מהפכת הבנייה הבאה: "לא יהיו לנו ברירות אחרות. זה הכיוון שהתעשייה נעה בו"
כך אומר מנהל התפעול של חברת בנייה, שהחלה לעבוד עם "פאנל הסנדוויץ' סמנטישיוס 3D" - חומר שלדברי יצרניו ומאמציו המוקדמים (בארה"ב. בעולם הוא כבר נפוץ בהרבה) עמיד בפני פחות או יותר כל סוג של אסון טבע, מהוריקן וטורנדו, עבור בשריפות בר וכלה ברעידות אדמה. האם זהו העתיד של ענף הבנייה בארץ האפשרויות?

ישנו חומר בניין שיכול למנוע מבתים לקרוס במהלך סופות הוריקן וטורנדו, רעידות אדמה ושריפות. מדובר בחומר המשמש באופן נרחב בענף הבנייה בעולם, ואילו ארה"ב מפגרת מאחור באימוצו. מספר חברות מנסות לשנות את המגמה, ולהביא את החומר המכונה "פאנל סנדוויץ' סמנטישיוס 3D" לייצור המוני בארה"ב.

 

זה אולי נראה כמו סתם קלקר, אבל יש להניח שהנוסחא המדויקת שווה מיליארדים (צילום: באדיבות חברת RSG 3D)


"כלכלני בנייה למגורים יגידו לך ש-77% מן הבתים שנבנים בארה"ב נמצאים בסיכון קיצוני לסוג כלשהו של אסון טבע", אומר מנכ"ל אחת החברות הללו, קן קאליגר מ-RSG 3D, בראיון ל-CNBC. "בחוף המזרחי זה בעיקר הוריקנים. במערב-התיכון זה טורנדו, שגם אותם אנחנו שורדים. בהרי הרוקי ובמערב זה שריפות בר פלוס אירועים סיסמיים. אנחנו עמידים לכל זה". השנה שעברה היתה היקרה ביותר בהיסטוריה מבחינת נזקי סופות בארה"ב, ונרשמו בה על פי נתוני המנהל הלאומי לאוקיאנוסים ולאטמוספירה למעלה מ-300 מיליארד דולר בנזקים.

הפאנלים המיוצרים על ידי חברת RSG 3D מורכבים מגוש מלבני של קצף מוקשה חסין-אש הכרוך בין שני לוחות רשת תיל. שתי הרשתות הללו מחוברות ביניהן דרך הקצף, וכל מעשה המרכבה הזה נעטף בבטון. "הפאנל שלנו ידוע בעמידותו לאסונות טבע", אמר קאליגר. "הפאנלים חסינים לאש. הם עמידים סייסמית מעבר לכל רעידת אדמה שתועדה בהיסטוריה האנושית, והם גם עמידים בפני הוריקנים. הם נוסו ברחבי העולם ב-200 הורינים, מאות אירועים סיסמיים ומספר דליקות בר".

הטכנולוגיה אינה חדשה. בשל חוזקה וקלותה, נאס"א משתמשת בגירסה שלה מזה שנים בבניית ספינות חלל. הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר השתמש בחומר בעבודת הצדקה שהוא מבצע עם הארגון Habitat for Humanity ("מעון לאנושות"), הבונה דיור בר-השגה עבור מעוטי יכולת ומשקם בתים של מעוטי יכולת הנפגעים באסונות טבע.

 

השימוש של ארגון הצדקה שלו בחומר נתן את הדחיפה הגדולה. נשיא ארה"ב ה-39, ג'ימי קרטר (צילום: Shutterstock)


"אחת הדחיפות הגדולות לטכנולוגיה הזו היה למעשה השימוש של נשיאנו לשעבר קרטר במערכת הזו", אמר ל-CNBC איימן מוסאלם, פרופסור להנדסה אזרחית באוניברסיטת קליפורינה באירוויין. אולם בעוד שהשימוש של קרטר בחומר הסב אליו תשומת לב, נדרשה חברה אוסטרית בשם EVG שתפצח את הדרך לייצר אותו בקנה מידה המוני שיוזיל עלויות.

"הסיבה שלא מיטיבים להשתמש בחומר בארה"ב עד כה היא שיש לנו עץ", אומר ג'פרי איבנצ'יץ', מנהל התפעול של חברת הבנייה האטר פיוניר, אחד הלקוחות הנלהבים של הפאנלים מתוצרת RSG. "ארה"ב בורכה ביערות רבים ועץ היה חומר בנייה זול עד חמש השנים האחרונות. עם תקני האנרגיה החדשים, במיוחד במדינות הצפון, ובקליפורניה, הם רוצים בתים של נטו אפס. אי אפשר להגיע לנטו אפס בבניית בית מעץ". בתי "נטו אפס" הם כאלה המייצרים חשמל ממקורות מתחדשים לפחות בכמות שהם צורכים (לדוגמא באמצעות קולטים סולריים על הגג).

 

אולם הייצור של "חומר הפלא" (צילום: באדיבות חברת RSG 3D)


אולם מומחים מזהירים שיידרש מבצע חינוך וכן עדכון של תקנות בנייה. "העלות ההתחלתית, אם המהנדס לא יודע איך להשתמש בזה, תהיה יקרה", אומר מוסאלם. "זה לא החומר, זו לא המערכת, זו ההיכרות של המהנדס עם מה שהמערכת מסוגלת לעשות".

קאליגר אומר שבשימוש נכון, עלות הפאנלים שלו זהה או אף זולה בשיעור קל משיטות הבנויה המקובלות כיום בארה"ב. "זה זמין. זה יעיל, ובסופו של יום, זה נותן לך מוצר עילאי בהרבה", אומר איבנצ'יץ'. "לא יהיו לנו ברירות אחרות. זה הכיוון שהתעשייה נעה בו".

YOU MIGHT ALSO LIKE