חברות רבות החלו להתייחס לכללי OSHA ביתר זהירות

בית המשפט הפדרלי בלואיזיאנה קיבל השבוע החלטה שעשויה להשפיע על כלל תעשיית הבנייה בארה"ב. על פי הקביעה, ארגון OSHA יכול לחלק קנס כספי לקבלן בנייה ("General Contractor") גם אם מדובר בעבירה שאותה ביצע קבלן משנה ("Subcontractor"). ההחלטה מגיעה על רקע בקשה של שר העבודה, אלכסנדר אקוסטה, לבחון את הנושא לאחר שוועדת משמעת של OSHA קבעה בשנה שעברה שקבלן בנייה יכול לקבל קנס רק אם מדובר בעובדים שלו.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

כדי להבין את עומק ההחלטה, צריך לחזור אחורה ולהבין את הקביעה הראשונית של OSHA. סניף של הארגון בדנבר קבע במהלך שנת 2017 כי לא ניתן להטיל קנס כספי על חברת Hensel Phelps בעקבות הפרות של חוקי הבטיחות, וזאת מכיוון שמדובר היה בקבלני משנה שעבדו מול החברה בפרויקט באוסטין (טקסס). בקביעת ביהמ"ש השבוע נאמר כי הקביעה של OSHA היא "מיושנת" כי קבלן ראשי צריך לקבל אחריות מלאה על כל שטח הבנייה, בין אם מדובר בעובדיו או בעובדיהם של קבלני המשנה.

 

ההחלטה התקדימית התקבלה לאחר שעובד שלא הוכשר כראוי מחץ למוות עובד אחר עם דחפור (צילום: Shutterstock) 

 

אם בעבר עובדים בתחום הבנייה קיבלו את הסיכונים הטמונים כחלק מעבודתם, הרי שהיום יש דגש בנושא הבטיחות, בין אם מדובר בדגשים שניתנים ע"י החברה, או כאלה שמגיעים מהרשויות המקומיות, המדינית, או הפדרלית. יש שיגידו שהחברות עצמן פחות שמות דגש על נושא זה, אך העובדה שהמשטרה לא מהססת להעמיד לדין את העומדים מאחורי מקרים של רשלנות שגרמו לפגיעה בבני אדם גורמת ללא מעט חברות להתייחס בצורה רצינית יותר לכללי OSHA.

 

על קבלני בנייה להכיר כי להם אחריות משפטית לכל מי שעובד באתר הבנייה (צילום: Shutterstock)

 

כך למשל, משרד התובע הכללי של סן פרנסיסקו הגיש מוקדם יותר השנה כתב אישום כנגד מייקל סומר מחברת LC General Engineering and Construction, כמו גם כנגד שניים מעובדיו. בכתב האישום הואשמו השלושה בהריגה בעקבות מותו של עובד בשנת 2016. על פי כתב האישום החמור, סומר ושני עובדיו איפשרו לעובד שלא הוכשר כראוי לנהוג בדחפור באחד מאתרי העבודה של החברה. בזמן העבודה על הדחפור, אותו עובד איבד שליטה ומחץ למוות עובד נוסף. OSHA החליט לקנוס את החברה ב-52,810 דולר בעקבות הפרתם של שישה סעיפים, אך החברה הגישה ערעור וקביעה סופית בעניין טרם התקבלה.

 

YOU MIGHT ALSO LIKE