פגיעה בבעלי הבתים או סיוע לשוכרים? התייקרות שכ"ד בקליפורניה תוגבל
בית הנבחרים המקומי אישר הצעת חוק במסגרתה יוכלו בעלי הבתים לייקר את שכר הדירה בעוד שבעה אחוזים בכל שנה. אם הסנאט יאשר את ההצעה, היא תועבר לשולחן המושל לאישור סופי. ההצעה זוכה לביקורת בטענה שאינה באמת מסייעת לשכבות החלשות באוכלוסייה

בית הנבחרים המקומי של קליפורניה הצביע השבוע בעד הצעת חוק שתגביל את התייקרות שכר הדירה שאותה יכולים בעלי הדירות והבתים לבצע, וזאת על רקע משבר הדיור שרק הולך ומחריף.

 

בית להשכרה בקליפורניה. האם בעלי הבתים יוגבלו? (צילום: Shutterstock)

 

כעת ההצעה עוברת לסנאט המקומי, שייאלץ גם הוא לאשר בהצבעה את החוק. על פי ההצעה, ההתייקרות השנתית המקסימלית בגובה שכר הדירה תהיה 7% (בנוסף לאינפלציה). אחד הגופים שהכי מתנגדים להגבלה הוא איגוד סוכני הנדל"ן של קליפורניה (California Association of Realtors).

במקור, ההצעה אמורה הייתה להגביל את ההתייקרות ב-5% בלבד, אך הלחץ של איגוד סוכני הנדל"ן עשה את שלו והמחוקקים התרצו בסופו של דבר. בנוסף, המחוקקים הסכימו למספר מגבלות נוספות: החוק יהיה בתוקף עד שנת 2023 (במקום 2030 כפי שתוכנן), וחוק חדש ייאלץ לעבור את תהליך האישור כדי להחליפו. בנוסף, הצעת החוק לא תחול על בעלי הבתים אשר ברשותם פחות מעשר יחידות דיור.

יוזם הצעת החוק, חבר הקונגרס המקומי דיויד צ'יו (מייצג את מזרח סן פרנסיסקו בבירה), טען שהחוק יספק שכבת הגנה לדיירים וימנע מהם לחוות התייקרות בלתי סבירה בשכ"ד, תוך כדי שהוא גם יאפשר לבעלי הבתים לקבל החזר ראוי על השקעתם. "כבר תקופה ארוכה אנחנו שומעים על משבר הדיור, והיום אנחנו סוף סוף עושים משהו כדי למנוע משכר הדירה לעלות באופן קיצוני ולהחריף את המשבר", הוא אמר לאחר אישור ההצעה.

מאידך, המתנגדים להצעת החוק טוענים שהיא תגרום למשקיעים לברוח מהמדינה, דבר שיחריף את משבר הדיור באופן משמעותי. "אנחנו צריכים שיזמים יבנו כאן, והצעת החוק הזו היא תמריץ שלילי", אמרה מליסה מלנדז, חברת קונגרס מקומית אשר מייצגת את העיר לייק אלסינור (מחוז ריברסייד) בסקרמנטו.

 

דירה להשכרה בלוס אנג'לס, אחת הערים היקרות ביותר בעולם מבחינת הנדל"ן (צילום: Shutterstock)

 

עוד טוענים המתנגדים להצעה, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, כי הגבלה של 7% היא לא באמת הגבלה והיא בכל זאת תהווה התייקרות משמעותית. יתרה מכך, מחקר שנערך לכבוד הצעת החוק מצא כי התייקרות של 5% (כפי שאמור היה להיות בהצעת החוק) תהיה גבוהה מההתייקרות החיציונית בשנים האחרונות.

מחירי השכירות וערך הבתים נמצאים בעלייה בקליפורניה, מדינה שגם ככה נחשבת ליקרה מאוד מבחינת המחייה. ולמרות זאת, הבוחרים במדינה דחו במהלך שנה שעברה הצעת חוק שהייתה מאפשרת לרשויות המקומיות להגביל את התייקרות שכר הדירה. לכן מנסים חברי הקונגרס המקומי לחוקק חוק ברמה המדינית.

YOU MIGHT ALSO LIKE