תומכי הרכבת המהירה בקליפורניה במרוץ נגד השעון
למה, אתם שואלים, התעקש המושל היוצא ג'רי בראון לפתוח בעבודות ברחבי הסנטרל ואלי כשפחות משליש מהתקציב מומן, כשהוא עוזב בעוד חמישה חודשים ולא משנה מי יהיה מחליפו, תמיכתו בפרויקט תהיה הרבה פחות מובטחת? כי הוא מהמר שיספיק להשלים מספיק מהעבודה כדי שאף ממשל לא יוכל להרשות לעצמו לזנוח אותו

זהו פרויקט של 100 מיליארד דולר שהרפובליקנים במדינה וגם הנשיא טראמפ מתנגדים לו נחרצות. הוא סובל מהתנפחות בעלויות ומעיכובים. אפילו רוב תושבי קליפורניה הכחולה מתנגדים לו. והשאלה המרכזית - מאיפה יבוא הכסף - עומדת בעינה.

 

רוצים להגיע מל.א. למפרץ בשעתיים וארבעים, בלי הטרטור של טיסה ובלי לשפוך טונות זוהמה לאוויר?  (צילום: Curbed SF)

 

אולם כאן בסנטרל ואלי, הרחק מן הדיונים בוושינגטון ובסקרמנטו, קו רכבת ה"קליע" המהירה מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו יורד משולחנות השרטוטים אל השטח ויוצא לדרך, ב-21 אתרי בנייה הפזורים בחמישה מחוזות במרכז המדינה. העבודות החלו לפני כשבועיים על אחד המקטעים השאפתניים ביותר בפרויקט - מעבר עילי שיסיע את הרכבות מעל כביש מהיר מרכזי בעיר פרזנו - והעבודות יחלו בחודשים הקרובים על עוד שלושה גשרי-מקטעים (Viaduct) באמצעותם תחצה המסילה עמקים בדרכה. קרוב ל-2,000 עובדים מועסקים בפרויקט, והם מתחילים לעתים בשעה חמש בבוקר כדי להימנע מהחום שמגיע ל-110 מעלות פרנהייט (43 מעלות צלזיוס). "העפר מתעופף בסנטרל ואלי", התרברבה רשות הרכבת המהירה, אולם למרות כל המנופים, הצוותים בווסטים כתומים, המשאיות המצפצפות וטונות המלט, השלמת הפרויקט רחוקה מאד מוודאות.

 

אם יבנו מספיק, אף מושל לא יוכל להשאיר את זה חצי גמור. או לפחות כך מקווים התומכים. (צילום: ג'ים ווילסון, ניו יורק טיימס)



בנוסף לעובדה שרק כ-30% מן התקציב הכולל הועבר עד כה, בין מתנגדי הפרויקט נמנים בין השאר הנשיא טראמפ וקווין מק'קארת'י, מנהיג הרוב בבית הנבחרים המייצג את נפת בייקרספילד שבקליפורניה. העיכובים והעלויות המתנפחות הובילו לביקורת שקליפורניה, אולי המדינה המשגשגת ביותר בארה"ב כיום, מבזבזת את כספה על פרויקט תעבורה שבעיני המבקרים מהווה דוגמא מושלמת לבזבזנות של "ממשלה גדולה" במדינה הנשלטת בידי דמוקרטים.

עשר שנים חלפו מאז הסכימו הבוחרים למימון באמצעות אגרות חוב של כעשרה מיליארד דולר - דמי קדימה עבור פרויקט שאז הוערכה עלותו ב-40 מיליארד דולר. בתחילה היה המבצע אמור להיות ממומן על ידי שותפות בין כספי מדינה, כספים פדרליים והשקעה מצד המגזר הפרטי. אבל הסיכוי לכסף פדרלי נמוג עם ניצחון הרפובליקנים ב-2016, והמשקיעים הפרטיים אף הם התרחקו בשל חוסר הוודאות.

 

תוואי הרכבת המוצע, לפי שלבי עבודה (צילום: משרד מנתח החקיקה, מדינת קליפורניה)

 

תמיכתו של המושל הנוכחי של קליפורניה, ג'רי בראון, היתה מכרעת אפילו כדי להגיע לנקודה הנוכחית. אבל בראון מפנה את מקומו בנובמבר ויורשו המיועד והמוביל בסקרים, סגן המושל ולשעבר ראש העיר סן פרנסיסקו, הרבה פחות נלהב בתמיכתו. אז למה יוצאים לדרך כשאין אפילו חצי מהמימון, והתמיכה הפוליטית צפויה לדעוך אף היא? דווקא בגלל זה. תומכי הפרויקט, הטוענים כי רכבת מהירה שתחבר את שתי הערים המרכזיות של המדינה תיטיב עם הסביבה ותסייע לנוסעים לחסוך, מהמרים שיצליחו להשלים מספיק מהפרויקט כדי ששום ממשל עתידי, גם אם הוא לא מתלהב מהפרויקט מאד, לא יוכל לנטוש אותו, אלא ייאלץ להשלימו.

YOU MIGHT ALSO LIKE