האם המהומה בבנקים תשפיע על שוק הנדל"ן האמריקאי?
שוק הדיור יקבל את קריאת הכיוון הבאה שלו לגבי תוואי שיעורי המשכנתאות בתום הפגישה הבאה של הפד שתיערך ב-22 במרץ - בינתיים ההתפתחויות בסקטור הפיננסי כבר נותנות את אותותיהן בשטח

לסערה במגזר הבנקאות בארה"ב יש כבר השפעה על שוק הדיור אשר נפגע על ידי עליית שיעורי המשכנתאות במהלך השנה האחרונה, כך על פי מומחים בתעשייה.

כלכלת ארה"ב זועזעה השבוע כאשר קריסת בנק סיליקון ואלי, סיגנצ'ר בנק אוף ניו יורק, וסילברגייט קפיטל, העלו חששות לקריסה כלכלית רחבה.

החששות התגברו ביום שישי כאשר משקיעים הבחינו בבעיות מתמשכות בשני בנקים אחרים - קרדיט סוויס ו-First Republic.

 

הבעיות של מגזר הבנקאות עלולות לגרום לירידה במחירי הדירות בחוף המערבי - שם כבר נחשבו כמה שווקים ל'חמים מדי' מאז תקופת הקורונה.

"חלק מהקונים מבטלים את החוזים או נוטשים את חיפוש הבית בגלל שהם עובדים בטק והם חוששים לאבד את מקום עבודתם", אמרה מנהלת אזור המפרץ של Redfin, שלי רושה.

 

"העלייה בפיטורים במגזר הטכנולוגיה כבר גרמה לרעידות, ועכשיו הנפילות בבנקים מוסיפים לעצבים המרוטים של הקונים".

במקביל, סביר להניח שהמאבקים של תעשיית הבנקים יצננו את שיעורי המשכנתאות ארוכי הטווח, שעלו בחזרה למעל 7% לאחרונה.

"כישלון בנק עמק הסיליקון, יחד עם כמה בנקים אחרים, פירושו שהפדרל ריזרב לא יכול להיות כל כך אגרסיבי בהעלאת הריבית לטווח הקצר שלו", אמר לורנס יון, הכלכלן הראשי של איגוד המתווכים הלאומי. "לכן, שיעורי המשכנתא יירדו", הסיק. כידוע, ריבית המשכנתא הממוצעת הקבועה ל-30 שנה ירדה ל-6.6% עבור השבוע שהסתיים ב-16 במרץ, לפי נתוני פרדי מאק. התעריפים הללו אגב מהווים ירידה שבועית ראשונה מזה חודש.

 


סימנים לירידת שיעורי המשכנתא עלו בקנה אחד עם זינוק קטן בפעילות הקנייה.

הבקשות לרכישת משכנתאות זינקו ב-7% עבור השבוע שהסתיים ב-10 במרץ בהשוואה לשבוע הקודם, על פי נתוני איגוד בנקאי המשכנתאות - אם כי הם עדיין נמוכים ב-38% מאשתקד.

"קונים התנפלו כשהשערים ירדו... מה שמראה שיש הרבה אנשים שמחכים בצד לזמן הנכון להיכנס לשוק", אמר צ'ן ז'או, ראש המחקר הכלכלי ב-Redfin.

גם עם פוטנציאל ירידה בריביות המשכנתאות, הפעילות בשוק הדיור עדיין נמצאת בקיפאון יחסי בהשוואה לשנה שעברה.

תשלום המשכנתא החודשי הממוצע לרוכשי דירות עדיין מרחף ליד שיא כל הזמנים ועומד על 2,556 דולר - עלייה של 24% בהשוואה לשנה שעברה.

שוק הדיור יקבל את קריאת הכיוון הבאה שלו לגבי תוואי שיעורי המשכנתאות בתום הפגישה הבאה של הפד שתיערך ב-22 במרץ.

המשקיעים רואים כעת סבירות של 68.6% שהפד יעלה את הריבית ברבע אחוז, למול הסתברות של 31.4% שהוא ישהה את העליות, כך על פי ה-FedWatch של ה-CME Group.

YOU MIGHT ALSO LIKE