שוק הנדל"ן בארה"ב ב"בעיה גדולה", מזהירים צמד מומחים
שני מומחים חולקים את התחזיות שלהם לקראת שנת 2023, והן לא אופטי יות במיוחד - ובתוך כך, למשקיעים בפלורידה, טקסס, מונקו ודובאי צפויים לכאורה רווחים גדולים

בעוד הפדרל ריזרב ממשיך באיפוס ניצי של השווקים - אשר תורם לעליית הריבית ושיעורי המשכנתאות - מומחי נדל"ן משמיעים אזעקה כי "צרות גדולות" צפויות לשוק האמריקאי.

"כשיש לך עלייה בריבית כמו שהייתה לנו, זו בעיה לדיור. שיעורי הריבית הם כחלב האם של הדיור", אמר מנכ"ל פולטה קפיטל, ביל פולטה, למריה ברטירומו מ-FOX Business ביום חמישי השבוע.

"זה סיפור של שתי ערים. אני שונא לקשר את זה לפוליטיקה. אבל ככל שהמדינות אדומות יותר - מקומות כמו פלורידה, טקסס, שם בנייני המשרדים די עמוסים. עסקים פורחים. ויש יותר ביקוש והיצע", הוסיף מאוחר יותר מנכ"ל Thor Equities, ג'ו סיט.

"[הבעיה] יותר קיימת אני שונא להגיד את זה, בשווקים כמו שלנו, כאן בניו יורק, שיקגו, סן פרנסיסקו שהיא עיר רפאים - סן פרנסיסקו נהרסה".

 

במקביל, אחד מרוכשות הבתים הגדולים במדינה, KB Home, פרסמה ביום רביעי את דו"ח הרבעון הרביעי שלה שהצביע על סימנים נוספים לחולשה בשוק הדיור.

על פי הדו"ח, KB Home ראתה שיעורי ביטול של כ-68% בפרויקטים חדשים על רקע שיעורי משכנתאות שעלו בשבוע שעבר, כאשר הריבית ל-30 שנה עלתה לכ-6.48% וריבית המשכנתא ל-15 שנה הגיעה ל-5.73%, לעומת 5.68% בשבוע הקודם.

שיעורי משכנתא אלה ממשיכים להטיל ספק על הכדאיות הכלכלית של הרוכשים, על פי איגוד הבנקאים למשכנתאות (MBA).

יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הזהיר ביום שלישי כי העלאת הריבית במטרה להאט את הכלכלה "אינה פופולרית" בטווח הקצר, ואף עלולה ליצור אופוזיציה פוליטית.

מנכ"ל פולטה קפיטל הוסיף כי "זה הולך להיות קשה" - "שיעור הביטול של KB Home, העומדים על 68%, פשוט עצומים. בדרך כלל, המספר הזה הוא סביב 10%, לכל היותר 20%. אז אני חושב שיש דרך קשה לפנינו השנה, ואני חושב שתתחילו לראות את זה ברווחים לקראת המחצית השנייה של השנה הזו, ולמען האמת, לתוך השנה הבאה. אני חושב שהרווחים ימשיכו לרדת".

סיט טען מצדו כי "ייקח קצת זמן" למטרופולינים לחוות ריבאונד בשוקי הדיור המסחריים והמשפחתיים.

"אני חושב שהערים יתעוררו וינסו להגיב", אמר סיט - "הייתי אומר ששכר הדירה בסן פרנסיסקו כנראה יירד בכ-35%. בלי הגזמה. זה דרמטי מה שקורה בשוק הזה".

השקעות נדל"ן הולכות למקום שבו הכסף "מרגיש נוח", לדברי סיט, שחזה כי מדינות סאנבלט (חגורת השמש) עשויות לחוות פחות תנודתיות השנה בגלל פריחה במשרות ייצור.

"אני שונא, שוב, להתייחס לפוליטיקה, אבל ממקום גלובלי, המדינות האוטוקרטיות עושות את הטוב ביותר. סינגפור, דובאי, מונקו. יש אנשים שמתבדחים שפלורידה וטקסס היא חלק מזה", אמר מנכ"ל Thor Equities.

"הסדר העולמי משתנה, במיוחד בגלל הסכסוך עם סין. אז יש לכם את הגל האדיר הזה, ולכן כל הדרום-מזרחיים עכשיו הולכים לקבל את התועלת הכלכלית שלהם".

פולטה מצידו הוסיף כי משרדו טרם מצא הזדמנויות מבטיחות בתחום הנדל"ן עד כה השנה תחת לחץ הריבית העולה.

"עדיין לא. זה הולך להיות די מעניין", טען.

YOU MIGHT ALSO LIKE