סקר חושף את תחזית הנדל"ן בלוס אנג'לס לשנת 2019
מעל ל-100 סוכני נדל"ן מובילים באזור לוס אנג'לס ענו על סקר מיוחד של אתר Zillow ובו ההערכה לפיה המחירים ימשיכו לעלות, אך בקצב איטי יותר מהממוצע הלאומי. בכיר באיגוד סוכני הנדל"ן של קליפורניה: "יש גבול עד כמה אפשר לשלם על בית. אנשים אורזים את המזוודות ועוזבים את האזור"

מחירי הבתים באזור לוס אנג'לס הרקיעו שחקים במהלך שנת 2018 ודילגו מעל לשיאים שנקבעו בשנים לקראת המשבר הכלכלי העולמי של 2008. אלא שמאז הקיץ, קצב העלייה של המחירים רק הולך ונהיה איטי יותר, ונתונים חדשים של אתר הנדל"ן Zillow מצביעים על מגמת התקררות שצפויה במהלך השנה הבאה.

 

שלושה מכל ארבעה תושבי לוס אנג'לס אינם יכולים לרכוש בית בעיר (צילום: Shutterstock)

 

אנליסטים של ענקית הנדל"ן ערכו סקר בקרב 100 מחברות הנדל"ן המובילות בעיר בכל הנוגע לתחזית שלהן לשנת 2019. באופן גורף, כמעט כולם מאמינים שמחירי הבתים ימשיכו לזנק, אך בקצב הרבה יותר איטי ממה שהורגלו תושבי לוס אנג'לס, והרבה מתחת לקצב ההתייקרות הלאומי.

על פי הנתונים, ישנה ציפייה להתייקרות של 7.7% במחירי הבתים ברמה הלאומית. עם את, באזור לוס אנג'לס (המחוזות לוס אנג'לס, אורנג' ריברסייד וסן ברנרדינו) צפויה התייקרות של 5% בלבד. הסיבה לכך, טוענים האנליסטים, היא העובדה שמחירי הבתים בלוס אנג'לס זינקו בצורה מטאורית לאחר פיצוץ בועת הנדל"ן לפני כעשור. "השווקים שמראים את הכי הרבה 'התלהבות' בהתייקרות גם יהיו הראשונים לחוות האטה משמעותית", אומר סקיילר אולסן, מנהלת החקר הכלכלי ב-Zillow.

עוד אומרת אולסן כי העובדה שהמחיר החציוני הנדרש בעבור בית רק הולך וגדל, רוכשים פוטנציאלים רבים נדחקים מחוץ לשוק. "אנחנו סבורים שאחת הסיבות המרכזיות לכך היא התשישות מהביקוש. אנשים פשוט לא מסוגלים להציע מחיר גבוה יותר", היא סיפרה. ג'ורדן לוין, כלכלן בכיר באיגוד סוכני הנדל"ן של קליפורניה (California Association of Realtors), טוען שיש מספר רוכשים שמקווים לראות ירידה גדולה במחירי הבתים. "יש לא מעט אנשים שזוכרים את 2008 כאשר המחירים פתאום צנחו. למדד אמון הצרכנים יש משקל גדול בשוק הדיור, אף אחד לא רוצה להיות האחרון להיכנס", הוא אמר.

 

אזור לוס אנג'לס (צילום: Shutterstock)

 

לוין טוען שזו טעות נפוצה לחשוב שמחירי הבתים ינצחו כפי שעשו לפני כעשור, וזאת בעקבות העובדה שהבנקים עדיין מהססים להעניק משכתאות בעלות סיכון גבוה, דבר שכזכור הוביל לקריסת שוק הדיור בזמנו. יותר סביר, לדברי לוין, שמחירי הדיור ימשיכו לעלות, אך בקצב איטי יותר ממה שהורגלנו אליו. אולסן מסכימה עם קביעה זו, ואמרה: "האמת היא שהשוק חוזר למצב נורמלי. בפועל מדובר בחדשות טובות, למרות שמוכרי הבתים ככל הנראה לא יסכימו איתי", היא אמרה. לוין אומר שגם הרוכשים הפוטנציאלים ככל הנראה לא יסכימו עם הקביעה הזו, והוא מבקש להזכיר כי 3 מתוך כל 4 תושבים לא יכולים להרשות לעצמם בית במחוז. "יש גבול עד כמה אפשר לשלם על בית. אנשים אורזים את המזוודות ועוזבים את האזור", סיכם לוין.

YOU MIGHT ALSO LIKE