חקיקה חדשה עשויה לקדם גל בנייה בקליפורניה
המושל ניוסאם מנסה לקרב בין ארגוני העובדים השונים בתעשיית הבנייה לבין הרשויות המקומיות במטרה להסיר חלק מהמגבלות שמונעת מפרויקטי נדל"ן להתקדם. אם תאושר החקיקה, היא תגדיל את שכר העובדים ותעניק להם הטבות כגון ביטוח רפואי

כבר שנים ארוכות שמפתחי הנדל"ן ועובדים בתחום הבנייה נאבקים על העלאת השכר בעבור שלל אנשי המקצוע שבונים בתים, ביניהם נגרים, שרברבים, חשמלאים ועוד. השבוע דווח כי ארגוני עובדים בתחום מנהלים מו"מ מול הרשויות בקליפורניה במטרה לפתוח בגל בנייה בכל רחבי המדינה.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

המו"מ נמשך כבר 14 חודשים כאשר מי שמתווך בין הצדדים הוא המושל גאווין ניוסאם, שכיהן כסגן המושל בעת תחילת המו"מ. במסגרת החקיקה החדשה, המדינה תקל באישורים הנדרשים לחברות הבנייה בכל הנוגע לאיכות הסביבה, ובתמורה העובדים יזכו לשכר גבוה יותר, הטבות כגון ביטוח רפואי והכרשה מקצועית ומסודרת.

"במקום שאנחנו נתבצר כל אחד בצד שלו, אנחנו מוצאים את הדרך לעבוד ביחד. כעת אנחנו נמצאים במסלול שיוביל לא רק להקלות באישורי הבנייה, אלא גם להגדלת כוח העבודה", אמר דן דונמויר, מנכ"ל California Building Industry Association, אגודת עובדי הבנייה הגדולה בקליפורניה.

מה שעומד בלב המו"מ בין הצדדים הוא חוק משנת 1970 בשם "החוק לקידום איכות הסביבה בקליפורניה", או CEQA. אומנם חקיקה זו זוכה לשבחים בכל הנוגע לאיכות הסביבה, אך יש הטוענים שהיא גם הסיבה המרכזית שבגינה משבר דיור חריף פוקד את המדינה. אם החקיקה החדשה תאושר, ישנה הערכה לפיה כ-50 אלף עובדים חדשים יתווספו לתעשיית הבנייה בשנתיים הראשונות לאחר החלתה. 

 

מושל קליפורניה, גאווין ניוסאם (צילום: רויטרס)

 

הפערים הקיימים כיום בין הצדדים נוגעים לפרטים הקטנים, ודווקא בנוגע לסוגיות הגדולה ישנה הסכמה רחבה. חברות הבנייה אומנם ייאלצו לשלם יותר לעובדים (הן בשכר והן בהוצאות הכרוכות בהכשרתם ובהענקת הטבות), אך כל תהליך הבנייה יזורז ע"י הסרת לא מעט מגבלות. זירוז זה אמור לכסות את העלויות הנוספות.

בשבוע שעבר חשף המושל ניוסאם את התוכנית השאפתנית לעלות את קצב הבנייה ולבנות 3.5 יחידות דיור בתוך 6 שנים, קצב העולה על פי ארבעה ממה שקיים כיום. "אני לא יכול להבטיח ששני הצדדים יגיעו לסיכום, אבל אנחנו מתקדמים בצורה מאוד יפה במו"מ", הוא סיפר והדגיש כי חקיקה זו תסייע בהגעה ליעד הבנייה שהציב.

YOU MIGHT ALSO LIKE