קבלני שיפוצים וחברות בניה מתחילים להכניס לחוזים סעיף התייקרות, מחשש להשפעת מכסי המגן
הסיבוב השלישי של מכסי המגן שהטיל הנשיא טראמפ על מוצרי יבוא מסין פוגע ישירות בתעשיית הבנייה והשיפוצים. מוצרי יבוא בסך 10 מיליארד דולר ספגו עלייה של 10% במחירם - וההתייקרות יכולה לנסוק ל-25% בסוף השנה. רוצים דלפק מטבח מקווארץ? כדאי לכם למהר. עוסקים בייצור קווארץ בארה"ב? במקרה זה, אלה דווקא חדשות טובות

הביקוש לשיפוץ בתים נוסק, ובעלי עסקים רבים - גם בקהילה שלנו - מתפרנסים מכך יפה. אבל כעת גם העלויות הכרוכות בשיפוצים ממריאות בקצב חד, והאשם בכך ידוע וברור - הסיבוב השלישי של מכסי המגן של הנשיא טראמפ על מוצרי יבוא מסין.  

 

"בסופו של דבר גם בעלי העסקים וגם הלקוחות, כולם באותה סירה". התייקרות השיש בארה"ב (צילום: Shutterstock)

 

בין שלל המוצרים שנפגעו מן הסבב האחרון במלחמת הסחר של הנשיא ישנם כ-10 מיליארד דולר בסחורות המשמשות באופן בלעדי בתחום הבנייה והשיפוצים. מכסי המגן התחילו בשיעור של 10%, אולם הם אמורים לעלות ל-25% בסוף השנה. העלאה זו תהיה שווה למס בסך שני מיליארד דולרים וחצי על התעשייה.

מדובר בהעלאה של 10-25 אחוזים על מאות ואלפי מוצרים בתחום הבנייה והשיפוץ, כולל כמעט כל חומר ומוצר הקשור בגימור, כמו מתקני תאורה, חומרים המשמשים לייצור ציוד חימום וקירור, ארונות מטבח, גופי תאורה, גופי אינסטלציה ועוד ועוד.

יומי יוחנן, מחברת "ניוהום שואורום" מאזור טרזה בלוס אנג'לס, מספר כי "בחודשיים האחרונים קיבלנו מכתבים מכמה וכמה חברות שהודיעו על העלאת מחירים.  יש הרגשה שהרבה יבואנים של חומרי בנייה גם קצת מנצלים את המצב על מנת לייקר את מוצריהם. אנחנו משתדלים לספוג חלק מעליות המחירים אבל השוק באופן כללי הולך להתייקר באופן משמעותי".

גם ליאור אלקובי מחברת "אם. טי. די וניטי" מאזור נורת' הוליווד, לוס אנג'לס, חווה את מגמת ההתייקרות על בשרו: "השלמנו שזה המצב. המחירים בענף במגמת עלייה בדיוק כמו בתחום הנדל"ן ובשאר עלויות יוקר המחייה. הנשיא טראמפ רוצה לייצר תלות בתוצרת אמריקאית, דבר שלדעתי לא יקרה ומנגד הסינים לא יוותרו בקלות".

הוא מוסיף כי "בסופו של דבר גם בעלי העסקים וגם הלקוחות, כולם באותה סירה. ההתייקרות תשפיע על שני הצדדים שלא נותר להם אלא להשלים עם הגזרה. אני באופן אישי נסעתי למדינות נוספות במזרח הרחוק כמו ויאטנם והפיליפינים כדי לבדוק אלטרנטיבות אחרות, אבל אף אחת לא השתוותה לאיכות העבודה הסינית". להערכתו, הפגיעה הגדולה ביותר תהיה עבור העסקים הקטנים, שכן "הם יתקשו להתמודד מול מספר לקוחות מצומצם לאור ההתייקרות, מה שעלול לגרום להם לקריסה מסוימת, ומנגד לשרת עסקים ותיקים וגדולים כמו שלנו אשר עובדים ברמה הארצית מול חברות ענק שמורגלות למצבים מסוג זה".


אירונית, המצב יוצר 'בום' חיובי לטווח קצר, כי הלקוחות מחפשים לבצע את הפרויקטים שלהם במהירות, לפני נקודת הזמן שאחריה הדברים עלולים לעלות הרבה יותר. אבל אחרי השפעת הפרויקטים לטווח הקרוב, עלולים הקבלנים לעמוד מול שוקת עם הרבה פחות פרויקטים שמחכים לצאת לדרך מכרגיל, ולקוחות שמהססים יותר מתמיד.

 

"משטח קווארץ? כנראה שלא." (צילום: Shutterstock)

אחת העמדות הפוליטיות העקביות של הנשיא היא זו לפיה ארה"ב מנוצלת ללא רחמים בעסקאות הסחר שלה עם העולם, וזאת מפני שהמדינות האחרות תומכות בתעשייה בתחומן באופן שאו אסור על פי ההסכמים, או פשוט פחות נהוג בארה"ב. כדי לתקן את העיוות, לראייתו, נוקט הנשיא במכסי מגן, המעלים את מחיריהם של מוצרי יבוא. 

מצב זה מכונה "מלחמת סחר" והנשיא התבטא בעבר כי הוא "אוהב מאד מלחמות סחר" וכי "קל מאד לנצח בהן". הבעיה עם מלחמות סחר היא שכמו במלחמות אחרות, כל צעד גורר צעד תגמול, אז גם הלקוחות הגלובליים של מוצרי יצוא אמריקאיים משלמים יותר (וכתוצאה בוחרים בחלופות זולות יותר) - וגם צרכנים אמריקאים משלמים יותר על מוצרי יבוא, שלעתים אין להם באמת תחליף מקומי. זו הסיבה בגינה יאלצו הקבלנים להגן על עצמם באמצעות סעיף התייקרות לחוזים החדשים, וזאת מפני מגמת עליית מחירי חומרי הבנייה אשר על פי המסתמן, רק תלך ותחריף.

 

משטחי מטבח קווארץ. רוצים כזה? כדאי למהר (צילום: Shutterstock)


מכסי המגן הקודמים כבר העלו את מחיריהם של עץ קנדי, וכן מוצרי יבוא מפלדה ואלומיניום. הסבב החדש מוסיף התייקרות לכל דבר מקירות ורצפות למתקני תאורה, ארונות, ציוד חימום וקירור, ואריחי קירות לחדרי מקלחת, מטבחים ולקישוט.

הסיבוב האחרון ייקר במיוחד את מחיריהם של החומרים מהם נבנים דלפקי מטבח - שחם (גרניט), שיש ובמיוחד קווארץ. מועצת הסחר הבינלאומי של ארה"ב (USITC) הצביעה 5-0 בעד קביעה כי סין "שופכת" מוצרי קווארץ על השוק האמריקאי במחירים שמתחת לרמת השוק ההוגנת, וזאת בזכות סובסידיות וסיוע אחר מצד ממשלת סין הפוגעים בתחרות ההוגנת.

מכסים שיוטלו בעקבות הקביעה הזו, שהתקבלה בעקבות תלונה של יצרנית הקווארץ האמריקאית קיימבריה, יגיעו רק  ביולי ובספטמבר של השנה הבאה, אולם כבר עתה נרשמות עליות מחירים, ויש מפיצים שפשוט הפסיקו להזמין את המוצר. חדשות טובות לתעשיית הקווארץ הקטנה בארה"ב, ולמי שרוצים אולי לפתח בארץ האפשרויות תעשיית פסיפסים, אריחי זכוכית ואריחי קרמיקה מעוצבים, שכמעט אינם מיוצרים בה כיום, אבל חדשות רעות לקבלנים וללקוחותיהם.

YOU MIGHT ALSO LIKE