שוק הנדל"ן רותח: "ככל שמחירי הבתים ימשיכו לעלות, כך גם המקדמה שהרוכשים ידרשו לשלם, והם יתקשו לעמוד בהוצאה"
למרות הריבית הנמוכה שכביכול אמורה לאפשר לרבים לרכוש בית, המלאי הנמוך של בתים שמוצעים לרכישה גרם למחירים ברחבי ארה"ב לזנק ביותר מ-12%. הכלכלן הראשי של איגוד סוכני הנדל"ן: "ככל שהמחירים ימשיכו לעלות, כך גם המקדמה שהרוכשים ידרשו לשלם, ומרביתם לא יהיו מסוגלים לעמוד בהוצאה"

על אף שריבית המשכנתאות הנמוכה בארצות הברית, יותר ויותר אמריקאים מתקשים לרכוש בית בחודשים האחרונים, כך עולה מדו"ח של איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי (National Association of Realtors, או NAR).

 

הריבית הנמוכה אומנם עוזרת לרוכשים, אך מלאי הבתים הנמוך גורם להתייקרות משמעותית בשוק (צילום: רויטרס)

 

לפי הדו"ח, הסיבה המרכזית לכך היא העלייה המשמעותית שנרשמה במחירי הבתים בכל רחבי ארצות הברית. המחיר החציוני לבית עלה במהלך הרבעון השלישי (אוגוסט, ספטמבר, אוקטובר) ב-12%, ועומד כעת על 313,500 דולר.

לשם ההמחשה, בין הרבעון השלישי של 2019 לבין השנה הנוכחית, ההכנסה החציונית של משפחה בארה"ב עלתה ב-3% בלבד. דהיינו, חלום רכישת הבית רק הולך ומתרחק מרוב המשפחות בארצות הברית.

לדעתו של לורנס יון, הכלכלן הראשי של איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי, התייקרות הבתים נובעת משתי מגמות שנרשמו בחודשים האחרונים בתעשיית הנדל"ן: הריבית הנמוכה שגורמת לרבים לרצות לנטוש את שוק השכירות, והמלאי המוגבל של בתים שמוצעים למכירה.

"הריבית צפויה להישאר ברמה הנמוכה, ואולי אפילו לרדת עוד יותר, כך שזה ימשיך למשוך רוכשים פוטנציאלים לשוק", כתב יון בדו"ח, "עם זאת, הריבית הנמוכה לא תעזור אם המחירים ימשיכו לזנק".

 

כמות הבתים שנבנים לא עומדת בביקוש הגבוה (צילום: Shutterstock)

 

אם בעבר התרגלנו לראות שישנם אזורים מסוימים שבהם הבתים מתייקרים בקצב גבוה יותר, הרי שבחודשים האחרונים ההתייקרות מורגשת בכל רחבי ארצות הברית. בדו"ח איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי אף צוין כי המחירים זינקו ב-181 הערים הגדולות במדינה, ובמרביתן מדובר בעלייה של יותר מ-10%.

בחלוקה האזורית, מדינות החוף המערבי רשמו את ההתייקרות הגבוהה ביותר, 13.7%. בצפון-מזרח המדינה, אזור "ניו אינגלנד", המחיר החציוני של בית עלה ב-13.3%. בדרום ארצות הברית הנתון עמד על 11.4%, ובמערב התיכון - ה"מידווסט" - כ-11.1%.

חמש הערים ה"מובילות" בטבלת התייקרות הבתים, בהשוואה למחירים ברבעון השלישי של 2019, הן: ברידג'פורט (קונטיקט) - 27.3%, קרסטוויו (פלורידה) - 27.1%, פיטספילד (מסצ'וסטס) - 26.9%, קינגסטון (ניו יורק) - 21.5%, ואטלנטיק סיטי (ניו ג'רזי) - 21.5%.

"המקדמה שמשלמים על הבית תלויה כמובן במשכנתא עצמה, אך ככל שהבתים ימשיכו להתייקר, כך גם המקדמה תעלה. רבים אולי יצליחו לעמוד בתשלום החודשי של המשכנתא, אך פשוט לא יהיו מסוגלים לגייס את הסכום הנדרש כדי לשלם את המקדמה", מסכם יון.

YOU MIGHT ALSO LIKE