המדינה טוענת שחוקים רכים מדיי עלולים להוביל קבלנים לשימוש ברישיונות מפוקפקים
הCSLB תובעת כבר שנים את היכולת לחשוף קבלנים שרלטנים ומפרסמת לעתים תמונות מתוך מבצעי עוקץ משטרתיים לחשיפת קבלנים בלתי מורשים. כעת, אותו הגוף בוחן מקור לבעיה חדשה: האפשרות של קבלנים להחכיר את רשיונם לגורם נוסף

ה-CSLB (המועצה לרישוי קבלנים במדינת קליפורניה אישרה לכמה קבלנים מורשים לייצר הכנסה נוספת באמצעות פיקוח על עד 3 פרוייקטים במקביל ברחבי המדינה. בכמה מהמקרים, הקבלנים המורשים ייאלצו לנסוע מאות מיילים כדי לפקח על עבודה שמבצע קבלן אחר. לדברי מומחים לתחום, הדבר עלול לעורר בעיות של אחריות.  הסוכנות טוענת כי אין לה כל יכולת לנהל תיעוד לאיתור מקרים שבהם עבריינים מורשעים מנצלים את התכנית כדי לעבוד בתור קבלנים באופן חוקי. לאחר שכתב האיר את תשומת לבם להתכנות התופעה, החוקרים מחפשים כעת חוסר התאמות אפשריות. 

 

עצם הרעיון של "קצין ניהול אחראי" צמח מתוך רצון לסייע לעסקי בנייה בתחילת דרכם. אך סיפורים על ניצול לא ראוי של רשיונות מעורר דאגה בקרב נציגים בענף. אחת החברות הגדולות במדינה אשר מכשירה ומתרגלת קבלנים מורשים מפצירה במועצה לפקח אחר שלוחיה. שוק החכרת רשיונות היא "ענף לא מפוקח", אמרה ונוס סטומברג, דוברת מועצת הרישוי המדינתית. "זו סוגייה מורכבת ומפותלת, ואתה אנו מתמודדים כעת", אמרה סטומברג. "האם היא מהווה פגיעה בצרכנים והאם היא דורשת התייחסות? את זה אנו מנסים לקבוע". 

סטומברג אמרה כי בתחילת חודש פברואר גייסה המועצה מתכנתים כדי לסרוק את מאגרי המידע שלה ולסייע לחוקרים לאתר מקרים של חוסר התאמה ברישוי הקבלנים. "המועצה בוחנת את המצב כדי לוודא כי כל הקבלנים מורשים ופועלים על-פי ההיתר שניתן להם", אמר דייויד קאב, מומחה לענף הבנייה, נשיא קאפיטול סרוויסס, חברה לייעוץ רישוי בסקרמנטו. 

תכנית "קצין ניהול אחראי" מאפשרת לבנאים להתחיל לעבוד בלי הצורך לעבור בחינות של המדינה ובלי הצורך בנסיון קודם. תחת חוקי המועצה להנפקת רשיונות, קציני ניהול אחראים יכולים לפקח אחר 3 עסקים או ארגונים ללא צורך בקרבה גיאוגרפית. זהו חלק מהבעיה, אמר דייויד פוגט, האחראי על האכיפה במועצה. פוגט ציין כי משרדו חוקר כמה מקרים כדי להחליט אם הקצינים האחראים שמונו, או, למעשה, "הממונים", אינם למעשה משתתפים בעבודה. "אם נמצא שהממונים אינם מעורבים בנעשה באתר, נקבע שיש כאן הפרה", אמר. 

מאמנים מקצועיים מהענף מודאגים שניצול לרעה של רשיונות המדינה עלול להקשות על המדינה עצמה לטעון שלרשיון יש ערך כלשהו. זה גם עלול לפגוע למאמנים בפרנסה אם יותר ויותר קבלנים יורשו לעבוד ללא מבחן מקצועי. "עם שלושה רשיונות לרשותו, מי יהיה אחראי למקרה של כשל או קלה בשטח?", תהה גארי פיהמן, מייסד בתי ספר לתעשייה, אשר צוותיו אימנו במשך שלושה עשורים יותר ממאה אלף קבלנים. "מישהו חייב לשאת באחריות", אמר.  "בסופו של דבר", אמר, "החוקים נועדו להגן על הצרכנים. אם דבר מה אינו כשורה בעבודה עם הקבלן, למועצה במדינה יש שיטה כדי לפתור כל בעיה המתעוררת בין הקבלנים לבעלי הבתים המזמינים אותם". 

בעיה אחת שפיהמן מזכיר היא כאשר חברה פושטת רגל ועובדיה אינם מקבלים משכורת. בעיה נוספת היא בפיקוח בטיחותי בשטח עצמו. "אם קבלן ממונה מפקח על עבודות באזור אחד – מי אחראי על פיקוח על העבודות שנעשות תחת פיקוחו באזור אחר לגמרי במדינה? זה מסוכן", הוא אומר. 

 

 

פריסה גיאוגרפית רחבה

כעת המדינה בודקת אם נעשה ניצול לרעה של תכנית "קצין הניהול האחראי" מטעמה כדי לעצור את העבודות באתרים המצויים כה רחוק זה מזה עד כי אין כל יכולת למנהל העבודות לבצע את עבודתו בפועל. בשנת 2007, פול הרמן הייהארסט השני היה מפקח ממונה על שני בתי עסק בדרום קליפורניה:Oceans Builders Seven Inc בסטודיו סיטי, ו-ABS Construction Group בלוס אנג'לס. 

בעודו משמש כקצין הניהול האחראי על ABS Construction, פוטר הייהארסט מתפקידו מפני שלא היה נוכח בעת העבודות. "הוא היה כאן בין החודשים פברואר ונובמבר 2007", הסביר נשיא החברה, עמוס בן שמואל. "מנהל אחראי אמור לסייע, אך הוא אף פעם לא היה בסביבה", הוסיף. על-פי רישומי המדינה, הייהארסט משמש עתה ממונה על 3 בתי עסק אחרים בקליפורניה: Roofing USA בל-א, , Oceans Builders Seven Inc ו- World Exteriors Inc.בליוורמור. 

לטענת סטומברג, דוברת המועצה, להיות בעת ובעונה אחת מנהל אחראי על בתי עסק בדרום קליפורניה ובצפון קליפורניה זו אכן בעיה. "אולי אם שני העסקים היו בלוס אנגל'ס, אלולא היו כה מרוחקים זה מזה – זה היה אפשרי. אבל אם הוא היה בליוורמור – היכן הוא פיסית נמצא?", תהתה. הייהארסט אינו נמצא ברשימת הטלפונים של החברה והוא לא השיב לבקשה לתגובה. 

ההאשמה של ABS Constructions כלפיי הייהארסט על היעדרות הסבה את תשומת לבה של המועצה בעניינו.  ג'ון ארבאקל, מייסד "וורלד אקסטריורז", הורשע בשנת 2011 על כי שיקר בעניין נסיונו בהתקנת גגות. נשיא החברה, ג'ורג' א. קוהליו, הודה בשנה שעברה באשמת מעילה בשווי 150 אלף דולרים מכספי חברת Pinnacle Roofing Company בטרייסי, היכן שגם ארבאקל עבד בעבר. 

סטומברג ציינה כי ארבאקל הוזז ממשרתו בוורלד אקסטריורז בעקבות שימוע שנעשה לו בהנהלת החברה בסקרמנטו בשנת 2011. קוהליו עצמו התפטר ממשרת נשיא ומנכ"ל החברה לאחר שהודה במעילה בבית המשפט העליון של מנטקה במחוז סן חואקים ביוני 2011. כעת, השניים מורשים אך ורק לעבוד כעובדים מועסקים בחברות שאותן הם ניהלו. בניהם מנהלים את החברות כעת. קוהליו מרצה גם שנת מעצר בית.  

המדינה פתחה בחקירה רק לאחר שעיתונאי הפנה שאלה על רשיונו של קהליו בעקבות הרשעתו. על-פי גורם במחלקת רישוי עסקים בליוורמור, אף שקוהליו כעת אינו רשום כנשיא וורלד אקסטריורז ברישומי המדינה, הוא עדיין רשום ככזה ברישיון העסק המקומי של החברה. קוהליו עצמו עדיין מציג את עצמו כאיש הקשר של החברה. 

"הוא הקצין המנהל היחידי שרשמנו על העסק בליוורמור", אמרה סיובן טיילר מן המחלקה לרישוי עסקים בליוורמור, והוסיפה כי בחודש פברואר האחרון עודכנה רשימת קציני החברות. "אולי יגיע עדכון בדואר ואולי לא", אמרה. קוהליו וארבאקל סרבו להגיב לפניות שנעשו אליהם טלפונית.

רישומו של עבריין מורשע כנשיאה של חברה רשומה מהווה עבירה על חוקי רישום החברות האוסרים על קוהליו לאחוז ברשיון קבלן למשל שבע שנים מיום הרשעתו. "זה חלק מחקירתנו", אמרה סטומברג. "בהתחשב בכלל הנתונים נחליט אם להטיל ענישה נגד החברה או נגדו על ניהול עסק ללא הרשיון הנדרש". 

 

 

איתור עבריינים

לדברי פיהמן, אין זה נדיר שעבריינים מורשעים שאינם מצליחים למצוא עבודה בשל הרשעתם, משתחלים לתחום הקבלנות בעזרת רשיון של מישהו אחר. "לקיחת טביעות אצבע של בעלי רשיון החלה רק בשנת 2005. לפני תקופה זו איננו נוהגים לעשות בדיקות רקע", מסביר פיהמן. "לכן, ישנה אפשרות שמישהו בעל הרשעה פלילית עשוי לעבוד בתחום אם יש לו נסיון קודם, 2500 דולר הון ראשוני הכרחי ואם הוא עובר את הבחינה". 

לדברי סטומברג, הבעיה החמורה יותר היא עבריינים מורשעים העובדים כקבלנים לא מורשים. צרכנים המבקשים רק לחסוך בהוצאות עלולים להעסיק עבריינים מורשים בלי לדעת על כך. סטומברג ציינה כי בממוצע, באחד מכל 3 או 4 מבצעי עוקץ שהמועצה עושה, אחד מהחשודים הוא עבריין מין.  

"בכל מבצע כזה אנו מגלים לפחות חצי תריסר חשודים, כך שאנחנו מדברים על עבריין מין אחד על כל 18 או 36 חשודים וזה הממוצע. לעולם לא תוכל לדעת את מי תגלה כשאין להם רשיון", אמרה סטומברג. לא ידוע כמה עברייני מין עובדים בבנייה, הוסיפה. למועצה אין כל סמכות לעסוק בנושא. זוהי הסמכות הבלעדית של רשויות האכיפה: המשטרה המקומית, משרד השריף והמחלקה למשפטים. "אנו אמונים על אכיפת הקודים המקצועיים והעסקיים בלבד. איננו יכולים לפעול נגד מישהו רק מפני שהעסיק עבריין מין", אמרה. 

יידרש זמן לפקח על מאגר המידע של הרישוי מפני שהסוכנות עדיין עובדת על פיתוח פרוטוקול מתאים. במקביל, עובדים כעת על פיתוח תוכנות שיוכלו לאתר רישומים חוזרים ורשיונות חוזרים במאגרי מידע אחרים המנהלים מעקב אחרי עבריינים. "איננו יודעים עד כמה מורכבת תהיה התוכנה. זה עשוי לקחת עד חצי שנה", סיכמה סטומברג.

YOU MIGHT ALSO LIKE