הונאת שכר: חברה מלוס אנג'לס רימתה אלף עובדים בעשרות אתרי בנייה ברחבי דרום קליפורניה
חברת בנייה שפעלה בכל מחוז לוס אנג'לס מנעה מעובדיה לקבל שכר מינימום, שעות נוספות ולצאת להפסקות. על פי החשד, בכירים בחברה "שמרו לעצמם באופן שיטתי ולא חוקי בין 10% ל-25% מהשכר של העובדים".

במסגרת התביעה הגדולה ביותר שהוגשה בקליפורניה כנגד חברה פרטית בטענה לגניבת-שכר, המפקח מטעם משרד העבודה האשים שחברת בנייה מסיטי אוף אינדסטרי (שכונה בלוס אנג'לס) רימתה יותר מאלף עובדים מקבלת שכר מינימום, שעות נוספות והפסקות ביותר מ-35 אתרי בנייה ברחבי דרום קליפורניה. 

 

החברה רימתה את עובדיה בעשרות אתרי בנייה בלוס אנג'לס (צילום: Shutterstock)

 

מדובר בחברת RDV Construction, שנחשבת לקבלן משנה העוסקת בעבודות מסגור (פריימינג) ובניית קירות גבס. השבוע חשף מפקח מטעם משרד העבודה כי החברה תיאלץ לשלם לאותם עובדים 11.94 מיליון דולר, סכום המשלב את הסכום שהחברה חייבת לעובדים, כמו גם קנסות שהוטלו עליה.

על פי החשד, החברה שילמה לעובדים בצ'קים שחזרו, והעובדים נאלצו להמתין חודשים ארוכים עד שקיבלו את השכר שוב. אלא שאז גילו העובדים שהם קיבלו הרבה פחות ממה שהם היו אמורים לקבל, כך על פי נציגים של משרד העבודה במחוז לוס אנג'לס.

החוקרים של משרד העבודה אף מצאו כי החברה, בהנהגת המנכ"ל רפאל ריבאס ומנהלי הפרויקטים חואן ריבאס וניקולס דל וייאר, "שמרו לעצמם באופן שיטתי ולא חוקי בין 10% ל-25% מהשכר של העובדים". נציגים מחברת RDV סירבו להתייחס לפרשה.

 

פרויקט "The Mansfield" בשד' ווילשר (צילום: גוגל מפות)

 

הלשכה לאכיפה בשטח (BFE) של מפקח משרד העבודה בלוס אנג'לס נוצר לפני כ-30 שנה, ומטרתה לחקור הפרות של חברות בנייה פרטיות ולפקח על נושא השכר. החקירה של חברת RDV החלה לפני זמן רב, אך רק בדצמבר האחרון הוגש הדוח הסופי ובו הממצאים המדאיגים. פרנק פוליצי, דובר הלשכה, סיפר בזמנו כי "מדובר במקרה גניבת השכר הגדול ביותר שידעה קליפורניה, ומדובר בדוח החמור ביותר שהוגש בהיסטוריה של השלכה".

כאמור, החברה חשודה בגניבת שכרם של עובדים מעשרות אתרי עבודה ברחבי לוס אנג'לס ואזור דרום קליפורניה כולו. החברה עוסקת במגוון רחב של בניינים, למשל בניין יוקרה בשד' ווילשיר (The Mansfield at Miracle Mile), בניין דירות שמשולב עם מספר בתי עסק ושכר הדירה מתחיל ב-2,450 דולר ומטפס עד ל-11,500 דולר לחודש בודד. חברת AAA שכרה שטח מסחרי גדול בבניין זה.

פרויקט נוסף שהחברה עמדה מאחוריו הוא Homewood Suites Irvine, מלון שנבנה לאורך שד' רד היל במחוז אורנג', בניין דירות יוקרה בווסט הוליווד (The Crown Apartments), בניין The Kenmore בשכונת קוריאהטאון, פיתוח שעלותו נאמדת ב-22 מיליון דולר, קומפלקס Boardwalk by Windsor בהנטינגטון ביץ' ו-Altana, בניין בעל 506 יחידות דיור במרכז העיר גלנדייל.

"המקרה הזה מראה שמעסיקים שגונבים מעובדיהם ישלמו על כך בסופו של יום", אמרה השבוע ג'ולי שו, שרת העבודה של קליפורניה. ויש מי שמנסים להצביע על המקרה הזה כאל סיבה נוספת לכך שקבלן ראשי צריך להיות אחראי, לפחות מבחינה משפטית, למעשיו של קבלן משנה. דיויד קרש, מנכ"ל המלכ"ר Carpenters Contractors Cooperation Committee, אמר השבוע כי "העובדים הללו קיבלו את שכר ורצו לפדות את הצ'קים. עד שהם הגיעו לבנק, כבר לא היה כסף בחשבון שכתב את הצ'ק. זה מצב קשה מאוד שבו עובדים לא יכולים לקבל את כספם, וכאשר הם מקבלים את השכר, הוא אינו מה שסוכם מול המעסיק".

 

"מעסיקים שגונבים ישלמו על כך", אמרה ג'ולי שו, שרת העבודה של קליפורניה (צילום: ויקיקומונס)

 

המלכ"ר, שזוכה לכינוי QuadC, הוא זה שהצביע לרשויות על המקרה של חברת RDV לאחר שנציגי המלכ"ר, שפרוסים באתרי הבנייה בדרום קליפורניה, החלו לגבות עדויות דומות ממספר עובדים של החברה. "קשה מאוד לבצע תרמיות כאלה בפרויקטים ציבוריים או בפרויקטים גדולים יותר, וזאת מכיוון שהעובדים שמועסקים לפרויקטים כאלה לרוב שייכים לאגודות וארגונים מקצועיים אחרים שיכולים לספק להם מענה במקרה של אי-סדרים בנוגע לשכר", מסביר קרש, "אבל בתעשייה הפרטית יש ניצול המוני של העובדים, שרובם נמצאים ב'מחתרת' של התעשייה - כלומר, מקבלים שכר במזומן. אם יש רצון מצד הרשויות לשפר את מצב הדיור באזור, עלינו 'לנקות' את התעשייה כולה", הוא סיכם.

הקבלנים הראשיים (General Contractor) שתחתם עבדה RDV הם דווקא מהחברות היותר מוכרות בתחום, לרבות Westside Contractors, Alpha Construction, Carmel Partners ו-Regis Contractors, כך על פי האתר של המלכ"ר QuadC. אנדי ברת'ולד, מנהל פרויקט ב-Westside Contractors, אישר כי עבד כקבלן ראשי בפרויקט היוקרה בשד' ווילשר, שם RDV הועסקה כקבלן משנה. "אנחנו תמיד בודקים את המוניטין של החברות שאיתן אנחנו משתפים פעולה, אבל זה קשה מאוד לוודא שהם שילמו את השכר לכל העובדים שלהם. אנחנו עובדים עם עשרות קבלני משנה בכל רגע נתון ונצטרך להשקיע המון שעות עבודה בבדיקת השכר של כל החברות הללו -זה לא אפשרי", הוא אמר.

 

 דיויד קרש, מנכ"ל המלכ"ר Carpenters Contractors Cooperation Committee (צילום: ויקיקומונס)

 

המקרה של חברת RDV, לפחות בכל הנוגע לפרויקט The Mansfield בשד' ווילשר, הוא גניבת השכר השני בפרויקט זה. באוגוסט 2017 משרד המפקח מטעם משרד העבודה הגיש תביעה כנגד חברת Calcrete Construction מגלנדייל בטענה שחברה זו לא שילמה לקרוב ל-250 מעובדיה באופן חוקי.

חקירה של האירוע גילתה כי במשך שנתיים שלמות, עובדים נדרשו לעבוד בין 10 ל-12 שעות בימי שני עד שישי ו-8 שעות נוספות במהלך יום שבת, אך לא קיבלו ולא סנט אחד כ"שעות נוספות" כפי שנדרש בחוק. מעבר לכך, החברה הכריחה מאות עובדים לחתום על חוזים לפיהם הם קבלנים עצמאיים (למרות שלא היו), ואף איימה לפטר עובדים שסירבו לחתום על חוזה זה. התביעה נגד Calcrete דרשה פיצוי בסך 6.3 מיליון דולר, ומשרד העבודה בלוס אנג'לס אישר כי הצדדים נמצאים בשלבים אחרונים לקראת חתימה על הסדר טיעון. 

מתוך 11.94 מיליון הדולר ש-RDV תשלם כקנס, 5.4 מיליון דולר ישולמו בעקבות חוסר תשלום שכרם של 1,089 עובדים. קנס של 1.62 מיליון דולר יוטל על כך שלא שילמו ל-844 עובדים שכר מינימום כפי שנדרש בחוק, ו-1.7 מיליון דולר יועבר לעובדים. קנס בגובה 1.8 מיליון דולר יוטל על החברה בעקבות העובדה שלא איפשרה ל-1,125 לצאת להפסקות סדירות כפי שנדרש בחוק, קנס של 556,897 דולר יוטל בעקבות חוסר תשלום שעות נוספות בעבור 1,111 עובדים וקנס בגובה 882,981 דולר יוטל בעקבות העובדה שלא סיפקה תלושי שכר ל-1,109 עובדים.

שני המקרים הללו, הן של RDV והן של Calcrete, התרחשו בפרויקטים שהעבודות בהם החלו לפני ינואר 2018, אז נכנס לתוקף חוק מס' 1701. חוק זה קובע כי קבלן ראשי אחראי מבחינה משפטית למעשיו של קבלן משנה, בדיוק כפי שדיויד קרש הזכיר. חוק זה מחייב את קבלני המשנה לשתף את הקבלנים הראשיים בכל הנושאים, לרבות דיווחים פיננסים בנושא השכר. 

"לפני החוק הזה, קבלן ראשי פעל ללא אחריות. הם העסיקו קבלני משנה שמרמים, אבל עכשיו הם יודעים שהכסף שלהם עומד על הכף אם הם לא יעסיקו קבלני משנה אחראים. זה שינוי קיצוני", מסביר קרש.

YOU MIGHT ALSO LIKE