מכה למשכיר ובשורה לשוכר? כל מה שצריך לדעת על חוק הגבלת שכר הדירה שאושר בקליפורניה
אחרי שצורת הניסוח שונתה פעמים רבות, המחוקקים בקליפורניה הצליחו לאשר את הצעת החוק שתגביל את העלאת שכר הדירה באינפלציה וחמישה אחוזים נוספים. ישנם לא מעט הגבלות, וחלק מהנכסים יהיו פטורים מההצעה כאשר תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2020

בשבוע שעבר אישרו המחוקקים בבירת קליפורניה, סקרמנטו, את הצעת החוק AB1482, ובכך קליפורניה מיישרת קו עם שכנתה מצפון, אורגון, כמדינה השניה בארה"ב שאישרה חוק המגביל את העלאת שכר הדירה.

 

מפגינים נגד גובה שכר הדירה במחוז אורנג' ב-2018 (צילום: AP)

 

המעוניים בקריאת הטקס המלא מוזמנים לעיין בו כאן, אך אלה העקרונות המרכזיים של הצעת החוק:

בעלי נכסים המשכירים את השטח למגורים יוכלו לייקר את גובה שכר הדירה בשיעור האינפלציה ו-5% נוספים בלבד, וזאת במטרה למנוע מצב של העלאת שכר הדירה באופן חריג (בין אם מדובר בניסיון להרוויח יותר כסף או בניסיון לדחוק את הדייר החוצה). ראוי לציין כי סעיף מרכזי זה נוגע רק לדיירים קיימים, כלומר לבעל הנכס יד חופשית בקביעת גובה שכר הדירה כאשר דיירים מתחלפים.

הצעת החוק גם מעניקה הגנה נוספת לשוכרים, ותהליך פינוי דייר ("eviction") - שנחשב לארוך, מתיש ומייגע גם ככה בקליפורניה - יהפוך למסורבל עוד יותר. חובת ההוכחה תהיה על המשכיר, שייאלץ להצדיק את הפינוי בסיבה קיצונית כגון אי-תשלום שכר הדירה.

ישנם כמה הגבלות שמוטב להכיר שעשויות לשנות במעט את תמונת המצב עבור שוכרים ומשכירים. ראשית כל, כל החקיקה תהיה תקפה עד שנת 2030 (הוחלט לבחון את הנושא מחדש בעוד כמה שנים כדי לוודא שהוא אכן מסייע לדיירים ולא פוגע בבעלי הדירות באופן לא שוויוני). מעבר לכך, הגבלת העלאת שכר הדירה תהיה רלוונטית רק על דירות שנבנו לפני 2004 . בקשר לבתים אין הגבלה לפי מועד הבנייה, אך במקרים שבהם מדובר בבית פרטי ("וילה") או דופלקס, בעל הנכס יהיה פטור מהחוק אם הוא גם גר בנכס.

בנוסף, החוק לא יחול על מספר רשויות מקומיות בצפון המדינה, שכן בהן כבר קיימים חוקים בנוגע להעלאת שכר הדירה. לא ברור כמה מתושבי קליפורניה יושפעו מהצעת החוק - שתיכנס לתוקף באופן רשמי בתחילת השנה הבאה - אך על פי נתוני אתר הנדל"ן זילו, רק 7% מהנכסים בקליפורניה חוו התייקרות של יותר מ-5% בשכר הדירה בשנה האחרונה.

YOU MIGHT ALSO LIKE