"הגענו לשיא בהתחלות הבנייה": בעלי חברות 'קונסטרקשן' מביטים אל השנה הבאה
פורסמה התחזית השנתית ל-2019 של חברת האנלטיקה Dodge, לפיה לא צפוי שינוי קיצוני במהלך 2019. עם זאת, על חברות הבנייה להתכונן ל

קצת פחות מחודשיים נותרו לשנת 2018, בה 806.8 מיליארד דולר שולמו על בניית פרויקטים חדשים, וכעת רבים בתעשיית הבנייה מבקשים להביט אל השנה החדשה כדי לראות מה היא תניב. חברת האנליטיקה של התעשייה, Dodge, פרסמה בשבוע שעבר את התחזית שלה לפיה לא יחול שינוי קיצוני בשנה הבאה. ההערכות מדברות על עלייה מזערית בהשקעות בפרויקטים חדשים, שצפויים להגיע ל-808 מיליארד דולר.

 

 

הפער בין הכלכלה המתחזקת לבין שיעור הריבית הגבוה (שצפוי לעלות פעם נוספת כבר השנה) גורם לחוסר וודאות בתעשייה, ועל כן התחזית דומה מאוד לזו שפורסמה על 2018 לפני כשנה. בשבוע שעבר נערך כנס של Dodge במרילנד, שם הוצגו הנתונים. מעבר לכך, באי הכנס שוחחו ביניהם על דרכים יצירתיות להתכונן ולהתמודד עם השנה הבאה.

העצה הראשונה (ואולי החשובה ביותר) היא לא להיבהל אם לא הרבה ישתנה לעומת השנה הנוכחית. הכלכלה אומנם נמצאת במצב טוב, אך היא דועכת מעט לאחר שרשמה גידול מרשים. עם זאת, הדעיכה לא אמורה להשפיע על תעשיית הבנייה בשנה הקרובה. "הגענו לסוג של שיא בהוצאות הכספיות בעבור התחלות הבנייה", הסביר רוברט מארי, הכלכלן הראשי של Dodge, במהלך הכנס. "בעיקרון, ההוצאות הכספיות שאנחנו מצפים לראות בשנה הבאה יהיו דומות, אם לא זהות, לאלה של 2018", הוא אמר.

ישנם רמזים נוספים לכך שהכלכלה נמצאת לקראת דעיכה, ותעשיית הבנייה צפויה לספוג מכך מהלומה, אך כזו שתגיע כעבור שנה. לדוגמה, כריסטיאן דה-ריטיס, בכיר בחברת האנליטיקה מודי'ס, טוען שאחוז האבטלה הנמוך (3.7% בלבד) הוא דווקא אחד הסממנים המדאיגים ביותר: "באופן היסטורי, בכל פעם שאחוז האבטלה יורד מ-4.5%, משבר כלכלי מגיע כעבור כשלוש שנים", הוא אמר. אחוז האבטלה אכן נמצא בירידה כבר מעל לשנה, וההערכה במודי'ס היא שהאטת הכלכלה תחל בקיץ 2020.

 

 

אתגר נוסף שיעמוד אל מול תעשיית הבנייה הוא המחסור העצום בכוח עבודה מיומן ומקצועי. לאחרונה פורסם סקר ע"י ארגון הקונטרקטורים האמריקאי (AGC) שבו השתתפו 2,500 קונטרקטורים מוסמכים. 80% מהם השיבו כי הם מתקשים למלא משרות של עובדי שטח המקביל משכורת שעתית. 56% השיבו כי הם מתקשים למצוא עובדים מיומנים למשרות ניהוליות. 81% מתוך המשיבים מאמינים שהקושי במציאת עובדים ימשיך או יחריף במהלך השנה הבאה.

"תעשיית הבנייה לא התאוששה במלואה מהמשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב לפני עשור", אמר קן סימונסון, הכלכלן הראשי של ה-AGC. עוד אמר סימונסון כי "בעיית מילוי המשרות תישאר ככזו בעבור חברות הבנייה במשך תקופה ממושכת", לדבריו.

YOU MIGHT ALSO LIKE