מגמת בנייה חדשה בבנייני משרדים: יצור אנרגיה עצמאי ללא תלות חיצונית
בכל העולם כולו ישנם 70 בנינים כאלה המספקים את צרכי האנרגיה של עצמם באופן מלא ובמקרים מסויימים אף מייצאים אותה החוצה. פאנלים סולאריים על הגג וחדרי שירותים ללא מים מהווים רק חלק מהחידושים. הצפי הוא, שיותר חברות יאמצו את העיצוב החדשני והידידותי הזה, ככל שהטכנולוגיה בתחום תתפתח ותשתדרג והמחירים של יישומה יקטנו, בעיקר, משום שמומחים טוענים שבניינים ידידותיים לסביבה, יכולים לצמצם בטווח הארוך את הוצאות התפעול של החברה

מגמה חדשה בבנית בניני משרדים - חברות מגדילות את נפח השטחים הפתוחים, לטובת העובדים שלהן, כתוספת לחדרים ולאולמות המשרדים. החברות מכניסות את הטבע לתוך המשרד וכוללות את השטח הפתוח והטבעי בעיצוב הפנים שלהן. בין השאר מדובר ב"קירות צומחים" (מכוסי צמחיה), גני זן וחממות.

 

החומה הירוקה ב-Public Safety Answering Center

 

מה שאולי פחות מובן מאליו, או נראה לעין, הוא שיותר ויותר חברות בונות מבנים שהם חוסכי אנרגיה, או במקרים הקיצוניים יותר, מייצרים בעצמם יותר אנרגיה מתחדשת, מאשר נצרכת על ידם. כלומר, מייצרים אנרגיה יותר משהם צורכים, אותה ניתן למכור לצרכנים אחרים, מחוץ לבנין עצמו.

הבנין שבו ממוקם המרכז הניו יורקי של שיחות המיועדות לבטחון הציבור (במקרים של מגה-פיגוע, אסון טבע וכו') New York City's Public Safety Answering Center, שבו שירותי טלפון כגון קריאות 911, עשוי מחומרים ממוחזרים, כמו אלומיניום והשטחים הפתוחים שסביבו אינם זקוקים למערכת השקייה. הבנין שתוכנן על ידי משרד האדריכלים SOM מתהדר בקיר שלם מכוסה צמחיה, המשמש כמסנן אוויר טבעי.

הקמפוס על שם קרן מלינדה וביל גייטס, בסיאטל, שתוכנן על ידי משרד האדריכלים NBBJ שגם הוא, במהלך התכנון והעיצוב, שם דגש רב על נושא הקיימות (קיימות היא הפוטנציאל לחיים של רווחה בטווח הרחוק, מבחינה סביבתית, כלכלית וחברתית). הוא מכיל מאגר תת קרקעי בתכולה של 1 מיליון גלון, האוגר בתוכו מי גשמים, המשמשים להדחת מים באסלות השירותים, השקייה ובריכות נוי.
מיכל ענק אחר, אוגר מים קרים בלילה, המוזרמים במשך היום במערכת, כדי לצנן את הבנינים ולצמצם צריכת אנרגיה. "זה טוב לתדמית הארגון, להראות כאחראי וכשותף לקיימות", אמרה דומיניק בונטה, סגנית נשיא בחברת המחקר ABI Research, העוסקת בפרויקטים של "ערים חכמות".

 

הקמפוס על שם ביל ומלינדה גייטס בסיאטל

 

"במקביל, זה משדר תדמית של חדשנות ושל שימוש נבון בטכנולוגיה ירוקה, כדי להשיג את היעד החיוני כל כך, של חיים מופחתי פחמן". היעד הוא לבנות בנינים, שהם בעלי יכולת אספקת אנרגיה עצמית ובסופו של דבר ייצרו יותר אנרגיה מכפי שהם צורכים. "הרעיון הוא שהם לא יזדקקו למקורות אנרגיה חיצוניים לצרכי חשמל, חימום וכו' ", אומרת בונטה. "הכל ממוחזר או מייצר אנרגיה במקום".

ריאן מולניקס, מעצב מקומות עבודה ושותף ב-NBBJ, מאמין שנתחיל לראות בנינים כאלה, במהלך החודש הקרוב. "ידוע שסביבה של בנינים מייצרת פחמן רב. היא משפיעה מאוד על אפקט הפחמן ההרסני. אנחנו חייבים לעשות משהו בנדון. בדיוק עתה אנחנו עובדים על המשמעויות של עלות המבנים הללו".

 הצפי הוא, שיותר חברות יאמצו את העיצוב החדשני והידידותי הזה, ככל שהטכנולוגיה בתחום תתפתח ותשתדרג והמחירים של יישומה יקטנו, בעיקר, משום שמומחים טוענים שבניינים ידידותיים לסביבה, יכולים לצמצם בטווח הארוך את הוצאות התפעול של החברה.

מרכז בוליט The Bullitt Center בסיאטל הוא דוגמה לאופן, שבו בניינים יכולים להראות ולהתנהל, אומר מוליניקס. חלק מרכיבי הבנין כוללים פאנלים סולאריים על הגג וחדרי שירותים ללא מים, המעבירים את ההפרשות האנושיות למתקנים ליצירת קומפוסט (דשן) שישמש לדישון צמחיה. מי גשמים נלכדים ונאגרים במיכלים גדולים ומוסבים למי שתייה.
הבנין הוא חיובי "נטו". כלומר, הוא מייצר יותר אנרגיה באמצעות הפאנלים הסולאריים על הגג, מכפי שהוא צרך, בחמש השנים האחרונות. כך מסר דובר של החברה. "מרכז בוליט ייצר 20% יותר אנרגיה מאשר הוא צרך ב-2017", אמר הדובר.

 

The Bullitt Center

 

דניס הייס, מנכ"ל קרן בוליט אמר, שהיעד של המרכז הוא להראות מה ניתן להשיג בבנין משרדים מסחרי, באמצעות הטכנולוגיה הזמינה הקיימת. פרויקט דומה נמצא בשלבי הכנה במשרדים החדשים של קרן אנרגיית הקיימות(Sustainable Energy Fund), בפנסילבניה. כשהוא יושלם, מקווים המתכננים שכל תצרוכת האנרגיה של הבניין בשנה, תהיה זהה לכושר הייצור של האנרגיה המתחדשת שתיוצר במקום.

"מטרת הפרויקט היא לבדוק את ההיתכנות של יצירת אנרגיה באופן מוחלט עבור בניין משרדים, בעלות הממוצעת של הקמת בנין כזה כיום", אמר אנדרו שוסטר, אחד המנהלים במשרד האדריכלים אשלי מקגרואו (Ashley McGraw Architects), החברה שמאחורי הפרויקט. "השטח שלו הוא 15,000 רגל מרובע, אבל אנחנו מניחים שנוכל לייצר אנרגיה שתספיק לשטח גדול יותר", בניינים שמייצרים אנרגיה בעצמם, כנגד כל הצריכה, החלו למשוך תשומת לב בשנים האחרונות, אבל זה עדיין איננו חיזיון נפוץ.

בכל העולם כולו ישנם 70 בניינים כאלה המספקים את צרכי האנרגיה של עצמם באופן מלא, נכון ל-2018. כך מוסר המכון International Living Future Institute) ILFI), הסורק פרויקטים כאלה ומעניק להם הסמכה. כדי לקבל הסמכה כזו, על בעלי הבנין ומפעיליו לספק תיעוד, כמו חשבונות חשמל ואנרגיה ונתוני ביצועים של לפחות 12 חודשים. מבקר מצד ג', פועל לצד ILFI, כדי לאשר את הנתונים ואת ההסמכה.

ב-2013 היו רק 11 מבנים כאלה, לפי דיווחי המכון. כיום רשומים 402 פרויקטים סביב לעולם שעברו הסבה או הוקמו כמבנים יצרני אנרגיה באופן מוחלט, אך שטרם קיבלו אישור והסמכה.
היעד הנוכחי, עם זאת, הוא לא להגיע רק לאיזון בין צריכה לייצור אנרגיה, אלא לייצר יותר אנרגיה מכפי שהבנין צורך. "אנחנו מקווים שבעתיד זו תהיה המגמה – בנינים שמייצרים יותר אנרגיה מכפי שהם צורכים", אמרה קיית דייויס, מנהלת בחברת עיצוב ואדריכלות HKS. "מדובר כאן בניסיון להחזיר לטבע, אחרי שלקחנו ולקחנו".

YOU MIGHT ALSO LIKE