שוק הנדל"ן הלוהט בארה"ב: עלייה במספר הבתים החדשים שנמכרו באוגוסט, המחירים זינקו בהתאם
דו"ח של משרד המסחר האמריקאי חושף כי מחירו החציוני של בית שנמכר בחודש שעבר עמד על כ-400 אלף דולר - עלייה של כ-20% בתוך שנה בלבד; מדובר בחודש השני ברציפות שבו כמות עסקאות הנדל"ן נמצאת בעלייה, וזאת לאחר חודשי הקיץ שבהם המחסור בחומר גלם פגע במכירות

מספר הבתים החדשים שנמכרו ברחבי ארצות הברית במהלך חודש אוגוסט אומנם עלה, אך המחירים הגבוהים בשוק גורמים לרוכשים פוטנציאליים לוותר על הגשת הצעת מחיר. כך עולה מדו"ח רשמי של משרד המסחר האמריקאי שפורסם מוקדם יותר היום (שישי).

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לפי הדו"ח, כמות הבתים החדשים שנמכרו במהלך חודש אוגוסט עלתה ב-1.5% בלבד, והגיעה ל-740 אלף (בחישוב לפי התאמה עונתית).

חשוב להדגיש כי הנתונים מתייחסים אך ורק לבתים חדשים (כלומר, נכס שזה עתה הסתיימו עבודות הבנייה שלו), ולא לכלל נתוני המכירות של נכסים בארה"ב. כמו כן, יש לזכור כי מדובר בחודש השני שבו הנתון נמצא בעלייה, וזאת לאחר שלושה חודשים רצופים (אפריל עד יוני) שבו תעשיית הבנייה נאלצה להתמודד עם מחסור בכוח אדם ובחומרים.

עוד עולה מדו"ח משרד המסחר כי במהלך חודש אוגוסט מחירו החציוני של בית חדש עומד על 390,900 דולר. מצד אחד, מדובר בעלייה קלה בלבד של כ-400 דולר לעומת החודש הקודם. מאידך, מדובר בזינוק של יותר מ-20% לעומת מחירו החציוני של בית שנמכר באוגוסט 2020, שעמד על 325,500 דולר.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

כזכור, במהלך הקיץ נרשמה התייקרות משמעותי במחירי העץ ('לאמבר'). כפי שדיווחנו בזמנו, חוזים עתידיים בעץ - שהם מעין חוזה המאפשר לקנות ולמכור סחורות במחיר קבוע במועד מסוים - נעו בסביבות 700 דולר עבור אלף רגל (כ-300 מטר) לקראת סוף חודש ינואר 2021.

בתוך כחמישה חודשים בלבד, לקראת חודש מאי, מחיר זה הוכפל ועמד על כ-1,400 דולר לאלף רגל. בתחילת מאי המחירים עלו עוד יותר והגיעו ל-1,670 דולר, אולם מאז נרשמה ירידה קלה ובחודש יולי מחירי העץ בחוזים עתידיים עמד על כ-1,300 דולר (לאלף רגל).

מעבר לכך שההתייקרות בחומרי הגלם הובילה לעיכובים ממושכים בבניית בתים, ההשפעה הורגשה גם במחירי הבתים שעלו לשיאים חדשים.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

ראוי להזכיר כי הדו"ח שפורסם הבוקר מתייחס לשוק הנדל"ן הלאומי, וכאשר בוחנים את הנושא לפי אזורים, ניתן לראות מגמות מעניינות ביותר.

כך למשל, כפי שדיווחנו מוקדם יותר השבוע, מחירי הבתים בדרום קליפורניה רשמו ירידה במהלך אוגוסט, וזאת לאחר שלושה חודשים שבהם המחירים עלו לשיאים חדשים.

לפי הדו"ח של DQNews, מחירו החציוני של בית בדרום קליפורניה עמד על 680 אלף דולר במהלך חודש אוגוסט - ירידה קלה של 0.1% לעומת חודש יולי, אז הנתון עמד על 681,750 דולר.

כאמור, הירידה המפתיעה מגיעה לאחר שלושה חודשים רצופים שבהם המחיר החציוני של בית טיפס לשיא חדש: 667 אלף דולר בחודש מאי, 680 אלף דולר בחודש יוני ו-681 אלף דולר בחודש יולי. 

מצד אחד, בעלי הבתים בוודאי מאוכזבים מכך שהמחירים נמצאים בירידה (קלה ככל שתהיה) לאחר חודשי הקיץ המצוינים מבחינתם. מאידך, בהשוואה לאוגוסט 2020 ניתן לראות כי מחירי הבתים בדרום קליפורניה דווקא זינקו ב-13.9%.

חשוב לציין שהדו"ח מתייחס לששת המחוזות המרכזיים של דרום קליפורניה: לוס אנג'לס, אורנג', ריברסייד, סן ברנרדינו, סן דייגו ו-וונטורה.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

כאשר בוחנים את הנתונים בחלוקה לפי מחוזות, ניתן לראות בבירור שישנם פערים גדולים בין האזורים השונים. כך למשל, המחיר החציוני הגבוה ביותר נרשם במחוז אורנג' (900 אלף דולר, עלייה של 12.5%), וזאת בהשוואה למחוז סן ברנרדינו שבו המחיר החציוני של בית עמד על 465,000 דולר (אך בכל זאת מדובר בהתייקרות של 22.4%).

במחוז המאוכלס ביותר בארצות הברית - לוס אנג'לס - המחיר החציוני של בית עמד על 785 אלף דולר במהלך חודש אוגוסט - עלייה של 13.4%. במחוז ונטורה הסמוך הבתים מעט זולים יותר - 740,250 אלף דולר (התייקרות של 14.8%).

מגמות דומות נרשמו גם במחוזות ריברסייד (525,000 דולר, עלייה של 19.3%) וסן דייגו (725 אלף דולר, התייקרות של 13.3%).

YOU MIGHT ALSO LIKE