כך תחריף מצוקת הדיור בקליפורניה בעקבות גל השריפות ההרסניות
מומחים מזהירים כי שוק הנדל"ן חווה קשיים רבים עוד בטרם נשרפו אלפי בתים בשנה האחרונה, אך כעת נוצרה בעיה חדשה בנוגע לכוח עבודה וחומרים. ההערכה היא שפרויקטים מסוימים ינטשו לחלוטין לטובת בנייה מחדש באזורים שהוכו ע"י גל השריפות

בשנה וחצי האחרונות פקדו מספר שריפות ענק את קליפורניה כולה, ואת צפון המדינה במיוחד. על רקע השריפה הקטלנית ביותר שידעה מדינת הזהב, כעת מתברר כי בתים נשרפים במדינה בקצב גבוה יותר מאשר נבנים, דבר שמחריף עוד יותר את מצוקת הדיור.

 

ההרס הרב שהותירה שריפת "קאמפ" (צילום: לוס אנג'לס טיימס)

 

ב-14 החודשים בערו 5 שריפות ענק אשר כילו יחדיו 21,000 בתים ברחבי שישה מחוזות. על פי הנתונים של הוועדה לחקר תעשיית הבנייה (Construction Industry Research Board), מדובר ב-85% מסך הבתים החדשים שנבנו במחוזות הללו בעשור האחרון. "היה משבר דיור גדול לפני השריפות, שרק גרמו להחמרה של המשבר. קשה להגיב לנתונים האלה, פשוט 'וואו'", אמר בוב ריימר, מהנדס בכיר באיגוד תעשיית הבנייה של קליפורניה (California Building Industry Association).

עוצמת הנזק של השריפות תורגש גם בתחום הדיור, עך כך מסכימים בכירים ברשויות ואנשי אקדמיה בתחום. בנייה מחדש במקומות שהושפעו מהשריפות תהיה תלויה בקצב של פינוי הפסולת, היכולת של בעלי הבתים לקבל כספים מחברות הביטוח, הזמינות של עובדים מיומנים ואפילו הזמינות של חומרי הגלם הנדרשים. מומחים מזהירים כי תהיה תחרות קשה על עובדים וחומרי גלם, דבר שצפוי לייקר ולהאט את תהליך הבנייה במקומות אחרים בצפון קליפורניה.

 

בית עולה באש במחוז ביוט במהלך שריפת "קאמפ" (צילום: AP)

 

אם שואלים את בן מטקלף, מנהל המחלקה לדיור ופיתוח הקהילה בקליפורניה (California Department of Housing and Community Development), מדובר ב"סערה מושלמת" שתגרום להחרפת משבר הדיור. "יתרה מכך, החרפת המשבר תפעיל לחצים נוספים על הרשויות למצוא פתרונות יצירתיים לסוגיית הדיור", הוא אמר. 

כזכור, במהלך שריפת "קאמפ" נשרפו כליל כ-14,000 בתים, לרבות כ-36 דירות ב-Paradise Community Village אשר בהן גרו משפחות בעלות הכנסה מועטה. ההרס הרב באזור גרם למשפחות שלמות לנטוש את האזור ולהתאכסן עם קרובי משפחה באזורים מרוחקים. נאנסי ריץ' בת ה-64 עברה לגור בבית הדירות לפני חמש שנים, לאחר שנים רבות בהן חיפשה פתרון של דיור בר-השגה. היא נותרה באזור במשך שמונה ימים שלמים גם לאחר פרוץ השריפה, אך בסופו של דבר היא ובתה שכרו חדר בודד בבית בעיר אורווויל (Oroville), הממוקמם כ-20 מייל מפרדייס. 

 

מה שנותר מ-Paradise Community Village לאחר שריפת "קאמפ" (צילום: לוס אנג'לס טיימס)

 

במחוזות נאפה וסונומה רק החלו להתאושש משריפות הענק שפקדו את האזור בסתיו 2017. כזכור, במהלך שריפת "טאבס" נשרפו כליל 4,651 בתים, כ-1,400 מהם בעיר סנטה רוזה. שריפת "קאר" שפקדה את המחוזות שאסטה וטריניטי כילתה אלף בתים. אחרי שריפה זו, הרשויות במחוז סונומה הלינו על כך שמחסור בכוח העבודה מאט ומייקר את תהליך השיקום. על פי קריסטן שריידר, חברה במועצת עיריית רדינג (מחוז סונומה), ישנו חשש כבד שתופעה זו תחזור על עצמה במידה גדולה יותר במחוז ביוט, האזור המרכזי שנפגע משריפת "קאמפ".

מלבד התייקרות הבנייה והצורך במימון נוסף מצד הממשלה, הביקוש הרב לבנות מחדש בתים שנשרפו עשוי לשנות את תוכניות הפיתוח של המדינה כולה. רוברט איילר, מרצה לכלכלה באוניברסיטת סונומה סטייט, טען השבוע כי השריפה לא אמורה להשפיע על קצב הבנייה של פרויקטים שאינם קשורים לשריפות, אך יתכן שמספר פרויקטים בשווקי נדל"ן "חמים" יחוו עיכובים כי הרשויות יעדיפו לשקם את הבתים שניזוקו. "האם השריפות משפיעות על המומנטום של הבנייה בקליפורניה? בהחלט, אבל הן לאו דווקא ישפיעו על השוק כולו".

 

 

YOU MIGHT ALSO LIKE