רובוטים פולשים לאתרי הבנייה:סרט עתידני או מציאות עכשווית
מתוגברים באינטליגנציה וחיישנים מתקדמים, דור חדש של מכונות מעביר אט אט את תעשיית הטכנולוגיה לאוטומטית. איך הגל החדש משפיע על תעשיית הבנייה ומיהי הנציגות הישראלית

תרזה ארבלו הייתה בתיכון כשהיא ניסתה לראשונה לסיים קיר גבס בחברת הבנייה של אחיה. "זו אמנות יפה", היא אומרת על העיסוק בעיסה - החלת קיר גבס והחלקה. "כמו זיגוג עוגה, אתה צריך למכור את האשליה שהקיר שטוח."

הרצה קדימה של כמה עשורים בטיימליין: ארבלו עובדת כיום ב-Canvas, חברה שבנתה רובוט באמצעות בינה מלאכותית שמסוגלת ליבש קיר גבס בכמעט אותה רמת אומנות כמו עובד אנושי מיומן.

 

 

הרובוט נפרס, תחת פיקוחה של ארבלו, במספר אתרי בנייה בחודשים האחרונים, כולל במסוף הארווי מילק החדש בנמל התעופה הבינלאומי של סן פרנסיסקו ובניין משרדים המחובר לזירת מרכז צ'ייס בסן פרנסיסקו.

בערך בגודל של תנור מטבח, הרובוט עם ארבעת הגלגלים מנווט בבניין לא גמור הנושא סורקי לייזר ויד רובוטית המצוידת בפלטפורמה אנכית. כאשר הוא ממוקם בחדר, הרובוט סורק את הקירות הלא גמורים באמצעות חישן lidar, כן כן אותו אחד שתמצאו על גבי האייפון פרו מקס החדש שעוצב לחישוב דיגיטלי הנדסי של משטחים בתלת מימד. הרובוט מתחיל לעבוד בהחלקת פני השטח לפני החלת שכבה כמעט מושלמת של תרכובת קיר גבס; חיישנים מסייעים לו להתרחק מהעובדים האנושיים.

הרובוט יכול לעזור לחברות לבנות יותר קירות גבס בפחות זמן. זה דורש פיקוח אנושי, אבל המפעיל שלה לא צריך להיות מומחה לקירות גבס או מומחה לרובוטים.

מזה זמן רב שהעובדה בשטח היא שלא פשוט ולא מעשי לפרוס רובוטים באתרי בנייה, כי הסביבה כל כך מגוונת, מורכבת, ומשתנה. עם זאת, בשנים האחרונות, ההתקדמות כולל חיישני לייזר בעלות נמוכה, זרועות רובוטיות זולות יותר, גריפרס, ותוכנות קוד  פתוח לניווט יחד עם ראייה ממוחשבת  אפשרו להפוך את הבנייה לאוטומטית ולנתח יותר את השטח.

 

שמו הולך לפניו- הרובוט גבס המדוייק להפליא של חברת קנבס

 

המכונות המתקדמות יותר הצועדות אל אתרי בנייה יסייעו להפוך את הבנייה לפחות בזבזנית. לדברי מקינזי ,הפרודוקטיביות בבנייה השתפרה פחות מאשר בכל תעשייה אחרת בשני העשורים האחרונים. הגעתה של אוטומציה נוספת עשויה גם לשנות את הביקוש לעבודה במספר עסקאות בנייה.

קווין אלברט, מייסד שותף ומנכ"ל Canvas, עבד בעבר בבוסטון דיינמיקס, חברה אשר מפורסמת ברובוטי ההליכה שלה-ובתעשיית הייצור. לדבריו, יש הזדמנות גדולה בבנייה, המייצרת כ-1.4 טריליון דולר בשנה ומחשבת כ-7% מהתמ"ג של ארה"ב, אך ראתה שימוש מועט יחסית במחשוב ובאוטומציה. "אנחנו באמת רואים בבנייה סוג של ייצור נייד", הוא אומר. "יש התרחבות טבעית של מה שמכונות מסוגלות לעשות עכשיו בעולם האמיתי".

חברת קנבס היא חלק מהגל המתפרץ בטכנולוגיית הבנייה, אומר אלכס שרייר, מנהל התוכנית לטכנולוגיה לבנייה  ובנייה באוניברסיטת מסצ'וסטס, אמהרסט. לדבריו, חלק מההתקדמות הגדולה ביותר מתבצעת בקדם-פבריקציה של בניינים, תוך שימוש בתהליכים רובוטיים לבניית חלקים גדולים של בניינים המורכבים לאחר מכן באתר. אבל יותר ויותר, הוא אומר, רובוטים ובינה מלאכותית גם מוצאים את דרכם לאתרי עבודה קונבנציונליים.

כלי רכב אוטונומיים שנעשו על ידי חומרי מעבורת  וולוו וכלים סביב אתרים גדולים מסוימים. טכנולוגיה של הסטארט-אפ בסן  פרנסיסקו Built Robotics  מאפשרת מכונות בנייה כגון חופרים ו-dozers לפעול באופן אוטונומי. מערך הולך וגדל של ציוד רובוטי יכול להשתלט על משימות בנייה מיוחדות,  כולל ריתוך, קידוחים  והנחת לבנים. "קורים כמה דברים מאוד מעניינים", אומר שרייר.

דו"ח של IDC  שפורסם בינואר 2020 צופה כי הביקוש לרובוטים בנייה יגדל ב-25% בשנה עד 2023.

אחת ההזדמנויות הגדולות בבנייה, הסביר שרייר, היא שימוש בראייה ממוחשבת ובטכנולוגיות חישה אחרות כדי לעקוב אחר תנועת החומרים והעובדים סביב אתר עבודה. תוכנה יכולה להרים דגל אדום באופן אוטומטי אם העבודה מפגרת מאחור, או אם משהו הותקן במקום הלא נכון. "יש כל כך הרבה פוטנציאל לעשות משהו עם זה באמצעות אינטלגנציה מלאכותית, עוד חברות יעברו למרחב הבינה המלאכותית".

Buildots , שבסיסה בתל אביב, מוכרת תוכנה המשתמשת במצלמות המצוידות בקסדות של מנהלי אתרים, הלוכדות באופן אוטומטי אתר ומעבדות את התמונות לזיהוי פערים בין התוכניות במסמכים ותרשימים לעבודה השוטפת. הטכנולוגיה נמצאת בשימוש במספר פרויקטים גדולים של בנייה אירופית.

רועי דנון, מייסד שותף ומנכ"ל Buildots, אומר שהמטרה היא להשתמש בנתונים שנאספו מאתרי עבודה כדי לסייע לחברות לתכנן בניינים ולתכנן לוחות זמנים לבנייה טוב יותר. "אנחנו מאמינים שתהיה לנו השפעה עצומה על התכנון", הוא אומר, "אם יש לנו מספיק פרויקטים שתראה איך אתה מתכנן ואיך הדברים באמת יתבררו".

ארבלו, שמפקחת כאמור על פריסות של הרובוט באתרים השונים, שופכת אור על העניין ומסבירה שהרובוט קיר גבס לא יכול להתמודד עם פינות או זוויות כמו בן אדם, אולם לדבריה, חניכים רבים רואים בעבודה עם הרובוט הזה הזדמנות ללמוד כיצד להשתמש ולהתקדם למכונות רובוטיות מתקדמות יותר.

לחברה יש גם גיבוי של האיגוד המקומי. "זה קריטי עבור עובדים מיומנים אשר יש להם משאבים גדולים כאלו  בערכת הכלים שלהם, ואנחנו נרגשים להיות על הקצה המוביל של הטכנולוגיה בתעשיות שלנו על ידי שותפות עם Canvas," הכריז רוברט ויליאמס השלישי, מנהל עסקים במועצה המחוזית 16, האיחוד הבינלאומי של ציירים ומקצועות בארצות הברית.

אבל זה כנראה מעלה מעט חששות בקרב פועלי בניין שראו את הרובוט בפעולה. "הם אוהבים את העובדה שזה כל כך עקבי, כי כל סנטימטר מהקיר הוא מדהים," ארבלו מחייכת ומסבירה. "אבל אז השאלה הבאה שלהם היא, "מתי זה הולך לקחת את העבודה שלי?"

 

YOU MIGHT ALSO LIKE