תמונת מצב לקוני בתים: ריביות משכנתא נמוכות אך מחירי בתים מרקיעים לגבהים חדשים
היצע הבתים למכירה במגמה יורדת בנובמבר כאשר ברקע קונים פוטנציאלים מחפשים בנרות נכסים למכירה, מצב שיוצר אפקט מוגבר של מחסור בנכסים, בעוד בעלי בתים נמנעים למכור מחשש כלכלי וזהירות גוברת בתקופת המגיפה

המספרים: מספר מכירות נכסים לדיור ירד דרסטית בנובמבר לאחר חמישה חודשים רצופים של עליות, כאשר הקונים נתקלו במספר שיא של מיעוט בתים למכירה בשוק.

סך מכירות הבתים צנח ב-2.5% מאוקטובר לנתון שנתי של 6.69 מיליון, כך על פי דיווח של התאחדות המתווכים הלאומית אמש. נתון המכירות של אוקטובר היה הגבוה ביותר זה 15 שנה.

בהשוואה לשנה שעברה, מכירות הבתים עלו בכמעט 26%. כלכלנים שנשאלו, צופים שמכירות הבתים הקיימים ירדו לנתון משוער של 6.64 מיליון.

 

 

מה קרה: מלאי הבתים למכירה ירד בכמעט 10% מאוקטובר לשיא של 1.28 מיליון יחידות.

ירידה במלאי יצרה יותר תחרות על בתים, אשר היוותה טריגר שדחף את המחירים כלפי מעלה. מחיר הבית היה 310,800 דולר בנובמבר, הבדל של 14.6% לעומת לפני שנה.

"מחיר למשתכן, אשר נהנה מאוד מירידה בשיעור אחוזי ריבית המשכנתא, כעת מאותגר בשל מחירי הבתים שיא גבוה", לורנס יון, כלכלן ראשי באיגוד הלאומי של מתווכים, הסביר זאת בדו"ח. "זה יכול לשים עומס על צרכנים פוטנציאליים, במיוחד קוני ביתם בפעם הראשונה."

מבחינה אזורית, מכירות הבתים ירדו כל חודש בכל אזור מלבד המערב, שם הם לא השתנו מהחודש הקודם. עם זאת, בהשוואה למצב לפני שנה, נפחי המכירות והמחירים עלו.

במבט כולל: החוסן של שוק הדיור במדינה לנוכח מגפת הקורונה ממשיך להיות ההפתעה הגדולה של השנה. "השוס הגדול של 2020 בשוק הדיור היה העובדה שאפילו מגפה לא יכולה לדכא את הדחף של האמריקאים להשגת מרחב חדש לקרוא לו בית", אמר ביל באנפילד, סגן נשיא בכיר לשוק ההון ב-Rocket Mortgage.

ריביות משכנתא ברצפה ורצון ליותר מרחב דיור תדלקו ביקוש עצום בקרב רוכשי בתים. אבל ממגוון סיבות, המוכרים לא היו בעלי מוטיבציה דומה. חלקם חוששים מחששות מתמשכים לגבי מצב מצב הכספים שלהם, בעוד שאחרים עשויים להיות מודאגים כאשר הם מלאים בחששות מהדבקות הקשורים לסיכון במעבר בית במהלך מגפה.

כך או כך, מספר הנכסים בשוק כבר צנח החל מנקודה זו, חודש אחר חודש. עכשיו, המספר הרב של רוכשים פוטנציאלים לקניית בתים מרים את המחירים לשמיים. שיעורי ריבית נמוכים יכולים לקזז עליות מחירים אלו לעת עתה. אבל אם אחוזי המשכנתאות יעלו, גם בגלל קליטה מהירה של החיסון לנגיף הקורונה וההתפתחויות הכלכליות החיוביות שצפויות לשנה החדשה, ייתכן שהקונים יתקשו להרשות לעצמם רכישה כה גדולה.

מה המומחים אומרים: "המחסור הקיצוני במלאי בתים למכירה אומר שאנחנו מצפים לראות עוד עליות מחירים מהירות", כתב איאן שפרדסון, כלכלן ראשי למקרו-כלכלה, לפני פרסום דו"ח מכירות הבתים הקיימים. עליות מהירות שכאלה במחירי הבתים מפחיתות את אחוזי המשכנתאות ללווים פוטנציאליים, ובכך מושכות קונים חדשים.

"המכירות בנובמבר היו גבוהות יותר, אך עבור המלאי הנמוך של בתים בשוק; כמעט 75% מהבתים נמכרו לאחר שהיו בשוק פחות מחודש. חוסר האיזון בין הביקוש הגבוה להיצע נמוך מסביר מדוע מחיר הבתים עלה ארבעה חודשים ברציפות", אמר הולדן לואיס, מומחה למשכנתאות ודיור ב-NerdWallet.

 

YOU MIGHT ALSO LIKE