המשבר בתעשיית הבנייה מחריף: מחסור עצום בעובדים גורם לקשיים רבים
סקר חדש שפורסם היום חושף נתון בלתי נתפס המצביע על כך ש-80% מחברות הבנייה בארה"ב מתקשות למצוא עובדים מיומנים קבועים. אז מה עושים? חלק מהפתרונות אותם מנסים בתעשייה הם העלאת השכר לעובדים ותמריצים שמטרתם למשוך עובדים מיומנים לענף הבנייה

רבות דובר השנה על הבעיות הרבות הפוקדות את ענף הבנייה בארה"ב, כאשר במוקד עומדים הקשיים במציאת עובדים מיומנים והתייקרות חומרי הגלם. הבעיות הללו ועוד פוגעות בסופו של דבר בכיס של כל המעורבים, הקבלנים שנאלצים למשוך את הפרויקטים למשך זמן רב יותר וכאמור גם לשלם יותר על חומרי גלם וזה משליך הלאה על רוכשי הבתים שסובלים מהעלאות מחירים של הקבלנים.

 

80% מהחברות מתקשות למצוא עובדים חדשים (צילום: davidsonwp)

 

המחסור בעובדים היא לא בעיה חדשה, אך התמונה שנחשפה היום מראה כי מימדי התופעה מגיעים לרמות מסוכנות עבור התעשייה. סקר שבוצע בשיתוף תאגיד "Autodesk" ואיגוד הקבלנים הכללי של ארה"ב גילה כי לא פחות מ-80% מחברות הבנייה בארה"ב מתקשות למצוא עובדים מקצועיים שיעבדו לפי שעה.

בנוסף לכך, 56% מהחברות דיווחו כי אין מספיק פניות מצד עובדים פוטנציאליים למשרות עם משכורת קבועה כגון מפקחי בנייה ומנהלים. החברות שברו את הראש בניסיון למצוא פתרונות לבעיה ולבסוף בחרו באופציה היחידה שנשארה להם, להעלות את השכר שהן מציעות ולנסות עוד תמריצים במטרה למשוך עובדים שימלאו את החלל הגדול שנוצר.

 

רתך בפעולה. חלק ממשרות הרתכות הפתוחות כיום מציעות סכום שנתי בן שש ספרות (צילום: AP)

 

חלק מהמשרות המוצעות כיום יכולות להעניק למועמדים הפוטנציאלים סכומים שנתיים של שש ספרות כאשר יש מגוון עבודות כאלה שרק מחכות לעובדים המתאימים. רתכים, מנהלי עבודה וגם פועלי בנייה מקצועיים יכולים להרוויח סכומים נאים למדי במשרות הפתוחות המחכות להם.

במהלך השנה האחרונה, 62% מהחברות העלו את השכר לעובדים השעתיים ו-56% העלו את השכר לעובדים המקבלים משכורת חודשית. גם בונוסים ותמריצים נוספים היו חלק ממאמצי החברות להשאיר את העובדים הקיימים ולפתות חדשים כאשר יותר מרבע מהחברות ניסו זאת עם העובדים השעתיים ו-34% שיפרו את התנאים הללו עבור העובדים במשרה מלאה.

 

גם מספר התחלות הבנייה בארה"ב נמצא בירידה משמעותית ב-2018 (צילום: neda)

 

בכל האמור ל-80% החברות שמתקשות למצוא עובדים, הן לא ממש אופטימיות לגבי המשך השנה. החברות דיווחו לאיגוד הקבלנים כי הן מאמינות שהמצב יישאר כמו שהוא עד לסוף השנה והקושי למצוא עובדים במשכורת שעתית יישאר כמו שהוא. קיים קושי גדול במיוחד במשיכת עובדים צעירים לתחום ותעשיית הבנייה מגיבה לכך גם באמצעות שיפור תנאים אך גם דרך ניסיון לשנות את התפיסה הרווחת לגבי מקצועות הבנייה.

ראשי תעשיית הבנייה הבינו שהסיבה המרכזית שאין מספיק עובדים הניגשים למשרות בענף היא שפשוט אין מספיק עובדי בנייה בארה"ב, נקודה. לפחות לא כאלה שיש להם את הכישורים הדרושים ולכן בתעשייה מעודדים תכניות לימוד ופיתוח כוח עבודה חדש שימלא את החסר ויגיע עם סט הכישורים המתאים.

 

אפשר ליהנות גם מנוף מרהיב בזמן העבודה... (צילום: pixels)

 

ההשלכות של המחסור הנוכחי בעובדים הן קשות מאוד עבור ענף הבנייה במיוחד לאור העבודה שהביקוש לבנייה רק עולה. פרויקטים רבים נמשכים הרבה יותר זמן מהמתוכנן וכמובן זמן=כסף אז גם המחיר הסופי של הפרויקטים עולה, מה שגורם לחברות הבנייה להכניס את ההוצאות הנוספות, שאותן הן כבר יכולות לצפות מראש, לתוך הצעות המחיר שלהן.

זרוע נוספת של המחסור בעובדים היא מחסור רציני בהיצע הבתים הקיימים כיום בשוק וזה גורם למחירים של הבתים הקיימים להרקיע וגם מבריח החוצה מהשוק כאלה המחפשים לרכוש את הבית הראשון שלהם. כבר לפני כשלושה חודשים משרד המסחר האמריקאי הודיע על צניחה משמעותית במספר התחלות הבנייה ב-2018 והתוצאות של כך מורגשות היטב בשוק.

 

הפרויקטים רק הולכים ומתייקרים בעקבות המחסור בעובדים, איפה זה ייעצר? (nreionline)

 

דוגמה בולטת למצב הגרוע של תעשיית הבנייה ביחס לתעשיות אחרות אפשר למצוא דרך הנתונים של מדינת קליפורניה שפורסמו מוקדם יותר החודש. הנתונים מספרים כי בחודש יולי נוספו 50 אלף משרות חדשות בקליפורניה כאשר כמעט כל 11 התעשיות הגדולות במדינה רשמו עלייה במספר המשרות שהתווספו. תעשיית הבנייה היא אחת מהשתיים שרשמו ירידה בתחום הזה כאשר שם, ביחד עם תעשיית השירותים הפיננסיים איבדו כ-2,500 משרות בחודש יולי.

 

 

YOU MIGHT ALSO LIKE