"זו תהיה מבוכה ענקית": פרויקט הרכבת המהירה בקליפורניה שוב תחת ביקורת קשה
לארי אליסון, אחד ממייסדי חברת אורקל טוען כי פרויקט הרכבת בין לוס אנג'לס לסן פרנסיסקו, שעלותו מוערכת בכ-77 מיליארד דולר הוא מיותר ויהיה חסר תועלת בשנת 2033, אז הוא צפוי להיות מושלם: "אנשים יהיו במכוניות חשמליות"

פרויקט הרכבת המהירה בקליפורניה, רכבת "הקליע" ( BULLET TRAIN), היה אמור להיות סוג של גאוות המדינה, פרויקט חדשני שישפר את איכות החיים של תושבי לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו (ובשלב מאוחר יותר גם סן דייגו וסקרמנטו), אך במקום זאת הוא זוכה לקיטונות של ביקורת, בעיקר עקב העלות האסטרונומית שלו. עכשיו יש גם מי שטוען שכל ההשקעה העצומה הזו היא מיותרת לחלוטין.

 

רק עוד 15 שנה הפרויקט צפוי להיות מושלם וכבר הביקורות עליו נערמות (צילום: HSR)

 

"זו מערכת משוגעת", קבע לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד שותף של חברת אורקל (Oracle), חברת התוכנה הענקית והמשיך להסביר מדוע הפרויקט הזה לא אפקטיבי לדעתו: "הרכבות יוצאות בזמן בו אתה לא רוצה לצאת, ממקום שאתה לא רוצה לצאת ממנו, למקום שאתה לא רוצה להגיע אליו ובזמן שלא היית רוצה להגיע".

היזם היהודי-אמריקאי, אחד מעשירי העולם והאיש העשיר בקליפורניה דיבר בראיון לרשת "פוקס" והמשיך להציג את דעתו הנחרצת: "בסופו של דבר, אחרי הנסיעה ברכבת אתה חייב רכב כדי להגיע למקום שאתה רוצה". התומכים של הפרויקט טוענים כי הרכבות יוציאו את האנשים מהרכבים ובכך יגרמו להם להגיע ליעדם מהר יותר, אליסון מתנגד ומסביר כי לדעתו ב-2033 המציאות תהיה שונה לגמרי והפתרונות שיהיו אז יהפכו את הרכבת המהירה למיותרת.

"אנשים יהיו על מכוניות חשמליות אוטונומיות, מכוניות רובוטיות שיקחו אותם מסן פרנסיסקו ללוס אנג'לס בעלות הרבה יותר נמוכה. אנשים ייצאו ויגיעו מתי שהם רוצים ומאיפה שהם רוצים", אמר אליסון שהוסיף כי לטענתו המכוניות הרובוטיות יהפכו את מערכת הרכבות המהירות בקליפורניה לאחת מ"המבוכות הגדולות בהיסטוריה" של מושלי המדינה.

 

"בסופו של דבר, אתה חייב רכב כדי להגיע למקום שאתה רוצה". לארי אליסון (צילום: גטי אימג'ס)

 

הרכבת המהירה אמורה כאמור להיות מושלמת בעוד כ-15 שנה כאשר כ-120 אלף נוסעים צפויים לפי ההערכות להשתמש בה מדי יום. העלויות של הפרויקט עשויות אף להגיע ל-100 מיליארד דולר כאשר אחד ממתנגדיה, הסנאטור הרפובליקני אנדי ויזק התייחס אליו מוקדם יותר השנה כ"תרמית" והוסיף גם כי הפרויקט הוא "חור" השואב המון כסף ממשלמי המיסים.

אליסון התייחס בראיון גם לעניין העלות אך שם דגש גם על הפגיעה לטענתו באיכות הסביבה: "העלות של הקמת הרכבת היא אסטרונומית וגם הנזק הסביבתי. יהיה הרבה יותר טוב להשתמש במכוניות ידידותיות לסביבה כמו המכוניות האוטונומיות כדי להגיע מסן פרנסיסקו ללוס אנג'לס".

 

YOU MIGHT ALSO LIKE