שינוי מגמה? דו"ח הנדל"ן של דרום קליפורניה חושף ממצאים מפתיעים
לראשונה מאז תחילת הקיץ, מחירו החציוני של בית באחד מששת המחוזות המרכזיים של דרום קליפורניה רשם ירידה. הבתים היקרים ביותר נמצאים במחוז אורנג', וההתייקרות המשמעותית ביותר נרשמה במחוז סן ברנרדינו הסמוך

לאחר שלושה חודשים שבהם מחירי הבתים ברחבי דרום קליפורניה זינקו לשיאים חדשים, דו"ח חדש של חברת נדל"ן מובילה חושף רגיעה קלה בשוק הנדל"ן הלוהט של המדינה המוזהבת.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לפי הדו"ח של DQNews, מחירו החציוני של בית בדרום קליפורניה עמד על 680 אלף דולר במהלך חודש אוגוסט - ירידה קלה של 0.1% לעומת חודש יולי, אז הנתון עמד על 681,750 דולר.

כאמור, הירידה המפתיעה מגיעה לאחר שלושה חודשים רצופים שבהם המחיר החציוני של בית טיפס לשיא חדש: 667 אלף דולר בחודש מאי, 680 אלף דולר בחודש יוני ו-681 אלף דולר בחודש שעבר. 

מצד אחד, בעלי הבתים בוודאי מאוכזבים מכך שהמחירים נמצאים בירידה (קלה ככל שתהיה) לאחר חודשי הקיץ המצוינים מבחינתם. מאידך, בהשוואה לאוגוסט 2020 ניתן לראות כי מחירי הבתים בדרום קליפורניה דווקא זינקו ב-13.9%.

חשוב לציין שהדו"ח מתייחס לששת המחוזות המרכזיים של דרום קליפורניה: לוס אנג'לס, אורנג', ריברסייד, סן ברנרדינו, סן דייגו ו-וונטורה.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

כאשר בוחנים את הנתונים בחלוקה לפי מחוזות, ניתן לראות בבירור שישנם פערים גדולים בין האזורים השונים. כך למשל, המחיר החציוני הגבוה ביותר נרשם במחוז אורנג' (900 אלף דולר, עלייה של 12.5%), וזאת בהשוואה למחוז סן ברנרדינו שבו המחיר החציוני של בית עמד על 465,000 דולר (אך בכל זאת מדובר בהתייקרות של 22.4%).

במחוז המאוכלס ביותר בארצות הברית - לוס אנג'לס - המחיר החציוני של בית עמד על 785 אלף דולר במהלך חודש אוגוסט - עלייה של 13.4%. במחוז ונטורה הסמוך הבתים מעט זולים יותר - 740,250 אלף דולר (התייקרות של 14.8%).

מגמות דומות נרשמו גם במחוזות ריברסייד (525,000 דולר, עלייה של 19.3%) וסן דייגו (725 אלף דולר, התייקרות של 13.3%).

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

כידוע, בעיני רבים מחירי הבתים בקליפורניה (לא רק בחלק הדרומי) הם הסיבה המרכזית למשבר הדיור שפוקד את המדינה המוזהבת מזה שנים ארוכות.

יתכן שמסיבה זו החליט מושל המדינה, גאווין ניוסאם, לחתום בשבוע שעבר על שתי הצעות חוק שנויות במחלוקת, שייאפשרו לרשויות המקומיות ברחבי המדינה לבנות בתי דירות בשטחים שהוקצו לטובת בתים פרטיים ("וילות").

התומכים בהצעות החוק טוענים שבעזרתן ניתן לטפל במצוקת הדיור שפוקדת את קליפורניה בשנים האחרונות, אולם המתנגדים חוששים שיהיה קשה מאוד לשמור על האופי של השכונות השקטות, ואף חוששים שיזמי נדל"ן ינצלו את הצעות החוק לטובתם האישית.

"מצוקת הדיור חותרת תחת 'החלום הקליפורניה' של משפחות רבות ברחבי המדינה, ואף מאיימת לפגוע בצמיחה ובשגשוג שלנו", אמר המושל הדמוקרטי במעמד החתימה, יומיים בלבד לאחר שהוכרז כמנצח הגדול של בחירות הריקול במדינה.

 

"מדאיג אותי שארגונים הפועלים בתחום מתנגדים להצעות החוק": מייק בונין (צילום: מועצת עיריית לוס אנג'לס)

 

עוד אמר המושל: "כדי לטפל במשבר הזה עלינו לבצע השקעה נרחבת, לוודא שכלל הסקטורים במשק משתפים פעולה ולדרוש אומץ פוליטי מהמנהיגים שלנו". באופן רשמי, המושל ניוסאם חתם על הצעות החוק מספר 9 ו-10 (SB9 ו-SB10), שכל אחת מהן תגרום לשינויים משמעותיים בתכנון ובנייה ברחבי קליפורניה.

את הצעת החוק מס' 9 יזמו הסנאטורים המקומיים טוני אטקינס (דמוקרט מסן דייגו) וסקוט וינר (דמוקרט מסן פרנסיסקו), ובמסגרתה יתאפשר לבנות בית דירות עם עד 4 יחידות דיור, בשטח שהוקצה קודם לכן לטובת בית פרטי.

"הצעת החוק SB9 תאפשר לבעלי הנכסים לעזור לסיים את מצוקת הדיור, תוך כדי שאנחנו שומרים על זכויותיהם של הדיירים", הסביר אטקינס, "הצעת החוק אף תעזור לקהילות לקבל אליהן משפחות חדשות".

הסנאטור המקומי וינר יזם גם את הצעת החוק השנייה, SB10, במסגרתה לרשויות המקומיות תינתן האפשרות לאשר בית דירות עם עד 10 יחידות דיור.

על אף הכוונות הטובות, נדמה ששתי הצעות החוק זוכות להתנגדות רבה - בעיקר מצד הרשויות המקומיות. כך למשל, ביום שישי האחרון לא פחות מ-27 רשויות מקומיות באזור דרום קליפורניה פנו למושל והפצירו בו להטיל וטו. בנוסף, בחודש שעבר מועצת עיריית לוס אנג'לס אישרה הצעת חוק המתנגדת לשני החוקים החדשים.

"שתי הצעות החוק הן הניסיון השנתי השלישי של סקוט וינר, שבו הם מנסה לקחת מהרשויות המקומיות את השליטה על חוקי התכנון", אמר בזמנו פול קורץ', חבר במועצת העיר, "הצבענו פה אחד כנגד שתי ההצעות בשנתיים האחרונות, וכך נעשה הפעם".

גם מייק בונין, חבר נוסף במועצת העיר שמתנגד להצעות החוק, התייחס לנושא: "כאשר מוצגת הצעת חוק, אני נוהג לברר מי תומך בה ומתנגד אליה. וכשאני רואה ארגונים הפועלים בתחום של דיור בר-השגה פה בלוס אנג'לס שמתנגדים להצעות החוק, זה מעורר אצלי דאגה".

YOU MIGHT ALSO LIKE