בטון חזק יותר וללא רעלים: סטארט אפ חדש מציע שינוי מהפכני בתחום הבנייה
האם נמצא פתרון "ירוק" לאחד החומרים השכיחים ביותר בעולם הבנייה, האחראי על 7% מסך פליטות הגז ברחבי העולם? בכיר בחברת בנייה שעושה שימוש בטכנולוגיה: "כל התעשייה מנסה לפתור את הבעיות של היום בעזרת הפתרונות של אתמול"

חומר הבנייה בטון הינו השכיח ביותר מבין החומרים שהם מעשי אדם, וסביר להניח כי הינכם עומדים עליו ברגעים אלה או שהוא החומר שמחזיק את הבניינים מסביבכם. אך לבטון יש בעיה גדולה של פליטת גזים רעילים כתוצאה מהמרכיב העיקרי שלו - מלט. המלט משמש כחומר הדבק שהופך את הבטון לחזק, אך לתהליך זה נדרש לחמם את חומר הגלם, דבר שגורם לפליטה של פחמן דו-חמצני לאוויר. הבטון הוא הגורם ל-7% מפליטות גזי החממה ברחבי העולם, כך שמדובר בגורם השני בגודלו, כך על פי הסקר הגאולוגי של ארה"ב (USGS). 

 

ערבוב המלט, תהליך שגורם לפליטת גזים רעילים

 

כעת חברת סטארט-אפ קנדית מצאה שיטה חדשה לייצור הבטון בצורה שתלכוד את הגזים שנפלטים בעת תהליך החימום. החברה, ששמה CarbonCure, מזריקה פחמן דו-חמצני אל תוך המלט בזמן שמערבבים אותה. כתוצאה מכך, החומר הרעיל לא משוחרר לאוויר מפני שנוצרה תגובה כימית, דבר שהופך את החומר למינרל. "הדבר הכי טוב בעניין הוא שהמינרל עצמו מחזק את הבטון בצורה משמעותית", אמרה כריסטי גאמבל, מנהלת בחברת הסטארט-אפ. "מכיוון שהפחמן הדו-חמצני מחזק את הבטון, יוצריו עדיין יהיו יכולים לייצר אותו באופן מחוזק, אך בעזרת פחות מלט", אמרה גאמבל.

חברת Thomas Concrete, יצרנית של בטון העושה שימוש בשיטתה של CarbonCure מזה שנתיים, טוענת שהצליחו למנוע כ-10 מיליון פאונד של פליטות גזי חממה. ג'סטין לייזנבי, בכיר בחברה, אמר השבוע שחברתו אימצה את השיטה החדשה כדי שתהפוך להיות "ירוקה" יותר, דבר שכל חברות הבנייה צריכות לאמץ. "כל התעשייה תמיד מחפשת איך לפתור את הבעיות של היום עם הפתרונות של אתמול", הוא אמר. חרף העובדה כי Thomas Concrete משלמת לחברה הקנדית כדי לעשות שימוש בשירותיה, גאמבל טוען שהחברה חסכה כסף בכך שהפחיתה את כמות הבטון שבו היא עושה שימוש. "אנחנו מבינים שעל מנת לעבוד עם חומרים שאינם מזיקים לסביבה, צריכה להיות התאמה עסקית".

 

הבטון לאחר תהליך ההזרקה

 

CarbonCure עושה שימוש בפחמן דו-חמצני שנחשב לפסולת של מפעלים, כך שמדובר בעוד תמריץ בעבור החברות. "אנחנו מובילים את התנועה הירוקה בכך שאנחנו מדגימים כיצד ניתן לקחת פחמן דו-חמצני ולהפוך אותו לדבר הגיוני מבחינה פיננסית", אמר גאמבל. "הקונספט של מחזור הפחמן יהפוך לשוק של טריליון דולר עד שנת 2030", הוא אמר. 

כבר עתה עושה חברת Thomas Concrete שימוש בחומר החדש באחת השכונות המתחדשות בעיר אטלנטה. החברה אמורה להשלים את פרויקט הבנייה עד שנה הבאה, אז יהפוך אחד הבניינים למבנה הגדול ביותר אי פעם שנבנה בעזרת הטכנולוגיה של CarbonCure. המבנה העצום ישתרע על פני 360 אלף רגל רבוע, ומעבר למשרדים בקומות העליונות ייפתחו גם סופרמרקט ובתי עסק נוספים.

 

פרויקט הבנייה הקורם עור וגידים באטלנטה

 

ולמרות העובדה שהבנייה בעיצומה, מדובר בתופעה שהיא נדירה מדי בימינו. בארה"ב כולה ישנם כ-5,500 מפעלים לייצור בטון, אך רק כ-90 מתוכם עושים שימוש בטכנולוגיה הקנדית. ישנם גם חברות נוספות שעומלות על פיתוחן של טכנולוגיות דומות, ובתעשיית הבנייה מקווים כי זה יהיה הכיוון שאליו תלך כל התעשייה. "אם נצליח לפרוס את הטכנולוגיה בכל העולם, נוכל לצמצם את כמות הפליטות הרעילות בכ-100 מיליון טון בשנה. זה כמו להוריד 150 מיליון מכוניות מהכבישים", סיכם גאמבל.

YOU MIGHT ALSO LIKE