לראשונה בארה"ב: קליפורניה תחייב התקנת פאנלים סולאריים בבתים חדשים
התקנה תיכנס לתוקף החל משנת 2020. הטוב - חיסכון של כמעט 20,000 דולר בחשבונות החשמל לאורך משכנתא של 30 שנה. הרע - תוספת של כ-9,500 דולר לעלות הבנייה. התועלת לסביבה - כמו להוריד 115,000 מכוניות מהכביש

קליפורניה הפכה היום למדינה הראשונה בארה"ב המחייבת הצבת פאנלים סולאריים בכל בית חדש שייבנה בתחומה. המהלך נועד לחתוך בפליטת גזי חממה הפוגעים בסביבה, אולם המבקרים טוענים כי הדבר יביא לעליית מחירי דיור בשוק יקר ממילא. חמשת חברי מועצת האנרגיה של קליפורניה אישרו את המהלך פה אחד היום (רביעי).

 



התקנה החדשה תחייב את כל הבתים ובנייני הדירות שייבנו במדינת הזהב החל משנת 2020 להתקין פאנלים לקליטת אנרגיית שמש על הגגות, דבר שיוסיף כ-10,000 דולר בממוצע לעלות בניית בית חד-משפחתי. אולם מנגד, טוענת מועצת האנרגיה, הסכום שייחסך בהוצאות חשמל יהיה גדול בהרבה.

בראיון לרשת פוקס אמרה דוברת מועצת האנרגיה, אמבר בק, כי על פי התקן החדש צפויים הבתים החדשים להוריד את צריכת האנרגיה ממקורות מתכלים ביותר מ-50 אחוז, דבר שלטענתה יוביל לחיסכון בטווח הרחוק. "עבור בתי מגורים, על בסיס משכנתא ל-30 שנה, התקן יוסיף כ-40 דולר בממוצע לתשלום המשכנתא החודשי, אולם יחסוך לצרכנים כ-80 דולר בחודש בהוצאות חימום, קירור ותאורה", אמרה בק בהודעה רשימית. "בממוצע, התקן לשנת 2019 יגדיל את עלות בנייתו של בית חדש בכ-9,500 דולר, אולם יחסוך כ-19,000 בהוצאות אנרגיה ותחזוקה לאורך תקופה של 30 שנה."

רק ארגונים מעטים הקשורים לתעשיית הבניין מתנגדים בגלוי לתוכנית, היו שהם עבדו בצמוד למועצת האנרגיה במשך שנים כדי לנסח את התקנות. אולם מנהיגי הרפובליקאים בבית המחוקקים של קליפורניה טוענים כי תושבי המדינה אינם יכולים לעמוד בעלות גבוהה יותר לדיור בשוק היקר ממילא הקיים במדינה. "זה רק יעלה מחירים ויהפוך את קליפורניה, שוב, למקום שיקר מדי לחיות בו", אמר בריאן דאהל, מנהיג הסיעה הרפוביקאית באסיפת המחוקקים (Assembly) של קליפורניה.

התקנה החדשה היא רק הדוגמא האחרונה למה שמבקרים רואים כ"מדיניות הגננת" הבלתי פוסקת של קליפורניה. המדינה מרבה להוביל את ארה"ב באיסורים וחיובים. לאחרונה אסרה מדינת הזהב על מכירת שלל מוצרים, מכבד אווז ועד שקיות פלסטיק, ויש אף הדוחפים לאיסור הדרגתי על מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית. ביל וואט, קבלן ויועץ עיצוב בנייה, אמר בראיון לעיתון אורנג' קאונטי רג'יסטר, כי העלות הנוספת של הפאנלים הסולאריים, בנוסף לתקנות אחרות בתחום הבניין, ישאירו את החלום על רכישת בית מחוץ להישג ידם של רבים. "אנחנו לא בונים מספיק בתים גם ככה", אמר וואט, לשעבר נשיא אגודת ענף הבניין של מחוז אורנג'. "למה לא לעצור לזמן-מה, להתמקד בעלויות, ואז לחזור לזה?"

 

ברכה לתעשייה (אילוסטרציה)



אולם למרות התוספת בעלות הבנייה, הביעה התאחדות ענף הבנייה של קליפורניה תמיכה כללית במהלך, אם כי הביעה העדפה שהדבר היה מתבצע בהדרגה. "היינו מעדיפים שזה יידחה בעוד כמה שנים, אולם העובדה היא שמועצת האנרגיה עובדת על זה, בשיתוף איתנו, במשך 10 השנים האחרונות", אמר המנהל הטכני של התאחדות ענף הבנייה, רוברט ריימר, בהודעה רשמית, וציין כי ההתאחדות עבדה עם המועצה להכניס בו שינויים לטובת הקבלנים. "ידענו שזה מגיע, ועשינו כל מה שיכולנו כדי להוריד את עלויות העמידה בתקנות ולהגביר את הגמישות בדרישות העיצוב".

התקנה מהווה ניצחון נוסף לתעשיית הפאנלים הסולאריים, על אף שערוריות עבר של חברות מובילות בתחום. הדוגמה הבולטת לכך היא של חברת סולינדרה מקליפורניה, שפשטה רגל בשנת 2011. על פי ד"וח של משרד האנרגיה האמריקאי משנת 2015, החברה שיקרה במסמכים בכדי להשיג הלוואה של 535 מיליון דולר מן הממשלה הפדרלי - כספי משלם המסים שירדו ברובם לטמיון.

התקנה החדשה של קליפורניה צפויה להפחית את פליטת גזי החממה ב-700 טונות מטריות לאורך שלוש שנים. לדברי מועצת האנרגיה, הדבר מקביל להורדת כ-115,000 מכוניות מכבישי המדינה.

YOU MIGHT ALSO LIKE