בועת הנדל"ן לקראת פיצוץ? ירידה גדולה בכמות הבתים שנמכרו
משרד המסחר מפרסם את הנתונים הרשמיים ובהם ירידה של 5.5% במכירת בתים חדשים לעומת החודש הקודם ו-13.2% לעומת ספטמבר 2017. מדובר בהכי מעט בתים שנמכרו בשנתיים האחרונות. מומחי נדל"ן מסבירים כי מדובר בתוצר לוואי של העלאת הריבית. גם הוריקן פלורנס השפיע, בעיקר על החוף המזרחי והדרום

על רקע שיעור הריבית הגבוה, היום (רביעי) פרסם משרד המסחר את נתוני מכירת הבתים ברחבי המדינה ובהם נתונים מדאיגים ביותר: בחודש ספטמבר נמכרו הכי מעט בתים חדשים בשנתיים האחרונות והנתונים של שלושת החודשים הקודמים עברו שנמוך לאחר שמספרם האמיתי התברר.

 

ירידה של 5.5% במכירות הבתים ברחבי המדינה (צילום: Shutterstock)

 

במהלך חודש ספטמבר נרשמה ירידה של 5.5% במכירת הבתים, וזאת לעומת החודש הקודם. מדובר ב-553 אלף בתים שנמכרו במהלך ספטמבר, והפער של 5.5% מתייחס למספר המעודכן של חודש אוגוסט (585 אלף בתים). בהשוואה לחודש ספטמבר 2017, נרשמה ירידה עצומה של 13.2% לעומת 637 אלף הבתים שנמכרו דאז.

למעשה, חודש ספטמבר היווה את החודש הגרוע ביותר מבחינת מכירת בתים מאז דצמבר 2016. מומחים לנדל"ן מסבירים כי הסיבה העיקרית היא שיעור הריבית הגבוה, שהממוצע שלו עומד כיום על 4.87%, כך על פי אתר הפיננסי Bankrate. אותם מומחים מביעים חשש גדול שהממוצע יגיע בקרוב ל-5%, במה שעלול להיות "הקש שישבור את גב הגמל" ויוביל לפיצוץ בועת הנדל"ן במדינה.

כזכור, הבנק הפדרלי ביצע שלוש העלאות של הריבית במהלך השנה האחרונה, ורבים צופים כי העלאה נוספת תבוצע בחודשיים הקרובים. אי לכך, הבשורה מבחינת שוק הנדל"ן לא תגיע מהכיוון הזה.

כאשר מביטים על הנתונים מבחינה גיאוגרפית, ניתן לראות כי בדרום, אזור המכירות הגדול ביותר, ישנה השפעה מהוריקן פלורנס מאחר ונרשמה ירידה של 1.5% ל-318 אלף בתים חדשים שנמכרו. בצפון-מזרח ארה"ב, האזור שבו בדרך כלל מוכרים הכי פחות בתים במדינה, נרשמה ירידה עצומה של 40.6% לקצב המכירות הנמוך ביותר מאז אפריל 2015. במערב התיכון ("מידווסט") נרשמה עלייה של 6.9% ובמערב המדינה נרשמה ירידה של 12%.

 

YOU MIGHT ALSO LIKE