הבועה לקראת פיצוץ? האטה נרשמה בעליית המחירים באזור סן פרנסיסקו
אומנם מדובר בבשורה חיובית בעבור רוכשי הבתים, אך מומחים מסבירים כי מוקדם מדי כדי לחגוג. "זה עדיין שוק של מוכרים", אמר סוכן נדל"ן בכיר. המחיר החציוני במחוז סן פרנסיסקו זינק ל-1.5 מיליון דולר

העובדה שמחירי הדיור בארה"ב כולה ובקליפורניה בפרט רק הולכים ועולים אינה חדשה, ודו"ח רשמי של נתוני המכירות של חודש אוקטובר מאשר כי ישנה האטה נוספת במכירות הבתים בכל אזור מפרץ סן פרנסיסקו.

 

בתים במחוז סן פרנסיסקו (צילום: Shutterstock)

 

ירידה של 4% נרשמה במהלך חודש אוקטובר, וזאת לעומת החודש המקביל אשתקד. המחיר החציוני של בתים עלה ב-6.9% בשנה האחרונה, והוא עומד על 860,750 דולר. מומחים לשוק הנדל"ן טוענים כי בכל אזור אחר, גידול זה ייחשב למרשים. אך היות שמדובר באחד האזורים הכי יקרים בעולם, מדובר בהאטה הגדולה ביותר שנרשמה בשנה האחרונה.

"ישנה ירידה ניכרת בהיצע, והיא גורמת להיסוס גדול בקרב הרוכשים הפוטנציאלים. שתי הסיבות הללו יחדיו גרמו לירידה ברכישות הבתים", מסביר אנדרו לה-פייג', אנליסט בכיר בחברת CoreLogic אשר פרסמה את הנתונים. לדבריו, יתכן כי בחודשים הקרובים תגיע הבשורה מבחינת הרוכשים, אך הוא גם הזהיר כי "רוכשים פוטנציאלים רבים יתקשו להשלים את הרכישה בגלל השילוב של התייקרות הבתים וההעלאת הריבית", הוא אמר.

 

"רדווד שורס" במחוז סן מטאו (צילום: Shutterstock)

 

כזכור, הבנק הפדרלי צפוי לעלות את הריבית במהלך החודש הקרוב, וזאת לאחר שבשנה האחרונה נרשמה עלייה של אחוז בודד ל-4.8% על משכנתאות סטנדרטיות של 30 שנים. כתוצאה מכך נוצר מצב שבו רוכשים חדשים חווים קושי רב. במקביל לקושי זה, בעלי הבתים הוותיקים, אלה שרכשו לפני 30 או יותר שנים את הבית כאשר המחירים היו מעט "שפויים" יותר, עשויים להרוויח ובגדול אם יבחרו למכור את בתיהם.

הרווח החציוני ממכירת בתים גם חווה האטה, וזאת לאחר שנתון זה היה בדרך לקבוע שיא חדש. כזכור, נתון זה מתייחס להפרש החציוני בין סכום הרכישה לסכום המכירה. כך לדוגמה, במחוז סנטה קלרה הנתון עומד על 1.2 מיליון דולר (עלייה של 6.7% בשנה האחרונה), בסן מטאו נרשמה עלייה של 8% ל-1.45 מיליון דולר, באלמידה נרשמה עלייה של 5.7% ל-861,000 דולר, בקונטה קוסטה נרשמה עלייה של 3.4% ל-600,000 דולר ואילו במחוז סן פרנסיסקו נרשמה עלייה של 5.3% למחיר הגבוה ביותר בכל האזור, 1.5 מיליון דולר.

 

דיילי סיטי במחוז סן מטאו (צילום: Shutterstock)

 

מתווכים רבים באזור מדווחים על פיחות משמעותי בהגעה לבתי תצוגה ("Open House"), דבר שגורם לבעלי הנכסים להוריד את מחירם. "הגענו לשלב שהמשכורות פשוט לא עומדות בקצב הצמיחה של מחירי הדיור", אמר טים אמברוז, סוכן נדל"ן ונשיא אגודת סוכני הנדל"ן במזרח מפרץ סן פרנסיסקו. ג'ף הנסן, סוכן נדל"ן שפועל בסן חוזה, סיפר כי יחידות דיור זהות נמכרות בהפרשי מחיר גבוהים, גם כאלה שנמכרו בחודשים האחרונים. "זה עדיין שוק של המוכרים, ולא של הקונים. זה לא זמן רע למכור את הבית", הוא אמר.

"זה יכול היה להיות הרבה יותר גרוע", מסכם לה-פייג', והוא מזכיר כי 8 בתים מכל עשרה שהוצעו בשוק נמכרים בעבור מחיר העולה על חצי מיליון דולר.

YOU MIGHT ALSO LIKE