"בית בקליפורניה לכולם": תכנית 'חלום קליפורניה' תאפשר לרוכשי בית בפעם הראשונה לקבל סיוע משמעותי מהמדינה
הסנאט של המדינה המאוכלסת והעשירה בארה"ב העביר את ההצעה התקדימית שנועדה להעניק סיוע כלכלי וגם הלוואות נדיבות לרוכשים בפעם הראשונה
מחוקקים בקליפורניה מציעים ליצור קרן בשוווי מיליארד דולר כדי לעזור לרוכשי בתים ראשונים בתשלומים.
 
התוכנית המוצעת, שזכתה לכינוי "חלום קליפורניה לכולם", הוצגה על ידי נשיא הסנאט של המדינה פרו טמפורה טוני ג'י אטקינס.
 
התוכנית תספק 17% ממחיר הרכישה של דירה ראשונה, או שתבטל את הצורך במקדמה גדולה, או אפילו תכסה את כל המקדמה עבור רוכשי הדירות, שיקבלו גם ייעוץ משכנתא. ברגע שרוכש הדירה יממן מחדש או ימכור את הבית, המדינה תקבל החזר עבור החלק של 17% מערך הבית. אטקינס אמר כי לאחר מכן הכספים יושקעו מחדש בתוכנית כדי לעזור ליותר רוכשי בתים ראשונים לרכוש את בתיהם.
 
 
 
"תוכנית Dream for All של קליפורניה תיתן ליותר אנשים את ההזדמנות להשתחרר ממעגל ההשכרה, להפוך לראשונים במשפחותיהם להחזיק בית, ותאפשר ליותר אנשים להעמיד את ילדיהם ונכדיהם על הדרך הצלחה", אמר אטקינס בחודש שעבר. "יש לזה את היכולת לשנות את חייהם של אנשים", הוסיף.
 
גזברית מדינת קליפורניה, פיונה מא, אמרה שהתוכנית תספק מסלול למשפחות עם הכנסה נמוכה עד בינונית לקנות בית - דבר שהפך לבלתי ניתן להשגה על רקע עליית המחירים.
 
"בהתחשב בעובדה שהמחיר החציוני הנוכחי של בית לראשונה בקליפורניה עולה על 590,000 דולר, מקדמה קונבנציונלית של 20% הפכה לא מציאותית עבור רבים מדי בגולדן סטייט", אמרה מא.
 
בעוד שהמחיר החציוני ב-2021 היה 590,000 דולר, המחיר הממוצע ששילם רוכש דירה בפעם הראשונה באותה שנה היה 712,040 דולר, לפי נתוני משרדו של אטקינס.
 
המשמעות היא שרק 26% ממשקי הבית ברחבי המדינה יכלו להרשות לעצמם לקנות בית במחיר חציוני, ומשפחות רבות בקליפורניה 'תומחרו מחוץ' לבעלות על בתים, מסרו גורמים רשמיים שהודו שהבעיה גרועה יותר עבור משפחות 'צבעוניות'.
 
רק 17% ממשקי הבית הלטיניים והשחורים מסוגלים כיום להרשות לעצמם את הבית במחיר החציוני, לפי משרדו של אטקינס.
 
התוכנית מציעה השקעה של מיליארד דולר בתוכנית לשנת התקציב הבאה, כאשר מדי שנה יוקצה מיליארד דולר לתקופה של 10 שנים.
 
משרדו של אטקינס אמר שהעבודה על "חלום קליפורניה לכולם" החלה לפני יותר משנה וכי פרטי התוכנית נחשפו בחודש שעבר, כאשר ההצעה נשמעה על ידי ועדת משנה לתקציב הסנאט.
 
ביום שני העביר בית המחוקקים תקציב הכולל את ההצעה, אך משא ומתן עדיין מתנהל עם המושל גאווין ניוסום על תוכנית ההוצאות הסופית.
YOU MIGHT ALSO LIKE