המדינה ומחלקת הבנייה מנסות לעזור לבנות יחידות דיור - מחלקת המים והחשמל מפריעה
קליפורניה העבירה חוק שמקל מאד על בניית יחידת דיור נלווית בשטח שלכם, אבל בלוס אנג'לס מתברר שתקנות הבטיחות מעכבות כעשרים אחוזים מכלל הפרויקטים

מאז נכנס חוק המדינה החדש לתוקף בינואר 2017, עלה קצב בניית יחידות הדיור הנלוות בלוס אנג'לס בחדות. יותר מ-7,700 בעלי נכסים הגישו תוכניות לבניית יחידות דיור נלוות נכון לספטמבר, על פי נתוני מחלקת התכנון בעירייה. לשם השוואה, העירייה קיבלה רק 536 בקשות לרישיון בנייה שכזה בשנתיים שקדמו להעברת החוק.

 

ג'ון גרגורצ'וק, תושב לוס אנג'לס, עומד בתוך יסודות יחידת הדיור שלו, שהמשך בנייתה מתעכב בשל קווי החשמל הסמוכים (צילום: מרקוס יאם, לוס אנג'לס טיימס)

 

בכירים ברמת העיר והמדינה תומכים בבניית יחידות ADU כדרך פשוטה להקל במקצת על המחסור בדיור בר-השגה ברחבי המדינה, ואולי אפילו לשכן בהם חלק מ-31 אלף חסרי הבית בתחומי העיר לוס אנג'לס. אבל בעיר המלאכים, קווי המתח הגבוה המחברים את הבתים לזרם החשמל עוברים לעתים קרובות היישר מעל, או בסמיכות רבה לחצרות אחוריים, שם אפשר היה אלמלא כן לבנות יחידת דיור. רבים מקווי המתח סמוכים למוסכים שנבנו לפני שהועברו תקנות המרחק הללו.

אחד מסעיפי המפתח של חוק המדינה החדש מאפשר למוסכים ומבנים קיימים אחרים לעבור הסבה לדיור. אולם המוסכים הישנים נבנו לרוב בקצות המגרשים, שם לרוב עוברים קווי החשמל. במקרה של הנינג, מפקח המים והחשמל הודיע לו כי על מנת לקבל אישור להמשך פרויקט יחידת הדיור שלו, הוא יצטרך להזיז את המוסך כארבעה רגל מגבול המגרש או להוריד רצועה ברוחב דומה מן המבנה - פיתרון שיקטין את המטראז' ולכן גם את שכר הדירה שיצליח ג'ייק לגבות. "זו היתה הפתעה עצומה", אמר בראיון לכתב אתר קרבד (Curbed) אלייג'ה צ'יילנד. "בחיים לא חשבתי שקווי החשמל יהיו הבעיה".

על פי דו"ח של מחלקת התכנון מחודש נובמבר, לפחות 800 בקשות לאישור בניית יחידות נלוות הועברו למחלקת המים והחשמל בשל בעיות דומות. על פי הדו"ח, קווי החשמל השפיעו על "אחת מכל חמש או שש בקשות לרישיון". היות שתקנות המרחק מקווי המתח עם עניין של חוק המדינה, DWP אינה יכולה לאשר חריגות כלשהן. אם יחידת דיור מתוכננת חוצה את שטח החציצה שסביב קווי המתח, אפילו באינצ'ים ספורים, יש לתכנן אותה מחדש בטרם יימשך תהליך האישור.

 

כריסטין מינהן מטאטאת את חזית "דירת הסבתא" שלה בסקרמנטו. עד שמגיעים לשלב הזה, הנשמה יכולה לצאת (צילום: ריץ' פדרונצ'לי)

 

אם קו מתח גבוה נופל, אומר בארנס, חשוב שאנשים יהיו רחוקים ככל האפשר מן הכבל על מנת להימנע ממגע בטעות. "אנחנו מדברים על חמשת אלפים וולט", אמר. "אם מישהו ייגע בכבל הזה, הוא או היא עלולים להיפגע קשות או למות".

עבור הנינג, הדרישה לאזור סטרילי סביב קווי המתח נראית שרירותית וזהירה מדי. "אם זה כזה סיכון", אמר, "אסור שיהיו לנו קווי מתח מעל האדמה בלוס אנג'לס". בארנס מצידו אומר שמאז כניסת החוק החדש לתוקף מתקשה DWP לעמוד בעומס הבקשות ליחידות דיור המוזרמות אליה ממחלקת הבנייה והבטיחות. הוא הוסיף כי האגף במחלקה המטפל בבקשות הללו קלט עובדים חדשים בכדי לזרז את התהליך.

 

אין ועדת חריגים, אין מה לבקש - אבל דברו איתם כמה שיותר מוקדם בתהליך, כדי שתדעו מה צריך לעשות על מנת לקדם את הפרויקט (צילום: The Eastsider)

 

מוקדם יותר השנה דן סנאט המדינה בחוק שהיה פוטר את ספקי השירותים הציבוריים מחבות בתביעות הנוגעות ליחידות דיור נלוות. החוק היה מוציא את DWP מתהליך אישור היחידות בלוס אנג'לס ומאפשר לפרויקטים כמו זה של ג'ייק הנינג להתקדם. אולם הסנאט מעולם לא הצביע על הצעת החוק והיא מוגדרת כעת "לא פעילה".

בהיעדר תיקון חקיקה, יהיה על בעלי נכסים השוקלים לבנות יחידת דיור לשנות את תוכניותיהם או להקטין את היקפן. בארנס אומר שמחלקת המים והחשמל עושה מאמץ ליצור קשר עם בעלי נכסים כדי ליידע אותם על סוגיית קווי המתח בשלב מוקדם יותר של התהליך. "ככל שיקדימו ליצור איתנו קשר, כך ייטב".

YOU MIGHT ALSO LIKE